La Vinya Nova – Clot de la Mònica – Els Pollegons – La Plantació – Camí nou de Sant Jeroni – Camí del Pont – La Vinya Nova

Itinerari

Caminada llarga, però tranquil·la pel vessant sud del massís. Se surt de la Vinya Nova agafant la pista que uneix els termes de Collbató amb el Bruc en direcció est. Després d’un tram es deixa la pista i s’agafa un camí que s’enfila ràpidament per la coma del Clot de la Mònica, entre el serrat d’en Muntaner i el de la Pastereta. El camí es bifurca en un coll a la part sud de la Plantació. S’agafa el camí que s’orienta cap a l’oest, esquerra, que porta als Pollegons flanquejant la part oriental de la Plantació. El camí de la dreta porta a les ermites de Sant Joan i Sant Onofre.

Després del coll el camí baixa ràpidament a buscar el torrent de l’Artiga Baixa. Es camina pel torrent i se’n surt per anar a un coll a l’extrem del serrat on es troba la roca del Tinter. A continuació es flanqueja la part oriental de la Plantació fins a arribar al coll dels Pollegons. Seguidament, després d’una lleugera baixada el camí s’enfila fins a arribar al camí nou de Sant Jeroni. Després d’uns metres per aquest camí, en direcció a Sant Jeroni, es troba l’inici del camí del Pont.

Els primers trams hi ha zona boscosa, però després es camina per damunt d’un roquissar fins al coll al peu de la Roca Mala. En aquest indret surt el camí cap al bassal de Sajolida. Se segueix baixant, en direcció de llevant, fins a trobar el torrent del Pont. Se segueix aquest torrent, primer per dins d’una zona boscosa enclotada entre altes parets. Al final, quan s’obre el torrent, just després de passar l’indret on hi ha la roca que forma un pont natural al mig del buc del torrent, es troba junt camí que porta directament a la Vinya Nova .

Dificultat Es camina tota l’estona per un corriol. Es puja durant quasi dues hores i després d’un petit transit per un camí ample es baixa per un altre corriol, estones pedregós, durant també quasi bé dues hores. Cal tenir present que és una caminada llarga que exigeix anar ben calçat i amb aigua, ja que en cap moment es passa per una font.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància aproximada de l’itinerari 7.821 metres

Ascensió acumulada 675 metres
Descens acumulat 680 metres

Descripció de l’itinerari

00:00 minuts Sortida de la Vinya Nova. S’agafa la pista que uneix el Bruc amb Collbató en direcció a aquest municipi. A l’esquerra hi ha bosc i a la dreta uns camps d’oliveres. Poc després de deixar a la dreta una cruïlla amb una pista i després un camí a l’esquerra  que porta a la Canal de l’Artiga Alta la posta travessa un bosc. Tot seguit, després  d’un camp d’oliveres que queda a l’esquerra, hi ha el camí pedregós que s’enfila en direcció al massís. Hi ha un petit espai fet servir com aparcament d’uns pocs cotxes.

La finca de la Vinya Nova està situada al límit dels municipis de Collbató i el Bruc. Es tracta d’una finca molt arrelada a la història del massís i del monestir de Santa Maria de Montserrat. Aquesta finca substituí a una altra, encara existent, anomenada Vinya Vella situada al terme d’Esparreguera.

13 minuts Camí del Clot de la Mònica. El camí comença a pujar pel que és el llit d’una petita riera que s’enfila cap al massís de Montserrat entre uns camps d’oliveres a l’esquerra i un bosc a la dreta.  El clot de la Mònica és un terreny enclotat entre la fi de la Serra d’en Muntaner (esquerra) i la Pastereta (dreta).

19 minuts Inici del corriol. A la fi del clot de la Mònica, i al costat d’una petita esplanada, es troba el corriol que puja amb llaçades entre el Serrat d’en Muntaner i la Pastereta cruent el torrent. Comencen a trobar-se marques de pintura de color blau. El camí està ben construït, s’observen contraforts de pedra seca i graons pel bestiar.

25 minuts Frare Baix. El corriol gira quasi en angle recte a l’esquerra per situar-se al peu de l’agulla el Frare Baix. Elevació molt apreciada pels escaladors. Després d’un nou gir, ara cap a la dreta, s’arriba, gairebé planejant, a un roquissar al peu del Serrat de la Pastereta.

32 minuts Roquissar. L’inici del roquissar és una excel·lent balconada dels camps orientals de Collbató. El corriol gira a l’esquerra. Pujada sobre el roquerar per anar a buscar de nou el buc del torrent. Se segueix pujant amb importants llaçades. El camí segueix mostrant la solidesa de la seva construcció: abundants murs de contenció i graons pels animals.

