La Fonollosa – coma d’en Pastor – pas de la Llastra – agulla Fina – coma de l’Estevet – la Fonollosa

Itinerari: Singular caminada per un dels racons poc freqüentats del massís montserratí. Des de la plana montserratina el camí s’enfila per la coma d’en Pastor que permet incorporar-se, després d’un pas per una curta canal pètria, el pas de la Llastra, al camí del Cabrit. Des d’aquest punt es baixa cap a la coma dels Naps de Baix i es remunta el torrent fins al peu de l’agulla Fina dels Naps de Baix on el paisatge convida a fer-hi estada. Es retorna pel camí del Cabrit en direcció al coll de la Palomera però, molt poc després del torrent de la coma dels Naps de Baix a la dreta hi ha una corriol que permet baixar al punt d’origen a través de la coma de l’Estevet.

Dificultat: Ruta amb algun pas compromès, el de la Llastra, i la baixada pel camí de la coma de l’Estevet que cal estar molt atent de no perdre l’orientació de les fites..
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc de forta adherència a la roca, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 3,400 kilòmetres
Descens sortida: 516 metres
Desnivell màxim: 269 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida Sortir de l’indret conegut com la Fonollosa, gran camp d’oliveres travessat per la pista que uneix els municipis de Collbató i el Bruc. S’inicia l’excursió en el punt on la pista que uneix Collbató amb el Bruc fa un angle de noranta graus per anar cap a can Jorba.

2 minuts. Barraca de l’Estevet. Cal anar a buscar la capçalera d’aquest camp i pocs metres abans de la barraca de l’Estevet o al costat d’aquesta, tan és perquè hi ha dos corriols que porten al mateix lloc, s’agafa un camí indicat per marques grogues. Aquests camins, en un primer moment, pugen per dins de bosc.

8 minuts. Bifurcació. A la sortida del bosc es troben els dos corriols que pugen des de la Fonollosa. A l’esquerra queden el conjunt de roques del petit serrat que tanca el vessant dret del torrent d’en Pastor.

10 minuts. Agulla del Pilot. El camí, després d’un tros aeri, entre en un bosquet al peu de l’agulla del Pilot, fàcilment identificable per diverses vies ben visibles. És una gran roca d’aspecte arrodonit, vertical per totes les seves vessants. El camí, sempre per dins de bosca, baixa cap al torrent de la coma d’en Pastor i puja un tros pel seu buc.

23 minuts. Bassal de la coma d’en Pastor. Quan el camí se’n surt del buc del torrent hi ha el bassal de la coma d’en Pastor. Bassal d’obra per recollir aigua. El camí segueix pujant, momentàniament fora del torrent, per tornar-hi entrar-hi ben aviat.

28 minuts. Pas de la Llastra. Després den transitar breument pel buc del torrent el camí se’n surt i s’enfila per una clapa de pedra. El camí queda barrat per un petit esperó rocós que cal superar enfilant-se al damunt. Hi ha dues possibilitat per vèncer aquesta barrera. Anant per l’esquerra es troba una llastra, d’aquí ve el nom d’aquest indret, que permet grimpar per enfilar-se al capdamunt de l’esperó. Al costat de la llastra, pràcticament al front mateix del camí que es portava, hi una petita canaleta pètria que permet, en pocs metres de fàcil grimpada, pujar a la part superior de l’espoló. Si bé originalment, el camí superava la barrera pètria per la llastra de l’esquerra, avui en dia el pas es fa per la canaleta aèria.

43 minuts. Bifurcació. Després del pas de la Llastra el camí avança en direcció nord estones per damunt de terra rocós o per dins d’un petit alzinar. Finalment, s’arriba a la cruïlla amb el camí del Cabrit. Cal agafar aquest camí en direcció ponent, esquerra. En aquest indret són ben visibles algunes de les agulles del serrat del Faraó: el Faraó, el Faraonet, l’agulla Zanini i l’agulla de la Benedicció. A continuació d’aquestes agulles hi ha el coll de la Palomera i el serrat de la Palomera amb el conjunt de rocs i agulletes disperses en la seva vessant de ponent.

