Can Maçana – Sant Pau Vell – Torrent de la Diablera – Camí del Bruc – Can Maçana

Itinerari: Caminada circular per una de les seccions considerada de pas per accedir a altres indrets del massís. Tot i ser pobre amb roques i agulles, les poques que hi ha han merescut l’atenció dels escaladors. S’inicia la caminada des de la zona d’aparcament i esbarjo de can Maçana. Es continua pel camí de la Roca foradada fins a la cruïlla del corriol que permet accedir a les ruïnes de sant Pau Vell i del castell de la Guàrdia. Es retorna al camí de la Roca foradada i s’avança fins a coll de Guirló i allí s’agafa una pista que, amb una forta baixada resseguint el torrent de la Diablera permet, després de creuar-lo, entrar en l’entorn del torrent del Clot de l’Home mort. Tot seguit, després de flanquejar uns antics camps de conreu amb restes de barraques i feixes,  s’arriba a la cruïlla amb el camí del Bruc a can Maçana. S’agafa aquest camí, conegut avui com el camí de les Batalles, remuntant-lo al costat del torrent de l’Illa fins a una cruïlla on es deixa el camí principal i s’agafa un corriol que puja fins al camí de la Roca foradada des del qual es retorna al punt de sortida.

Dificultat:  No hi ha cap dificultat, llevat de la pronunciada baixada del camí del torrent de la Diablera que cal fer-la pausadament.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 5,380 km
Durada: 54 minuts

Altitud màxima: 857 m.
Altitud mínima: 679 m.
Alçada de la sortida: 709 m.
Alçada de l’arribada: 709 m.
Diferència alçada sortida i punt més alt: 147 m.
Diferència entre altitud sortida i arribada: 0 m.
Diferència entre punt més baix i punt més alta: 177 m.
Ascensió acumulada des de la sortida: 208 m.
Descens acumulat des de la sortida: 208 m.

Descripció de l’itinerari

0 minuts Inici. Sortida des de l’aparcament de l’Espai Natural i Punt d’Informació del coll de can Maçana. Seguir la pista que puja vers l’est entre taules i bancs habilitats per a fer-hi pícnic. A continuació de la zona de pícnic es travessa una barrera metàl·lica.

1 minut. Bifurcació. Cruïlla de camins. El camí de l’esquerra porta al Bruc. Serà el camí per al qual es retornarà. Agafar el camí de l’esquerra en pujada pronunciada. Senyal indicador. El camí comença a flanquejar la part baixa del turó de Castell de la Guàrdia i sant Pau Vell.

8 minuts. Mirador. A l’esquerra del camí, en un replà, hi ha un mirador amb un plafó explicatiu. S’acaba la pujada forta, ara l’ascens és més suau.

13 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí que porta a les restes de sant Pau Vell i al Castell de la Guàrdia. Pal senyalitzador. Cal continuar pel camí de la Roca foradada. Però, és recomanable desviar-se uns pocs minuts per visitar l’esplanada on està les ruïnes de Sant Pau Vell i pujar al cim del turó per veure les poques restes que queden del castell de la Guàrdia.

Pujant pel corriol cap a sant Pau, observar a l’esquerra, l’agulla de l’Arc de Guirló. S’arriba a una esplanada on s’alcen les restes de l’antiga i històrica església de Sant Pau Vell. Panell informatiu explicant la història de l’indret. Plafó de la vista panoràmica de la regió d’Agulles. Al sud de l’església, el pla s’allarga i és un bon punt d’observació de l’entorn. Al vèrtex nord-est de l’església al costat d’un rètol informatiu, surt un corriol, marques de pintura blava, en direcció al cim del turó de Sant Pau Vell. Després d’un graó rocós hi ha un gran bloc de roca en una clariana del bosc. A l’esquerra d’aquest bloc es troba la font de Sant Pau Vell, cisterna construïda l’any 1963 per recollir l’aigua de pluja. Seguint el corriol de marques blaves, i després de fer més que una grimpada s’arriba al cim del turó. Desfer tot el camí fins a retornar al camí de la Roca foradada. Es continua planejant pel camí de la Roca foradada.

14 minuts. Coll de Guirló. Arribada a l’extrem occidental del coll de Guirló. Ampli replà entre el turó de sant Pau Vell, oest, i el serrat de Guirló, est. Roures i pinasses.  Per un petit corriol es pot pujar al llom del serrat de Guirló i anar cap al seu extrem sud. Magnífica visió de la regió d’Agulles des de la Cadireta fins al pas de la Portella. Al peu de la paret d’agulles s’identifiquen algunes roques com la paret de la Biga i el fill del Ninet. Dirigint la mirada cap el turó de sant Pau Vell destaquen el contrafort de sant Pau Vell i l’agulla de la Venta i l’agulla dels Innocents. Situant-se en alguna clariana de la vessant oest es veuen els cims de les dues agulles cavalcades que formen l’Arc de Guirló. Després de moure’s per serrat de Guirló es retorna al coll de Guirló i es continua pel camí de la Roca foradada en direcció a aquesta roca.

Pocs metres després, a la dreta, surt la pista que baixa pel torrent de la Diablera i permet anar al municipi del Bruc. Pal de senyalització. Baixada pronunciada. Després d’una llaçada a la dreta es veu, tota solitària entre els arbres, l’agulla de l’Abat Bardolet. S’hi pot anar per un petit corriol d’aproximació.