56 minuts Coll.  Després de diverses llaçades el camí arriba a un coll rocós al peu del serrat d’en Muntaner i porta d’entrada al domini de les Artigues. Bon mirador del serrat d’en Muntaner, serrat dels Pollegons i la regió de la Plantació. Cruïlla de camins.  Damunt d’una roca hi ha una pintada que indica que el corriol de la dreta porta a l’ermita de Sant Joan i el de l’esquerra als Pollegons. Agafar el camí de l’esquerra per entrar a la regió de les Artigues avui d’apreciable frondositat que contrasta amb el significat d’aquest terme. Artiga vol dir tros de terra on s’han tret els arbres i s’ha preparat la terra per conrear a partir de cremar el bosc baix i escampar les cendres per fer-les servir d’adob. Aquesta regió ha quedat al marge dels diferents incendis patits per la muntanya i això ha permès preservar el seu boscatge.

61 minuts Canal de l’Artiga Baixa. Sortint del coll el camí passa per un petit portell i ràpidament s’enfonsa per un bosc per entrar a la regió de l’Artiga per anar a buscar el torrent de l’Artiga Baixa. En arribar al torrent a mà esquerra queda l’inici de la Canal de l’Artiga Baixa.

64 minuts Torrent dels Llorers. El camí segueix una estona pel buc del torrent de l’Artiga Baixa. A la dreta es troba una fita al peu d’un arbre que indica l’inici de la canal dels Llorers. Aquesta canal porta directament al peu de la Gorra Frígia passant per la Plantació. Després d’una estona pel buc del torrent el camí pren direcció nord-oest. Cal fixar-se amb les marques grogues dels arbres per evitar la tendència de seguir pel buc del torrent en direcció nord. Els aiguats de l’any 2000 han desfigurat lleugerament la intersecció del camí amb el torrent. El corriol s’enfila i amb unes quantes llaçades arriba a un coll. En la pujada d’aquest coll, quan es deixa el bosc, es veuen ja les principals agulles de la Plantació i al fons  a l’esquerra tot el serrat dels Pollegons on destaca la singular agulla el Plàtan.

72 minuts Coll del serrat de l’Artiga Alta. Després de diverses llaçades el corriol arriba al coll del serrat de l’Artiga Alta al peu de la roca del Tinter. Aquest coll també se’l coneix amb el nom de coll cap a la Palleta. D’aquest coll surt el caminoi que porta  a la canal de l’Artiga Alta. El corriol continua cap al nord per damunt del roquissar fins al peu de les agulles els Estalvis del Porró i el Porró. Ara el camí torna a entrar en un bosquet. En un primer tram el corriol baixa per anar a buscar el torrent de l’Artiga Alta. Un cop creuat aquest el corriol s’enfila i amb unes curtes llaçades mena al següent coll.

1 hora 35 minuts Coll dels Pollegons. En aquest coll, situat en la part superior del Plàtan surt el camí que va al camí del Pont a través de la dita cova de la Murdela. Ara el corriol s’enfila per dins del bosc ara per anar a trobar el camí nou de Sant Jeroni. A mesura que es puja el bosc és només brolla. Això permet observar algunes de les agulles de la part superior de la Plantació. Entre aquestes agulles destaca per la seva forma especial el Rave amb la Campana i més endarrera el Sentinella. Al fons, tancant tota la panoràmica, hi ha les roques de la Gorra Frígia i les Magdalenes.

La part nord dels Pollegons recorda cadascuna de les pues d’una forca o d’una forquilla. Però també la part sud, es forma el Trió perquè el serrat dels Pollegons sorgeixen tres ramificacions recordant els pals de les forques per remenar palla, encara que aquest tingués només dues pues.

1 hora 57 minuts Camí nou de Sant Jeroni. Després d’una pujada per un roquissar s’arriba al camí nou de Sant Jeroni a l’indret de la serra de l’Alzina de les Paparres anomenada també com serra de Bellavista. Cal agafar aquest camí en direcció a Sant Jeroni (esquerra). En aquest indret s’observen totes les agulles de la regió de Sant Salvador i el Cavall Bernat i l’ermita de Sant Antoni, el Cap de Mort i altres agulles de la regió de Sant Jeroni.