El camí és fàcilment transitable  ara per la seva recent adequació. No obstant, cal estar atent en un punt on el camí passa per damunt d’una clapa rocosa on cal procurar agafar-la acostant-se a la base del serrat del Faraó. El camí segueix progressant en direcció al torrent de la coma dels Naps de Baix.

47 minuts. Bifurcació. A l’esquerra hi ha l’inici superior del camí de la coma d’en Pastor que s’agafarà de tornada per baixar a la plana montserratina. El camí entra en una zona boscosa preludi de la proximitat del torrent.

56 minuts. Torrent. Després de passar per una petita balma situada al peu de l’agulla de l’Arítjol el camí segueix amb bona baixada cap al torrent de la coma dels Naps de Baix. Enfront, s’alcen les imponents agulles que tanquen  la part final del serrat del Cabrit: l’agulla del Senglar, la Roca Roja i l’agulla Fina dels Naps de Baix. Pocs metres després el camí, després de passar al costat d’una gran bloc caigut i entre gran proliferació d’arbres arriba al torrent.

1 hora 3 minuts. Agulla Fina dels Naps. Arribats al torrent cal deixar el camí del Cabrit, que avança cap a ponent, i remuntar el buc del torrent de la Coma dels Naps de Baix. Es puja entre grans blocs caiguts i una vegetació ufanosa que evidencia la gran humitat d’aquest indret. El lloc permet contemplar la bellesa de l’entorn tot i l’aparent caos de roques i arbres. A la base de l’agulla Fina dels Naps de Baix hi ha una balma que deuria haver estat abric de carboners. Dins del buc del torrent existeix un monòlit caigut que té la curiositat de tenir arrelades en la seva part superior on només hi un pam de terra i roca. Retornar desfent el camí.

1 hora 5 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí del Cabrit. Al baixar pel buc del torrent de la coma dels Naps de Baix a l’arribar al camí del camí del Cabrit cal girar cap a l’esquerra per tornar a passar pel costat del gran bloc caigut que indica per on passa el camí. En els arbres i en el bloc hi ha unes marques vermelles que orienten prou bé la direcció del camí.

1 hora 11 minuts. Bifurcació. Sortint del torrent de la coma dels Naps de Baix, el camí puja. Es passa de nou per la balma sota la Geperuda i l’agulla de l’Arítjol força tapades per la vegetació  entre la vegetació. A la sortida de la zona boscosa, i després d’una pujada, hi ha la cruïlla amb el camí del camí del Clot de l’Estevet

1 hora 23 minuts. Torrent. El camí baixa pràcticament pel llom de la serreta que separa la coma d’en Pastor, que queda a l’esquerra i la coma dels Naps de Baixa que en aquest indret s’anomena clot del Boixar. Es va baixant, de tant en tant hi ha marques vermelles o alguna discreta fita, fins trobar un gran pi solitari. Des d’aquest pi el camí baixa ràpidament per entrar al torrent de la coma d’en Pastor. Durant uns metres el camí, després de sortir del torrent el ressegueix durant bona estona. Ara el camí té un traç ben marcat i està ben construït amb una amplada apte per passar-hi animals de bast.

1 hora 35 minuts. La Fonollosa. Al final de la baixada, i després de separar-se del torrent, el camí arriba a la plana del massís montserratí al capdamunt dels camps d’oliveres de la Fonollosa. Cal seguir el camp pel seu límit superior direcció llevant.

1 hora 40 minuts. Caseta de l’Estevet. Al costat del camp d’oliveres de la Fonollosa es troba la caseta de l’Estevet. Pocs metres més avall hi ha el punt final de l’itinerari.

1 hora 43 minuts. Final.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