Plana Llarga – La Raconada – Cova de l’Arcada – torrent de les Grutes – camí coll de Port – torrent del Lloro – cova de l’Arcada – clot d’en Tambor – Plana Llarga

Itinerari circular que permet descobrir, en primer lloc, una de les zones d’escalada esportiva més concorregudes del massís, les parets entorn del Vermell del Xincarró proseguint després cap l’era del Xebret i des d’allí pujar a la cova de l’Arcada. Tot seguit, després de creuar el torrent de les Grutes, el camí s’enfila resseguint aquest torrent, entrant i sortint d’ell fins, tot passant per l’estació d’Assarriar, fins arribar al camí de la Portella a coll de Port. A través d’aquest camí en direcció a Ponent s’arriba al coll de la Miranda del Príncep i a continuació s’agafa el camí que segueix, també entrant i sortint, el torrent del Lloro fins arribar al punt on abans s’ha agafat el camí del torrent de les Grutes. Des d’aquest indret es desfà el camí d’anada fins arribar de nou al torrent del Tambor on es continua pel camí que porta al coll del Xincarró, primer, i després de creuar el torrent del Porquer, continua fins arribar al punt de sortida.

Dificultat: No representa major dificultat que la durada de l’excursió i el petit pas artificial d’uns graons metàl·lics del torrent de les Grutes. Cal tenir en compte que es passa per més d’un roquissar que, si es tan molls, poden presentar alguna dificultat per transitar-hi.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància 7 km. 400 m.
Durada 4 hores 18 minuts

Altura sortida 564 m.
Altura màxima 972 m.
Altura mínima 564 m.
Guany 408 m.
Ascensió acumulada 525 m.
Descens acumulat 533 m.
Desnivell màxim 408 m.

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida. Sortida de la zona d’aparcament propera als camps de la Plana Llarga. Aquest indret s’acostuma aparcar per anar a les vies esportives del Vermell d’en Xicarró i la Desdentegada. Hi ha un totem de senyalització i una pedra llosa a terra on indica l’indret. Per arribar-hi es pot sortir del municipi d’El Bruc i anar en direcció a can Grau i després de deixar algunes cases a la dreta seguir cap el nord. De seguida es deixa a la dreta una bifurcació a la dreta que porta a can Salses. S’entra a la zona coneguda com la Plana Llarga. Mig kilòmetre després es troba un camí a la dreta és l’inici del camí d’El Bruc a la cova de l’Arcada, cal seguir uns 175 metres més per arribar a un petit replà on hi ha la zona d’aparcament..

2 minuts. Bifurcació. Seguir pel camí que clarament s’orienta cap el nord en direcció a la part més propera del massís. L’altra camí és una drecera per anar a buscar el camí de la cova de l’Arcada que serà el camí de tornada. Anar en direcció al massís entre vegetació resseguint la vessant oest de la serra de les Arnes.

13 minuts. Bifurcació. Cruïlla de dos camins en una zona sense vegetació . El de l’esquerra s’enfila cap als Pallers pel canal del Pagès. S’agafa el camí de la dreta que continua entre vegetació en direcció a la base de l’agulla coneguda com el Timbaler.

16 minuts. Bifurcació. Corriol a la dreta que és una drecera per anar a buscar el camí de la cova de l’Arcada. Seguir pel camí més fressat de l’esquerra. El camí es situa sota les agulles que formen l’extrem sud del serrat dels Pallers, entre les quals hi ha el Timbaler, i ressegueix tota la cara est d’aquesta serreta per anar a creuar el torrent.

45 minuts. La Raconada. En aquest indret el camí creua el torrent del Porquer, anomenat també dels Pallers perquè és continuïtat del torrent de les Boïgues i a l’era dels Pallers canvia de nom.  Un cop passat el torrent el camí es situa al peu de les roques que formen part de la paret oest del Xincarró. Es segueix uns caminois que són caminets d’aproximació a la vies d’escalada esportiva d’aquestes afamades parets.

55 minuts. El Xincarró. Arribada a l’extrem sud d’un serrat que s’inicia al peu de la Miranda d’Agulles. A l’extrem sud d’aquest serrat hi ha una gran roca que la majoria de la seva aresta sud és de color vermell com a conseqüència dels despreniments. Aquesta roca és el Vermell del Xincarró pel característic color de les seves parets. El serrat ofereix parets ben netes a les dues vessants est i oest. Al peu hi ha nombrosos caminois emprats pels escaladors.

