Travessa de la regió de les Agulles

Aquest itinerari proporciona una àmplia visió de la regió d’ Agulles. El recorregut comença a Can Maçana i progressa fins a Coll de Guirló des d’on es pot contemplar l’espectacular alçada de les agulles d’aquesta regió en la seva vessant nord-oest. Des d’aquest coll s’agafa el camí que porta a refugi Vicenç Barbé pel pas de la Portella. Al coll de la Portella es deixa el camí del refugi i s’agafa un petit corriol que progressa enfilant-se per la part superior de la cinglera cap al nucli de la regió de les Agulles. Es progressa cap a l’agulla de la Bandereta i, després de girar en angle recte, el camí s’orienta cap a la Miranda dels Ossos i després la Mà. La travessa acaba al coll del Portell Estret des d’on s’agafa la canal Ample que en un ràpid descens va a buscar el sender uneix el pas de la Portella amb coll de Port. Tot seguit, després de passar pel refugi Vicenç Barbé s’arriba de nou al coll de la Portella i es desfà el camí fins a Can Maçana.

Dificultat. No és un itinerari fàcil perquè en alguns indrets cal fer una petita grimpada per superar algunes escletxes a la roca. Unes cordes faciliten la grimpada.

Distància  6 km.
Durada  1 hora 55 minuts

Altura sortida  715 m.
Altura màxima 1.073 m.
Altura mínima 712 m.
Guany 357 m.
Ascensió acumulada 469 m.
Descens acumulat 473 m.
Desnivell màxim 361 m.

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida de l’àrea de Can Maçana. L’itinerari es comença a l’àrea de descans de Can Maçana situada al mas del mateix nom. Aquesta àmplia fou condicionada recentment per la Fundació Territori i Paisatge de l’Obra Social de la Caixa Catalunya i és gestionada pel Patronat de la Muntanya de Montserrat. Sortir des de l’aparcament pel camí que en la seva part superior en suau pendent s’orienta cap al massís. És el GR172 senyalitzat amb les marques blanques i vermelles. Antigament es coneixia com el camí de la Foradada. A pocs metres d’iniciar la marxa es troba una cruïlla senyalitzada amb un post indicador i un plafó amb les rutes de BTT per aquest zona. La pista de la dreta porta a El Bruc. Cal prosseguir amb la pujada ara més pronunciada per la vessant esquerra del turó del Castell de la Guàrdia. Es comencen a veure marques de sender de gran recorregut GR (blanques i vermelles) i de sender de petit recorregut PR (blanques i grogues).

8 minuts. Mirador i panoràmic. A l’esquerra del camí hi ha un replà amb un Panoràmic d’interpretació de la visió orientada al nord. Es veu els Pirineus, Port de Compte i el Cadí, a més de gaudir d’una àmplia visió de la comarca del Bages.

13 minuts. Bifurcació de camí. A la dreta surt el camí cap a les restes de Sant Pau Vell i del castell de la Guàrdia. L’església romànica s’ha restaurat recentment. Hi ha un mirador amb un panoràmic interpretatiu de la paret oest de la regió d’Agulles. Es segueix de front per la pista. Tot seguit es veuen les roques de la regió d’Agulles i al fons, a l’esquerra, la Cadireta i la roca Foradada.

15 minuts. Bifurcació de camí. Inici del Coll de Guirló. Aquest coll és una zona ampla antigament feta servir d’aparcament de cotxes. A la dreta surt el camí que, en baixada, porta a la zona dels Pallers i a El Bruc a través del torrent de la Diablera. Es continua pel sender marcat com a GR i PR.

17 minuts Bifurcació de camins. Coll de Guirló. Cruïlla amb el camí del Refugi. A la part final del coll hi ha una senyal indicadora de l’indret. El camí es bifurca. El camí que no cal seguir és el GR 172, dit també camí de la Foradada. El camí que cal agafar és el que surt a la dreta en direcció al refugi Vicenç Barbé pel pas de la Portella. El camí comença amb una pujada suau, passa per zones de vegetació frondosa, i ressegueix el peu de la paret oest de la regió d’Agulles que queda a l’esquerra. Quan la vegetació ho permet es veu a la dreta la zona de Sant Pau Vell, el castell de la Guàrdia i l’ampla  capçalera del torrent de la Diablera. Davant podem descobrir la majestuositat de la Portella Gran i al seu costat, en direcció sud, la Miranda i el Dauet de la Portella. Al llarg del camí es troben marques grogues i algunes poques grogues i blanques.