20 minuts. Megàlit de la Diablera.  Arribada al petit jaciment de la Diablera. A la dreta del camí pot veure’s un petit megàlit. Primitiu monument funerari atípic en aquesta zona, tant per la seva forma com per la col·locació de les pedres, situat damunt de la Cova Tapada, utilitzada com a cova d’enterrament i inhumació col·lectiva. Són moltes les fonts que dubten de l’autenticitat del monument, entre d’altres l’expert Josep Corominas, suggerint que és una formació natural. A tocar, es troba la cova Tapada jaciment prehistòric estudiat antigament per Joan Maria Casas de Müller. Un corriol permet visitar el jaciment. Entre aquest indret i el torrent hi ha la roca coneguda com el Flam d’Agulles i pel seu vessant sud es troba l’agulla Foradada de la cova Tapada. Continuar baixant en força pendent.

21 minuts. Zona d’escalada. A l’esquerra hi ha tres roques a peu del camí força preuades pels escaladors montserratins: roca de la Montse, roca dels Veterans i roca Majó. Continuar baixant i després d’una llaçada la pista s’orienta cap al torrent de la Diablera. Al davant queda la petita serra de Guirló i a la seva base es veu la curiosa formació de les Gaites de Guirló.

23 minuts. Torrent de la Diablera. Travessar el torrent de la Diablera. Força tancat per l’espessa vegetació. La pista continua baixant sense tant pendent.

24 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de l’era dels Pallers. Pal senyalitzador. A prop hi ha la cova anomenada cova del Torrent. Petita cova situada molt a prop del camí de la Diablera que té per sostre una roca trencada i caiguda dels cingles propers. Jaciment descobert i excavat al setembre de l’any 1925 per Joan Maria Casas de Müller. En el transcurs de l’excavació hi aparegué una bellíssima destral polida de 37 mm. de llargada i diversos fragments de ceràmica prehistòrica barrejada amb altra ceràmica moderna. Des d’aquest indret, mirar enrere permet veure les roques que tanquen el vessant esquerre del torrent de la Diablera i aquelles que configuren el pas de la Portella.  El camí baixa suaument per sota de la paret coneguda com les Gaiates de Guirló

28 minuts. Torrent.  Travessar el torrent de l’Home mort. Aquest torrent separa el serrat de Guirló, a la dreta, i el turó del castell de la Guàrdia i Sant Pau vell, a l’esquerra. La pista primer puja suaument i després baixa lleugerament planeja mentre flanqueja la base del turó. Vistes d’algunes roques característiques d’aquest indret, entre elles el Casc d’Agulles, al peu del turó del castell de la Guàrdia i Sant Pau vell i l’Arc de Guirló a un extrem del serrat de Guirló i també l’agulla de la Venta. En aquest territori hi ha encara evidències d’una antiga activitat agrícola amb restes de marges i barraques de camp.

32 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí del Bruc a can Maçana, conegut modernament com el camí de les Batalles. Basses d’aigua, pal de senyalització i plafó explicatiu dels efectes dels incendis montserratins. Girar a la dreta per anar planejant cap al coll de can Maçana.

34 minuts. Barraca. A la dreta, a tocar del camí, restes d’una antiga barraca de pedra. El camí comença a pujar suaument.

35 minuts.  Bifurcació. A la dreta queda insinuat un antic camí carreter que acaba amb unes arnes. Continuar en pujada per la pista, després de creuar un torrent afluent del torrent de l’Illa la pujada és més evident. El camí voreja el contrafort de sant Pau Vell  pel seu basament sud-est. Entrada en la zona d’influència del torrent de l’Illa i els torrents de la seva capçalera.

42 minuts. Bifurcació. Cruïlla de camins. La pista de l’esquerra és el camí de les Batalles que continua cap al coll de can Maçana. Cal agafar el camí de la dreta que comença amb pujada i progressa cap al coll de can Maçana vorejant el turó del castell de la Guàrdia i Sant Pau vell. Al començament el camí és una barreja de terra i roca.

47 minuts. Bifurcació. Després d’una curta pujada i passar per una clapa rocosa s’entra en un bosc de pins i alzines, arribant a una petita clariana amb una cruïlla de corriols. A la dreta surt un caminoi que permet acostar-se al peu de la roca coneguda com la Piràmide truncada. Continuar en baixada suau pel camí. Alguna marca blanca.

53 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de la Roca foradada. Cal girar a l’esquerra. Pal senyalitzador i pocs metres després hi ha una tanca metàl·lica.

54 minuts. Final. Arribada a la zona de pic-nic del coll de can Maçana, primer, i posteriorment al Punt d’Informació del coll de can Maçana i la zona d’aparcament de l’Espai Natural.

AVIS. Per canvis en la política de seguretat del navegador Chrome  quan s’intenta descarregar directament un fitxer amb l’extensió RAR o ZIP surt un missatge que avisa que per raons de seguretat no es pot descarregar el fitxer de manera segura, independentment que no tingui cap tipus de virus. Per descarregar el fitxer cal prémer el botó dret del ratolí i s’obren un quadre de diàleg. Cal escollir l’opció Desa l’enllaç com a …. Si s’escull aquesta opció es pot baixar el fitxer sense cap dificultat. Aquest problema de control de seguretat no passa amb els navegadors Microsoft Explorer, Microsoft Edge o Firefox

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