59 minuts. Bifurcació. El camí dóna la volta al Vermell del Xincarró per seguir per la vessant est del serrat on hi ha les parets  anomenades de la dreta del Vermell del Xincarró i el conjunt de parets al peu de la Desdentegada i, en el seu extrem, la Miranda de l’Arcada. En lloc de seguir per aquesta cara de la serra, arribats a un punt on el camí passa per un petit pas format per la paret de la serra i un bloc caigut, s’agafa un caminoi que, en un ràpid descens port al camí de la cova de l’Arcada.

1 hora 3 minuts. Bifurcació. Arribada al camí de la cova de l’Arcada. Girar a l’esquerra per continuar resseguint la serra on hi ha las parets d’escalada del Vermell del Xincarró i la Desdentegada per una cota força més baixa per sobre del torrent del Tambor. Des d’aquest indret es va baixant per anar trobar el torrent, tot i que de tant en tant hi ha una sua pujada..

1 hora 8 minuts. Roca del Tambor. El camí passa al costat i enlairat respecte la roca del Tambor. Des d’aquest indret hi ha molt bona vista de les roques que es troben repartides de forma esparsa pel torrent del Tambor i el conjunt de roques i agulles que tanquen aquesta petita coma al capdamunt del torrent que fou coneguda, fa anys, com l’era del Xebret.

1 hora 9 minuts. Bifurcació. Torrent del Tambor. Cruïlla de quatre camins. El camí entre al torrent del Tambor on es troba amb el camí que puja des del Castell pel clot del Tambor i un altre que puja, en forma de caminoi, per anar a trobar el camí del Cabrit a sota de la Proa. Girar a l’esquerra i continuar cap el nord pel buc pedregós del torrent. Hi ha alguns caminois a l’esquerra senyalitzats amb fites que pugen a les vies d’escalada d’aquesta zona.

1 hores 17 minuts. Era del Xebret. La capçalera del torrent del Tambor antigament era conegut com a pla o oliverar del Xebret com indica en Ramon Ribera. Cruïlla amb un corriol que transcorre paral·lel al clot del Trago, és un accés a una via ferrada al peu de la Desdentegada.

1 hora 18 minuts. Font del Xebret. Abans d’arribar a la font, el camí abandona el cap del torrent del Tambor fent una brusca girada a la dreta. En aquest punt surt un caminoi que porta a la part inferior del torrent del Lloro que està equipada. Poc abans d’arribar a la font del Xebret hi ha una bona visió de l’àmplia cova de l’Arcada. Sortint de la font el camí passa tota l’estona tapat per la abundant vegetació d’aquesta zona descrivint una important ziga-zaga de varies corbes ben marcades.

1hora 27 mints. Bifuració. Cruïlla a la dreta amb una caminoi que porta al camí del Cabrit. Senyalitzat amb una fita i una marca de pintura. L’arrencada del camí està lleugerament més amunt del camí de la cova de l’Arcada. Es segueix caminant per dins d’una zona d’àmplia vegetació.

1 hora 32 minuts. Cova de l’Arcada. Notable cova originada per una despreniment i situada a la part final de la vessant oest de la serra del Cabrit. A la sortida de la cova el camí segueix per entre abundosa vegetació fins arribar a l’extrem inferior de la serra de les Saleres.

1 hora 39 minuts. Serra de les Saleres. Extrem inferior de la serra de las Saleres. Aquest indret està format per un conjunt caòtic de blocs de pedra que cal travessar.

1 hora 41 minuts. Torrent de les Grutes. Després d’una ràpida baixada i deixar un caminoi a la dreta que porta a vàries vies d’escalada de la secció dels Naps el camí arriba al torrent de les Grutes.

1 hora 49 minuts. Bifurcació. En un replà rocós es troben els camins que ressegueixen, el de l’esquerra, el torrent del Lloro i el de la dreta, el torrent de les Grutes. Anem pel camí de la dreta. Pintades a terra amb els noms dels camins. Després d’aquesta bifurcació el camí entre en una zona boscosa, primer es fa un tram recte i després vàries ziga zagues.

1 hora 59 minuts. Roquissar. Petita sortida del bosc arribant a un roquissar. Nova entrada al bosc i lleugera baixada.

2 hores 3 minuts. Torrent. Arribada al buc del torrent de les Grutes. Es continua anant torrent amunt per dins del buc.

