Font de l’Alba i turó de la font de l’Alba

Itinerari: Petit itinerari per anar a la font de l’Alba i a les dues prominències rocoses situades al capdamunt del turó de la font de l’Alba can Maçana ubicat a meitat de la carena Puig Llobí que separa el barranc del torrent del Fum, a ponent, i el barranc del torrent de l’Alba a llevant. A mig camí entre aquest turó i el cim de Puig Llobí hi ha un indret de pas difícil pel ramat conegut com a pas del Malgraó. Cal diferenciar aquest topònim d’un idèntic que es troba en el pas que permet passar el torrent de Santa Maria en el camí antic de la Santa Cova.

Sortir de can Maçana i després de transitar 750 metres per la carretera BP-1103 en direcció al monestir de Santa Maria s’agafa a ma esquerra una pista, no massa ben conservada, que baixa un bona estona pel llom de la petita carena que separa el torrent de la Poma, a llevant, i el de l’Alba a ponent. Després de vàries llaçades la pista avança per creuar el torrent de la font de l’Alba just a sota un coll que permet pujar al turó de la font de l’Alba. Es puja al coll aprofitant petits corriols traçats pels animals. Situats al corriol es fa evident un caminet que permet acostar-se al peu del turó de la font de l’Alba. Per pujar-hi pot anar-se a trobar una canal que queda a la dreta, just quan comença un conjunt rocós, o flanquejar cap a l’esquerra per buscar una canal, de millor pujada que l’anterior. La primera canal permet accedir a la primera prominència del turó de la font de l’Alba i la segona facilita l’accés a la segon prominència on es troba un pedró situat al capdamunt d’una roca. Per baixar del turó, millor fer-ho per la canal entre les dues prominències per anar al coll del torrent de la font de l’Alba. Des d’aquest coll s’agafa un corriol ben fresat que permet pujar carenant el serrat de Puig Llobí accedint ràpidament a la carretera.

Dificultat:  La pujada per les canaletes exigeix tenir una petita habilitat per agafar-se a arbres, arbusts i roca. Però, no és d’especial dificultat.
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 2.600 metres
Ascensió acumulada des de la sortida: 105 metres
Descens acumulat des de la sortida: 116 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida can Maçana. Sortida del coll de can Maçana.

14 minuts. Bifurcació. A uns 750 del coll de can Maçana es troba a ma esquerra, mig amagada per la vegetació, una pista no massa ben conservada que baixa carenejant per una serra que separa el barranc de la font de l’Alba, a l’esquerra, i  el barranc de la font de la Poma a la dreta.

19 minuts. Bifurcació. Després d’una petita llaçada a ma dreta surt una corriol que baixa cap al barranc de la font de la Poma, primer, i després va al barranc de la font del Teix. Continuar baixant per la pista fins arribar una àmplia esplanada terrosa. Petit corriol que baixa cap al torrent de la Poma. Cal continuar per la pista, ara una mica més desdibuixa, que girant quasi noranta graus va a buscar el torrent de la font de l’Alba.

25 minuts. Torrent. Arribada al torrent de la font de l’Alba. Just creuar el torrent a ma esquerra hi ha un corriol que s’enfila per la vessant esquerra del torrent en direcció al massís.

28 minuts. Fonts de l’Alba. Seguint el corriol es creuen diversos replans, antics horts avui totalment abandonats. Arribada a una bassa de rec, generalment plena d’aigua. Per damunt d’aquesta bassa hi ha la font de l’Alba de raig continu per un broc metàl·lic i estructurada per unes pedres i alguna teula. El raig d’aquesta font omple la bassa. Recular el camí.

31 minuts. Torrent. Novament arribats al torrent de la font de l’Alba girar a l’esquerra i buscar algun corriol obert pels animals a fi de pujar al coll que està al peu del turó de la font de l’Alba.

36 minuts. Coll del turó de la Font de l’Alba. Petit coll situat al peu del turó de la font de l’Alba des d’on es veuen les dues prominències rocoses situades al capdamunt del turó. Per pujar-hi pot anar-se a trobar una canal que queda a la dreta, just quan comença un conjunt rocós, o flanquejar cap a l’esquerra per buscar una canal, de millor pujada que l’anterior. La primera canal permet accedir a la primera prominència del turó del Malgraó i la segona facilita l’accés a la segon prominència on es troba un pedró situat al capdamunt d’una roca.

44 minuts. Turó de la Font de l’Alba. Un cop situats al capdamunt del turó de la font de l’Alba es fàcil caminar per damunt d’aquest turó, de forma rectangular amb l’eix gran seguint la direcció nord-oest sud-est. En la prominència situada a ponent hi ha un pedró rectangular de menys d’un metre d’alçada, sense cap inscripció, col·locat  damunt d’una base de pedra i ciment. Es desconeix la funció d’aquest padró. Sembla que aquesta fita fou col·locada en el moment de creació del Patronat de la Muntanya de Montserrat els anys 50 del segle passat.

48 minuts. Coll del turó de la Font de l’Alba. Baixar per una canal que separa les dues prominències del turó i mira a sud. Resseguint un corriol s’arriba al coll del turó de la font de l’Alba. Des d’aquest coll surten dos caminets. Un baixa cap al barranc del torrent del Fum on es veu el final d’una pista que acaba en un replà per facilitar el gir dels vehicles; l’altre corriol, restes d’un antic camí, puja per la carena del serrat de Puig Llobí en direcció a la carretera.

1 hora 13 minuts. Carretera BP-1103. El camí que carena en pujada el serrat de Puig Llobí permet accedir ràpidament a la carretera a través de la capçalera del barranc del torrent del Fum. Aquest camí està ben dibuixat en la cartografia de Ramon de Semir de 1949. Les successives obres d’ampliació de la carretera han malmès el trams final d’aquest camí de tal manera que per ujar-hi cal cercar la millor manera de fer-ho.

1 hora 21 minuts. Can Maçana. Arribats a la carretera BP-1103, en un petit aparcament aprofitant un eixamplament, girar a la dreta per retornar al punt de sortida de can Maçana.

Baixar el track en format GPX

Baixar el track en format KMZ

Font de l’Alba i turó de la font de l’Alba

Canal de ponent per pujar i baixar al pedró del turó de la font de l’Alba

Les dues canals per pujar al padró del turó de la font de l’Alba