27 minuts Pas de la Portella. Ascensió per l’estreta canal de la Portella aprofitant l’esglaonat de la roca. Cal afermar bé els peus perquè les roques estan força gastades pel pas de la gent. A la dreta del pas queda la Roca Gran de la Portella o agulla superior de la Portella. A ma esquerra, una mica més retirada, es troba la Portella Petita o agulla inferior de la Portella. Aquestes agulles defineixin un paisatge característic de la regió d’Agulles.

28 minuts. Coll de la Portella. Es la part superior del pas de la Portella. Des d’aquest indret es pot contemplar la majoria de formacions singulars que integren la regió d’Agulles i al fons es veu també la regió dels Ecos i el Montgròs. En aquest punt el camí es bifurca. A la dreta, en suau descens, el camí continua cap a coll de Port passant pel refugi Vicenç Barbé. No cal agafar aquest camí, sinó un petit corriol que surt a l’esquerra i s’enfila ràpidament pel roquissar. Unes marques indiquen la situació d’aquest corriol. Les marques vermelles ens acompanyaran durant tot l’itinerari. Aquest corriol porta a un pas curt, de cinc metres, per una escletxa gràcies al qual es pot accedir a un caramull veí (part superior d’una roca). Cal ajudar-se amb les arrels i el relleu de la roca.

30 minuts. Caramull entre les dues Portelles Un cop vençut el pas anterior s’arriba al caramull  d’una roca, situada entre les dues Portelles, des d’on es gaudeix d’una àmplia vista de la regió d’Agulles. Cal seguir pujant per la carena seguint les marques vermelles. Es passa primer al peu de la Portella Petita, després al costat de la roca Pelada i a continuació s’alcen les dues agulles de les Savines. Des d’aquest indret també es té una bona visió de la regió d’Agulles, tant de la seva part més nord com de la zona que s’estén de nord a sud. Enfront, segons el sentit de la marxa, sobresurten la Peluda i l’agulla del Capdamunt. Al seu peu destaquen les tres agulles dels Marlets, el Gep Llarg i la Boteruda. Més al fons queden les altres formacions de la regió d’Agulles.

33 minuts Baixada cap el torrent dels Marlets. La baixada és ràpida. El fons del torrent està format per un sòl ric en matèria orgànica molt característic de la regió d’Agulles. Un cop al fons del torrent cal ascendir fins a la seva capçalera situada entre l’agulla de Sol Ponent que queda a l’esquerra i l’agulla dels Merlets que està a la dreta.

34 minuts Canal entre l’agulla dels Merlets i la Peluda.Entre la Peluda i l’agulla dels Merlet hi ha una canal que cal pujar amb cordes. L’ascens és fàcil, però cal fer-ho a poc a poc i mirant d’assegurar bé els peus en les protuberàncies del conglomerat o en els  forats deixats per còdols caiguts de la roca. Al final de la canal cal girar a la dreta seguint la indicació de les marques vermelles. Una nova corda ajuda a pujar per la roca fins a un replà al peu del Gep Llarg

36 minuts. Replà al peu del Gep Llarg. Des d’aquest punt es té molt bona vista d’aquesta zona d’Agulles. Al fons es veuen les dues Savines, a continuació l’Agulla del Sol Ponent i el petit collet que la separa de la Peluda, una canal i l’Agulla del Capdamunt. Més a prop queda els Merlets i el cim del Gep Llarg. Ara el camí s’enfila per una estreta canal que flanqueja l’Agulla del Capdamunt.

38 minuts. Caramull al peu de l’Agulla del Capdemunt. Des d’aquest caramull es té un àmplia vista de la zona d’Agulles, dominada per la majestuositat de la Saca Gran al costat de la qual es veuen els cims del Senatxo, la Figuereta, la Bandereta i l’Agulla dels Espeleòlegs. Agulles imponents si es miren des de Can Maçana però que ara, des d’aquesta cota semblen relativament assequibles. La mirada s’estén a les Bessones, la Filigrana, l’Agulla de l’Arbret, la Bola de la Partió i l’Ou de Colom  i les altres elevacions d’aquesta zona. De lluny estant es veu la regió dels Frares Encantats i els Ecos, la Roca Plana dels Llamps i el Montgròs. És un bon lloc per fer-hi una parada. A continuació el camí baixa suaument  cap a un collet que es troba entre l’Agulla del Capdamunt i el Senatxo. Des d’aquest coll es veu can Maçana i l’església de Sant Pau Vell i el castell de la Guàrdia. El camí flanqueja el Senatxo, després s’allunya una mica de l’agulla de la  Figuereta i torna a pujar fins al peu de l’agulla dels Espeleòlegs on gira lleugerament a la dret per seguir pujant suaument en direcció a la base de la Saca Gran.