2 hores 5 minuts. Estació d’Assariar. Indret d’aixopluc format per uns blocs caiguts. Senyalització amb pintura vermella. El nom deriva del ver ensarriar que vol dir posar les sàrries, cistells d’esparts, als animals de càrrega. Un cop passat l’indret es segueix amunt pel bus torrent.

2 hores 9 minuts. Sortida del torrent. El camí s’enfila pel marge dret del torrent de les Grutes. Cal estar atent en veure l’arrancada del camí perquè queda un pel enlairat en relació al buc del torrent.

2 hores 12 minuts. Torrent. Nova entrada al buc del torrent. Es segueix pel buc del torrent entrant en un congost força estret.

2 hores 16 minuts. Pas equipat. Arribada a uns graons metàl·lics que ajuden a superar una paret que permet superar un desnivell del torrent. Aquest pas equipat fou col·locat pel grup Cavall Bernat tal com indica una placa. Es continua una estona pel torrent, però a una cota superior un cop vençut el desnivell.

2 hores 26 minuts. Sortida del buc del torrent. Es segueix pujant força per dins d’una zona boscosa que alterna amb roquissar. En el tram final, just abans de trobar-se amb el camí de coll de Port el camí passa per damunt d’un important roquissar. Es veuen marques en les roques.

2 hores 51 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí que va des de la Portella al coll de Port. S’agafa aquest camí, a l’esquerra, en direcció al coll del Pas del Príncep. Magnífica ocasió per anar veient totes les formacions rocoses de l’entorn.

2 hores 54 minuts. Coll del Pas del Príncep. Des del coll es pot grimpar fàcilment a la Miranda del Príncep y contemplar les diferents agulles i roques de la regió de les Agulles, dels Frares i els Ecos i les roques properes a la Miranda del Príncep. Seguir en baixada, primer suau i després en ràpides llaçades cap al torrent del Lloro. Es passa per un petit roquissar on a la dret s’enfila el camí que porta al bell mig de la regió dels Frares al peu del Lloro, la Monja i el Bisbe que dominen la visió cap el nord.

3 hores 3 minuts. Torrent del Lloro i bifurcació. Arribada al torrent del Lloro. El camí de la Portella a coll de Port segueix cap a l’oest mentre que el camí del torrent del Lloro segueix la canal del mateix nom en direcció sud. L’inici del camí està indicat per una discreta fita en un arbre i una dèbil marca blava. En aquest punt s’inicia el camí de baixada que passa per bona part per dins del buc del torrent. Hi ha un senzilla fita amb restes de pintura blava que senyala l’inici del camí. Cal estar atent perquè en el primer tram la traça del camí no és prou evident. Hi ha alguna marca blanca en els arbres. Gran profusió d’arbres i alguns esberlats resultat dels grans aiguats de l’any 2000.

3 hores 8 minuts. Sortida del torrent.  Es surt del torrent per l’esquerra. En aquest indret cal estar atent i mirar els arbres per veure les marques en els troncs o les fites que indiquen la traça del camí. Les marques ara són blanques alternant amb vermelles i blaves. S’avança per dins d’un bosc mentre el torrent s’enfonsa.

3 hores 10 minuts. Entrada al torrent. Nova entrada al caòtic torrent on són evidents blocs de roques caiguts de les agulles de l’entorn. Es camina saltant per damunt d’aquests blocs.

3 hores 17 minuts. Sortida del torrent. Es surt del torrent per l’esquerra. Mentre el camí té una progressió planera, en el primer tram, el torrent s’enfonsa ràpidament. És recomanable observar la bona construcció del camí amb uns marges ben obrats. En les corbes pronunciades s’endevina restes de l’obra feta per evitar la pendent i així facilitar el pas dels animals amb saques.

3hores 18 minuts. Agulla Antoni Rosich. Al peu de l’agulla Antoni Rosich  que queda a l’altre costat del torrent, aquest s’enfonsa encara més. El camí continua baixant dins d’una zona boscosa al peu de les roques que formen l’esperó rocós situat al final sud de la carena de la Miranda del PríncepArribat a la proximitat de l’extrem d’aquest esperó, zona marcada pel color rogenc de les argiles, el camí li dóna la volta cap a l’est i planeja un tros entre vegetació fins arribar a un roquissar.

3 hores 27 minuts. Bifurcació. Cruïlla de camins amb marques a terra indicant vàries direccions: torrent de les Grutes o el Bruc. Es continua baixant per cap de la dreta que s’enfonsa cap el torrent. Fixar-se en la bona construcció dels marges que donen volum a aquest indret a fi de poder girar els animals. Baixada ràpida cap al torrent de les Grutes.

