Aeri de Montserrat – Can Tobella – Aeri de Montserrat

Caminada circular que permet contemplar la vessant sud-est del massís montserratí. El punt de partida és l’estació inferior de l’aeri de Montserrat des d’on surt un corriol que, després d’un pujada contínua i decidida en direcció al Cul de Portadora, planeja en direcció sud-est fins l’àmplia esplanada del Pla de les Bruixes. Des d’aquest indret el camí agafa direcció sud i després de girar per sota el Tossal Rodó arriba a can Benet, mas del grup de cases de can Tobella, des d’on surt el camí de Monistrol que pren direcció nord. Aquest camí progressa paral·lel al riu i a la via del tren Barcelona-Manresa, fent diverses voltes per creuar els diversos torrents que baixen del serrat de l’Abat. A mesura que s’apropa a l’estació de l’Aeri són ben visibles les feixes dels antics conreus. Finalment el camí arriba a l’estació inferior de l’Aeri de Montserrat. Durant tota l’estona de l’itinerari es gaudeix d’una completa vista de la cara sud del massís montserratí.

Dificultat:  Excursió sense cap dificultat.
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 6,30 km.

Ascensió acumulada des de la sortida: 263 metres
Descens acumulat des de la sortida: 261 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida. Estació de l’Aeri. Cal situar-se al final de l’andana direcció Manresa de l’Estació Aeri de Montserrat dels Ferrocarrils de la Generalitat. En aquest punt hi ha dos senders, un que continua al costat de la via i l’altre que s’enfila cap a l’Est en direcció al Cul de Portadora. Cal agafar aquest darrer. El camí actualment és un caminoi molt fet mal bé per l’aigua que ha deixat, en algun tram, profunds solcs. El camí mentre puja trenca alguns marges antics, força abundants en aquest zona de la muntanya.

Es guanya ràpidament alçada. Des del camí hi ha una bona vista del monestir de Santa Maria de Montserrat, la Santa Cova, el torrent de Santa Maria i el Tossal de Mullapans, i de l’antiga colònia Gomis. La visió del paisatge queda emmarcat per la concorreguda carretera C55 i el riu Llobregat. Al començament s’observen senyales grogues i verdes superposades. En algun trams són visibles les restes d’esglaons i unes clares marques grogues i blanques.

28 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb un corriol transversal. Senyal que indica girar a la dreta. El camí de l’esquerra no porta en lloc. Continuar en direcció sud-est entre alguna feixa. El camí creua diverses torrenteres que baixen del Cul de Portadora i el seu entorn. Són visibles els murs de pedra que aguanten el camí. En tot moment es continua tenint una excel·lent vista de la cara sud-est del massís montserratí.

50 minuts. Pla de les Bruixes. Arribada a una àmplia esplanada rocosa, amb poca vegetació de matolls i algun arbre. Des d’aquest pla surten dos camins que el circumval·len. Un d’aquests camins puja per anar al darrera del turó que domina el pla i continua amb el camí cap el Bovet i el coll de les Bruixes. L’altre camí, el que seguirem, dona la volta al turó sense perdre alçada orientat al sud.

55 minuts. Bifurcació. Després de donar quasi la volta al turó a ma dreta hi ha una fita damunt d’una clapa de roca. Al costat encara queden les restes d’una senyal blanca. En aquest punt comença un caminoi, que baixa entre la vegetació i la roca. De seguida el camí és més evident i les nombroses fites orienten la baixada sobre diverses clapes de roca en direcció al torrent del Racó dels Boixos. Aquest, baixa entre el Pla de les Bruixes i el Tossal Rodó. El camí és evident a mesura que ens apropem al torrent. De tant en tant es veuen restes de senyals blanques.

1 hora. Torrent. Arribada al torrent del Racó dels Boixos. Fita.  Al creuar el torrent hi ha el camí que cal prendre. Ara es camina per dins d´un bosquet força tancat situat a la vessant oest del Tossal Rodó. En alguns moments hi ha alguna clariana que permet gaudir de la vista del massís montserratí, la carretera C55 i el riu Llobregat.

1 hora 7minuts. Clapa rocosa. Sortida momentània del bosquet per arribar a una petita clapa rocosa des d’on es domina una àmplia visió de la cara sud-est del massís. Restes d’un mur de pedres. En un extrem d’aquest clapa hi ha un curiós forat rodó d’ancoratge a la roca. Nova entrada, momentània, a un bosquet. El camí transcorre sota el peu de les cingleres del Tossal Rodó. Tot seguit el camí surt del bosquet i es separa de la cinglera i continua baixant en direcció de les cases de can Tobella que comencen a ser visibles. Vegetació de matolls

1 hora 32 minuts. Bifurcació. El camí continua baixant entre matolls fins el dipòsits d’aigua de can Benet. Es continua baixant, girant a l’esquerra, per anar a trobar la pista que baixa del coll de cant Tobella. Girar a la dreta i seguir baixant per la pista fins voltar can Benet.

1 hora 33 minuts. Bifurcació. Just quan la pista s’orienta cap a can Tobella, a la dreta surt el camí dit de Monistrol que porta a l’Aeri de Montserrat. Seguir per aquest camí. El camí planeja vorejant la base del Tossal Rodó, primer, i avança en direcció al serrat de l’Abat travessant els diversos torrents que baixen del Pla de les Bruixes i del Cul de Portadora. Alguns d’aquest torrents tenen fonts a la part baixa del seu recorregut: font del Guinardell i la font Remera. A estones el camí transcorre proper a la via del tren i resseguint les sinuositats del riu Llobregat. El camí de Monistrol té una estructura fonamentada en amplis murs de pedra i una amplada que permet el pas còmode d’animals de bast. En alguns trams, especialment a mesura que ens acostem a l’estació de l’Aeri, són ben evidents les feixes d’antics conreus.

2 hores 10 minuts. Estació de l’Aeri de Montserrat. Arribada al punt de sortida de l’excursió situat al final de l’andana de Manresa de l’estació de tren dels Ferrocarrils de la Generalitat.

Aeri de Montserrat – can Tobella – Aeri de Montserrat

Baixar el track en format GPX  (apretar botó dret ratolí i escollir opció: desa l’enllaç com a …)
Baixar el track en format KMZ (apretar botó dret ratolí i escollir opció: desa l’enllaç com a …)