40 minuts Saca Gran. El camí es situa al peu de la Saca Gran, entre aquesta agulla que queda a l’esquerra i el Martell a la dreta. Des d’aquest indret es baixa per una forta rampa terrosa amb còdols i arrels. Just al final de la pendent hi ha la canal entre les agulles del Carbassó i el pedestal del Martell.

41 minuts. Canal entre el Carbassó i el pedestal del Martell. La canal es baixa ajudant-se d’una corda.

42 minuts Final de la canal. Al final de la canal hi ha un petit replà que és la capçalera de la canal formada per la Dàtil i el pedestal del Martell. Cal girar a l’esquerra per pujar per la canal delimitada pel Carbassó  a l’esquerra i el Dàtil i la Roca de les Heures a la dreta. Al peu del Dàtil, al costat que s’inicia la canal que la separa de la Roca de les Heures, es pot veure un teix de considerable alçada. Al començament la pujada per la canal és pronunciada, especialment al tram entre el Carbassó i la Roca de les Heures. Al final d’aquesta canal hi ha un petit replà. Ara el camí puja suaument a través d’un bosquet de boixos, alzines i marfulls. A l’esquerra queda el Carbassó i a la dreta la Roca de les Heures. Les marques vermelles indiquen la traça. El camí, un cop deixat la Roca de les Heures segueix uns quants metres en direcció nord fins trobar una roca on una marca vermella que indica que cal fer un gir a la dreta.

46 minuts Cruïlla al Mirador del Ninet i agulla de l’Arbret. El camí segueix amb un flanqueig a la roca. En aquest punt es pot deixar un moment el camí i pujar en direcció nord per accedir a un petit replà des d’on es pot veure l’Agulla de l’Arbret que s’alça a l’est i caminant en direcció a la Saca Gran es veu, a la dreta, la característica forma del Ninet.

48 minuts La Podrida. El camí flaqueja una roca on hi ha una clara marca vermella. Un cop acabat el flanqueig el camí baixa suaument per anar a buscar la base de la Podrida. El camí està marcat amb senyals vermelles. Mentre es baixa es pot veure la Filigrana que emergeix entre els arbres. Quan s’arriba al final de la base de la Podrida cal girar suaument a l’esquerra per continuar resseguint aquesta agulla fins a la canal que passa entre l’Agulla de l’Arbret, que queda a l’esquerra i les Bessones a la dreta. Des de la canal es pot veure la Filigrana. El camí segueix pujant fins el coll de les Bessones. La vegetació continua amb boixos, alzines i marfulls.

50 minuts Coll de les Bessones Agulla de l’Arbret. Al cap damunt de la canal s’arriba a un coll estret que es troba entre la Bessona Superior (a la dreta)  i l’Agulla de l’Arbret (a l’esquerra). Ara el camí baixa lleugerament i seguidament torna a pujar fins un petit coll que es troba entre l’Agulla dels Ossos i la Bessona Inferior. Es comencen a veure algunes marques liles que no cal fer-hi cas. Després el camí baixa cap la capçalera del torrent que neix al peu de la Miranda dels Ossos.

51 minuts. Canal del torrent de la Miranda dels Ossos. La capçalera del torrent està delimitada per la Miranda dels Ossos, l’Agulla dels Set i la Bessona Inferior. Aquest torrent marca la frontera entre dues seccions dins de la regió de les Agulles. Fins ara el camí ha transcorregut per la secció denominada de la Saca, a partir d’aquest torrent s’inicia la secció de la Bola. En aquesta indret es troben, a més de les marques vermelles, algunes marques liles. El camí de la travessa de les Agulles creua el torrent i puja suaument  per una roca on es veuen les marques vermelles.

52 minuts. Escletxa. El camí es situa al peu d’una escletxa en la roca. La presència d’una corda facilita la seva ascensió..

53 minuts. Miranda de les Bessones. Al final de la pujada de l’escletxa s’arriba al caramull d’un roca des d’on es domina aquesta zona d’Agulles, per rep el nom de Miranda de les Bessones. La mirada domina la part superior de la  Reina, l’agulla dels Set, la Bola de la Partió, les Bessones, l’agulla de l’Arbret, l’agulla dels Ossos i la Miranda dels Ossos, la canal i la cota 1045 al peu de la Panxeta. Ara el camí comença a pujar cap a un nou coll. En aquest indret és freqüent sentir o veure algunes cabres.