3 hores 29 minuts. Torrent de les Grutes. Es creua el torrent de les Grutes. Després d’una pujada el camí planeja suaument.

3 hores 31 minuts. Bifurcació. Cruïlla a amb un corriol a l’esquerra que és una aproximació a les zones d’escalada. Segons la temporada i les condicions en aquest indret pot haver-hi un cartell de regulació de l’escalada. El camí s’enfila per superar el torrent del la coma dels Naps de Dalt ple de material petri que dóna a la zona un aspecte caòtic.

3 hores 33 minuts. Cova de l’Arcada. Arribada a la cova de l’Arcada. El camí comença un suau descens.

3 hores 39 minuts. Bifurcació. Cruïlla a l’esquerra amb un corriol que és una drecera per anar a la cova del Cabrit i  el camí del Cabrit.

3 hores 46 minuts. Font del Xebret. A un parell de metres del camí, a l’esquerra, hi ha la font del Xebret en un estat de franc abandonament. El camí entra dins del buc petri del torrent del Tambor.

3 hores 47 minuts. Era del Xebret. La capçalera del torrent del Tambor antigament era conegut com a pla o oliverar del Xebret com indica en Ramon Ribera. Cruïlla amb un corriol que transcorre paral·lel al clot del Trago, és un accés a una via ferrada al peu de la Desdentegada.

3 hores 48 minuts. Fita. Important fita en el camí que indica l’inici d’un corriol que porta ràpidament per ràpida ascensió al peu de la Desdentegada. Actualment aquest camí no és el que fan servir habitualment els escaladors.

3 hores 50 minut. Fites. Indret on a poca distància hi ha dues fites. La primera que es troba indica un altre corriol per aproximar-se a la Desdentegada.

3 hores 51 minuts. Bifurcació. Cruïlla de camins.  El que segueix torrent avall passa pel costat de la roca del Tambor i baixa fins el clot del Tambor i el mas El Castell. El de l’esquerra és una drecera que s’enfila a trobar el camí del Cabrit poc abans de la cova del mateix nom. Cal agafar un camí a la dreta, mig tapat per la vegetació baixa que puja en direcció a la paret de la muntanya. Es segueix per aquest camí amb una visió aèria força àmplia d’aquesta zona. A peu de camí queda la roca del Tambor al costat de la qual hi ha les restes d’una petita cabana. El camí puja suaument sense massa vegetació. Aquest camí apareix en la cartografia antiga identificat com a camí de la Cova de l’Arcada.

3 hores 55 minuts. Bifurcació. Cruïlla per la dreta d’un corriol que el fan servir avui els escaladors per anar al peu de la Desdentegada. Suau enlairament per anar al terrós i vermellós coll del Xincarró.

3 hores 58 minuts Coll del Xincarró. Ampli coll vermellós sense vegetació. Ara el camí baixa ràpidament per anar a trobar el torrent dels Pallers, segons les denominacions més antigues, o torrent del Porquer, segons les més modernes. Mentre es baixa es pot contemplar al front tota la serra dels Pallers amb el Timbaler que la tanca per el flanc sud i la continuació amb la serra de les Arnes.

4 hores 6 minuts. Torrent. El camí creu el torrent del Porquer per un indret proper a la Raconada, però situat a un nivell inferior.  Seguidament el camí planeja per sota de la serra de les Arnes que queda a la dreta. Es pot apreciar que es tracta d’un camí ben construït i d’una amplada considerable, probablement antigament feia entre 3 o 4 metres i estava ben condicionat per passar-hi carros. Imponent vista de tota la zona del Vermell del Xincarró, la Miranda del Príncep, els Naps, la cova de l’Arcada i la Proa, i la serra de la Palomera de lluny estant.

4 hores 12 minuts. Bifurcació. Camí a l’esquerra que és el camí de la cova de l’Arcada. Seguir pel camí de la dreta.

4 hores 16 minuts. Bifurcació. Camí a la dreta que és el camí agafat a l’anada per anar a la Raconada.

4 hores 18 minuts. Final. Arribada al punt d’inici.

Dibuix Plana Llarga - torrnts Grutes i Lloro - Plana Llarga 1

Plana Llarga – torrents Grutes i Lloro – Plana Llarga Itinerari C

Dibuix Plana Llarga - torrnts Grutes i Lloro - Plana Llarga 8

Plana Llarga – torrents Grutes i Lloro – Plana Llarga Itinerari D

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