Camí dels Carboners i camí de les Grapes

L’estació d’Ensarriar al camí del torrent de les Grutes, en algunes guies també és anomenada estació d’Assarriar, era un indret on probablement els carboners deurien distribuir el carbó en animals de bast per baixar-lo a la plana montserratina. En aquest lloc es deuria recollir la producció de les carboneres que es trobaven escampades a prop d’aquell indret. Des d’aquest lloc sortia un camí que connectava l’estació amb diverses carboneres, una d’elles força gran, situades en l’entorn del torrent de la Coma Alta o dels Naps de Dalt.

Aquest camí, nomenat per alguns escaladors com a camí dels carboners, surt del camí del torrent de les Grutes, molt a prop de l’estació d’Ensarriar just quan el camí abandona el buc del torrent. El camí dels carboners avança per dins d’un bosc espès passant per sota d’uns pocs metres de la base de les agulles de torrent de les Grutes i l’agulla del Tobi i el Llençol. El camí creua en suau pujada un petit torrent on hi ha indicis d’una petita carbonera. Es continua pujant lleugerament per situar-se al peu dels Bonys dels Naps nº1 o agulla Altiva on es troba a la dreta amb un altre camí que puja de la cova de l’Arcada. El camí segueix sense perdre cota per dins d’un bosc espès fins arribar al torrent de la Coma Alta o dels Naps de Dalt. Aquest indret està dominat per grans blocs caiguts i forces arbres dels quals només queden els troncs donant a l’indret un aspecte singular. Tot aquest indret era una gran carbonera. Malgrat l’existència de forces arbres, encara és ben visible la gran extensió d’aquesta carbonera. El camí segueix en direcció sud sense perdre cota.

Es passa pel peu de l’agulla dels Naps de Dalt i de l’agulla del Pas del Nap i pocs metres després es passa tocant la base del Cavall dels Brucs. El camí continua sense perdre alçada fins arribar a una allargassada balma de poca profunditat. Després de creuar un petit torrent el camí sembla acabar-se en una canal que baixa del Musclet i de la roca Veïna al Musclet. Probablement els pocs metres finals del camí ha estat obert per els escaladors per baixar de les agulles d’aquesta part final del serrat del Cabrit.

El camí del Carboners, després de molts anys en desús estava força perdut. Es pogué recuperar gràcies a la tenacitat de Ricard Darder i altres companys escaladors que, a més d’arranjar-lo i fer-lo practicable, també arreglaren el tram de camí que connecta el camí dels Carboners amb el camí de la cova de l’Arcada que hem anomenat camí de les Grapes. Sortint de la cova de l’Arcada i anant cap el torrent de les Grutes, un cop passat l’indret on hi ha una notable esllavissada de la part inferior de la serrat de les Saleres, surt a la dreta un camí que ràpidament pren alçada en direcció a les agulles més baixes del conjunt anomenat Bonys dels Naps. El camí fa una gran llaçada i després de passar per damunt d’un petit pont natural que és una llastra caiguda s’arriba a un conjunt de blocs que es pugen ajudant-se d’unes grapes de ferro corrugat que faciliten el pas. Aquest camí fou arranjat per Ricard Darder i uns quants escaladors més per facilitar l’accés del camí dels Carboners. El camí puja decididament fins la cruïlla amb el camí dels Carboners just a sota del Bony dels Naps nº 1 o agulla Altiva. Sembla que el nom de camí dels Carboners li fou donat per aquest grup de persones que el feren servir per accedir a vies d’escalades dels sector dels Naps. Aquest camí no ha figurat en cap cartografia fins no fa masses anys que l’editorial Alpina l’ha incorporat en el seu mapa de 2015.

Les següents imatges mostren la representació cartogràfica d’aquests camins.

Cartografia del Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

En aquesta il·lustració del Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya no està representat el camí dels Carboners. En la següent imatge de la darrera cartografia digital de l’editorial Alpina sí que està representat parcialment el camí dels Carboners i el corriol que enllaça aquest amb el camí de la cova de l’Arcada.

Cartografia de l’editorial Alpina

En la següent imatge, que té de base la cartografia de l’editorial Alpina es representa la totalitat del camí dels Carboners.

En la següent imatge es representa el camí dels Carboners i el corriol, camí de les Grapes, que l’uneix amb el camí de la cova de l’Arcada.

En la següent imatge es representen els dos camins i les principals agulles i roques del seu entorn.

Cartografia de l’editorial Alpina amb representació dels camins dels Carboners i de les Grapes, i les principals agulles de l’entorn