54 minuts. Coll entre la Corona de la Reina i la Boteruda del Gra. El camí passa primer entre la Corona de la Reina i la Boteruda del Gra i tot seguit gira a l’esquerra en una curta pujada fins arribar al punt més alt del coll. Ara s’inicia una curta baixada entre dues roques fins arribar a la capçalera d’un torrent que neix al peu de la Petitona. Passat el torrent comença una curta pujada que, després d’un petit sifó, continua fins al peu de la Tri-Roca. En aquest tram del trajecte el camí s’apropa al límit del penya-segat des d’on es pot veure la part superior de la Cadireta i la Roca Foradada a través d’una canal.

58 minuts Tri-roca.Al peu de la Tri-Roca  el camí s’enfila per un petit trau a la roca. El nom d’aquesta formació es deu a que són tres roques apuntalades entre elles. És el punt més alt de tota la travessa. A partir d’aquest indret el camí comença a baixar per anar a buscar el coll d’Agulles o del Portell Estret. Abans de començar la baixada és bo acostar-se al caramull que hi ha al costat del camí mig amagat per unes alzines des d’on es domina la Regió dels Frares Encantats i la regió dels Ecos i el Montgròs. A partir d’aquest punt el camí comença a baixar ràpidament en forta pendent.

1 hora 2 minuts La Mà. El camí de baixada de la Tri-Roca passa al peu de la gran roca de la Mà dita també Torta. Abans de seguir baixant es pot agafar un corriol a l’esquerra que porta cap al cim de la paret nord de la regió d’Agulles. El punt d’observació està situat entre la Mà i l’Escorpí. Des d’aquest indret la vista arriba fins el Pirineu i s’observen la majoria d’agulles que integren la Regió dels Frares Encantats: la gran paret de la Boleta del Portell Estret, l’Ànec, la Sense Nom, el Bisbe, el Lloro i la resta d’agulles d’aquesta regió. Retornant el camí principal es segueix baixant. En un primer moment el camí es situa just al damunt del coll d’Agulles després, en un gir pronunciat a la dreta, s’allunya d’aquest indret per continuar baixant ràpidament cap el coll.

1 hora 6 minuts Cruïlla i coll d’Agulles. S’ha anat baixant per un camí, senyalitzat amb marques vermelles, que porten al coll d’Agulles també anomenat Portell Estret o coll de la Figuera. En aquest coll es troben dos camins: un camí, conegut com a camí de les Agulles, que baixa pronunciadament per la cara nord del massís fins a trobar el camí de coll de Port, l’altre, la canal Ampla, que és la que seguirem a partir d’ara. Des d’aquest coll es baixa en relativa pendent. El camí està marcat per unes senyals blanques en els troncs i algunes pedres. En el primer tram el camí passa molt a prop de la base d’una agulla (cota 1059).

1 hora 7 minuts Cruïlla i agulla Sens Nom. El camí passa a tocar de la base de l’agulla Sense Nom que, des d’aquest punt, s’enlaira inclinada. Immediatament, a mà esquerra, surt el camí de la travessa de la regió dels Frares Encantats. El camí de la canal Ampla segueix baixant. Prop de l’Agulla Barbé el camí es troba amb un torrent que prové de la regió dels Frares Encantats. El camí gira a la dreta per seguir baixant paral·lel a la dreta del torrent. Tot seguit el camí creua el torrent per prosseguir pel seu marge esquerre, separant-se lleugerament de la seva llera.

1 hora 8 minuts Cruïlla camí Miranda de l’Alba. A l’esquerra hi ha un corriol senyalitzat com a Miranda de l’Alba i agulla de l’Escut.

1 hora 9 minuts Vivac. El camí passa al costat d’un vivac natural format per unes roques provinents d’un despreniment. Tot seguit el camí fa un brusc gir quasi de 90 a l’esquerra i s’allunya de la llera del torrent. El camí s’acosta cap una agulla (cota 1023) i torna a fer un gir de 90º,ara cap a la dreta, per buscar la llera del torrent fins creuar-lo de nou. Ara el camí agafa un suau pendent de baixada en paral·lel a la dreta del torrent. Pocs metres després el camí torna a creuar el torrent per situar-se a la seva esquerra però per poc temps, perquè ràpidament el torna a creuar i pràcticament després el camí es confon amb la llera del torrent. Segueix per la llera durant una bona estona i se’n surt d’ella quasi bé abans de trobar-se amb el camí de la Portella a coll de Port. Després d’un curt tram, lleugerament separat de la llera es torna a ficar en ella. En aquest tram del descens, entre arbres es poden veure a ma dreta el Setrill i el Broc del Setrill primer i després, en el tram final, es veu la Màquina de Tren.