2 hores 12 minuts Camí del Pont. El camí nou de Sant Jeroni transcorre per sota el serrat de Bellavista o serra de les Paparres. Uns 450 metres després, en un punt discret, quasi inapreciable, s’inicia el camí del Pont. Abans hi havia una marca damunt d’una roca que indica Vinya Nova amb una cabra dibuixada. Una discreta fita indica l’inici del camí. Es troben marques blanques. El camí del Pont antigament era un camí ben conservat perquè, tal com indica el llibre “Itineraris de la Muntanya de Montserrat”, publicat per a la Revista Montserratina el seu bon estat es deu al seu ús per part dels propietaris del restaurant de Sant Jeroni que hi pugen des de Collbató.

2 hores 45 minuts Coll de la Roca Mala. El corriol comença a baixar a través d’una zona boscosa, després per roquissar o brolla. A mesura que es baixa es veu el vessant nord del serrat dels Pollegons. Després d’una baixada considerable per un roquissar s’arriba al coll de la roca Mala. D’aquest coll surt el camí de Sajolida que, a través del bassal del mateix nom, porta al camí dels Francesos. Aquest corriol és fàcilment identificable, a més d’estar indicat per una pintada vermella damunt d’una pedra. Àmplia vista. En direcció est es veu al fons la regió de les gorres destacant la Gorra Frígia; davant seu hi ha els Pollegons, el Rave, la Campana; el Sentinella. Al peu del coll, a l’oest, queda el clot de Sajolida, el serrat de Sajolida amb les roques del Castellet i al fons, l’Albarda Castellana i al darrere el Camell de Sant Jeroni, tota la regió de Sant Jeroni, el Montgròs, la Roca Plana dels Llamps i part de la regió dels Ecos.

El camí baixa per anar a buscar el profund torrent situat entre el serrat on es troba la roca Mala, roca del Pi i roca Tormes, i el serrat dels Pollegons.

3 hores Torrent. Després d’una ràpida baixada el corriol arriba al torrent després cruïlla del camí de la cova de la Murdela. Tot  seguit el corriol va seguint, durant una bona estona, pel torrent. Quan se’n surt, es veu com el camí està ben construir amb murs de paret seca i graons pel bestiar. El torrent cada cop està més enclotat.

El torrent comença a obrir-se ara entre el serrat de la Vinya Nova i el serrat dels Pollegons i el corriol se situa per damunt del torrent al peu de les últimes parets del serrat dels Pollegons. A l’alçada de l’estreta canal dels Pollegons, que es deixa a l’esquerra, des del corriol, que ha pres alçada respecte al torrent, es veu dins d’aquest el pont natural format per unes roques. El nom del camí prové d’aquest fenomen.

La següent canal que apareix a l’esquerra del corriol és la canal Fosca enclotada entre les darreres parets del serrat dels Pollegons. Pocs metres després, el corriol se separa de les altes parets i, en l’extrem inferior del serrat de roca de la Palleta, arriba al torrent, ara convertit en un ampli llit pedregós. Al darrere queda la canal de l’Artiga Alta on es troba la via ferrada de la Dama. En aquest indret, és bo girar-se per contemplar la coma del Trió dels Pollegons, formada pels tres extrems de la fi del serrat dels Pollegons, i l’entalla del torrent del Pont.

La part sud del serrat dels Pollegons acaba amb unes importants parets al damunt del torrent del Pont. En la seva part final la serralada es divideix en tres branques separades per dues profundes canals, la canal Fosca i la canal de l’Artiga Alta. Aquestes tres branques finals del serrat dels Pollegons formen el que s’anomena el Trió dels Pollegons. Externament, el Trió dels Pollegons, està limitat, al nord, per la canal Fosca i per la part sud per la canal de l’Artiga Baixa, on es troba una important via ferrada, la canal de la Dama.

4 hores Arribada a la rambla pedregosa del buc del torrent. Cruïlla de camins. Agafar el camí que porta a la Vinya Nova.

4 hores 14 minuts Final. Arribada a la Vinya Nova

Vinya Nova – Camí de les Artigues – Pollegons – Camí de sant Jeroni – Camí del Pont – Vinya Nova

AVIS. Per canvis en la política de seguretat del navegador Chrome  quan s’intenta descarregar directament un fitxer amb l’extensió RAR o ZIP surt un missatge que avisa que per raons de seguretat no es pot descarregar el fitxer de manera segura, independentment que no tingui cap tipus de virus. Per descarregar el fitxer cal prémer el botó dret del ratolí i s’obren un quadre de diàleg. Cal escollir l’opció Desa l’enllaç com a …. Si s’escull aquesta opció es pot baixar el fitxer sense cap dificultat. Aquest problema de control de seguretat no passa amb els navegadors Microsoft Explorer, Microsoft Edge o Firefox.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