1 hora 15 minuts Cruïlla. Camí del Montgròs Cruïlla del camí de la canal Ampla amb el camí de la Portella a Coll de Port. Girar a la dreta. Es passa per sota de la Màquina de Tren. Ara les marques del camí són de color groc.

1 hora 17 minuts. Refugi de les Agulles (Vicenç Barbé). El refugi Vicenç Barbé es troba al peu de la roca de la Partió. Aquest refugi és molt actiu i visitat els caps de setmana. El camí comença a baixar fins arribar al torrent que neix al peu de la Miranda dels Ossos. Al costat del torrent hi ha un corriol que s’enfila cap a la capçalera d’aquest torrent. Des d’aquest indret es té bona vista de la zona d’Agulles dominada per la Saca Gran. Els caps de setmana la majoria d’aquestes agulles estan plenes d’escaladors. El camí del refugi Vicenç Barbé a la Portella continua en descens.

1 hora 20 minuts. Cruïlla. Torrent dels Cirerers. El camí del refugi ha anat baixant fins creuar el torrent del Cirerers. Aquest torrent prové de la zona de les Roques de les Heures i la Filigrana. Al costa d’aquest torrent s’enfila un camí, relativament ben definit al seu inici, que puja cap a aquestes agulles.

1 hora 20 minuts Cruïlla. Camí del Bruc al Refugi per l’era dels Pallers Cruïlla a l’esquerra amb el camí que va des del Bruc al Refugi Vicenç Barbé passant per l’era dels Pallers. Ara el camí anirà pujant suaument  fins arribar al coll de la Portella. A partir d’aquest indret el camí alterna trams de suau pujada i plans. Hi ha un moment que a la dreta del camí principal hi ha un corriol que està marcat en groc com a pas barrat.

1 hora 25 minuts. Cruïlla. Camí cap a la Miranda de les Boïgues. A la dreta surt un camí que s’enfila cap a la Miranda de les Boïgues per pujar a les agulles per la canal que hi ha entre aquesta i l’Agulla del Capdamunt. Aquest camí està marcat de color blanc en les primeres pedres. Tot seguit, després d’una petita pujada, s’arriba al coll de la Portella.

1 hora 26  minuts Coll de la Portella. Es baixa per la canal del Pas de la Portella i s’inicia el suau descens cap a Coll de Guirló per sota de la paret oest de la regió d’Agulles. Moltes d’aquests agulles el camí de la travessa ha passat per la seva vessant est. Per entre la vegetació es la zona de Sant Pau Vell, el castell de la Guàrdia i l’ampla  capçalera del torrent de la Diablera.

1 hora 36 minuts Cruïlla. Coll de Guirló. Trobada amb el GR 172 que ve de la Foradada i a l’esquerra porta a can Maçana. Senyalització indicadora de l’indret. Cal prosseguir la marxa ara cap a l’esquerra per creuar tot l’ample coll de Guirló. Una petita aturada i girant-nos permetrà descobrir tota la imponent paret oest d’Agulles.

1 hora 38 minuts Cruïlla. Coll de Guirló i camí dels Pallers. Al final del coll de Guirló i inici del descens cap a Can Maçana. A l’esquerra surt el camí que, en baixada, porta a la zona dels Pallers i a El Bruc a través del torrent de la Diablera.

1 hora 40 minuts Cruïlla. Camí de Sant Pau Vell. Si es té temps es recomana agafar el camí de l’esquerra que amb una suau pujada i en pocs minuts ens porta a les ruïnes rehabilitades de l’ermita de Sant Pau Vell (1084) antiga església del castell de La Guàrdia. Aquesta església fou la primera parròquia del terme del Bruc. En aquest indret hi un panoràmic interpretatiu de tota la paret oest d’Agulles. De tornada el punt de la cruïlla inicial cal proseguir pel camí de l’esquerra en direcció a Can Maçana.

1 hora 48 minuts Mirador panoràmic. A la dreta del camí es deixa el replà amb un Panoràmic d’interpretació. Poc temps després a ma esquerra es troba el camí que porta a El Bruc.

1 hora 53 minuts. Arribada a Can Maçana i final. Arribada al punt final de l’excursió.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ

Travessa de les Agulles dibuix 1

Travessa de les Agulles dibuix 3

Travessa de les Agulles dibuix 4

Travessa de les Agulles dibuix 5

Travessa de les Agulles dibuix 6

Travessa de les Agulles dibuix 7

Travessa de les Agulles dibuix 8

Travessa de les Agulles dibuix 9

Retornar a inici dels itineraris