Pla de les Taràntules – camí de la Font seca – camí de les Bateries – capella i mirador de Sant Miquel – Monestir de Santa Maria de Montserrat

Descripció itinerari

Aquest itinerari pot ser circular en el cas que la sortida es faci agafant el funicular de Sant Joan des del monestir de Santa Maria. L’itinerari s’inicia en el Pla de les Taràntules (estació superior del funicular de Sant Joan) i s’agafa el camí de les ermites de Sant Joan i Sant Onofre fins trobar el camí conegut com la drecera de Sant. Abans d’agafar-lo es segueix amunt cap a les ermites de sant Joan i sant Onofre, que es deixen enrere per anar a gaudir de les bones vistes de la Miranda de sant Joan. De retorn al camí de sant Joan es baixa fins tornar a trobar l’inici del camí de la Font seca. Es pren aquesta drecera que s’enfonsa ràpidament per seguir el torrent de Sant Caterina fins trobar el camí vell de Collbató a Montserrat o camí de les Bateries a l’indret de la Font Seca. Es segueix per aquest camí en direcció al monestir de Santa Maria. Primer es passa per un petit pla, el de les Bateries que es el coll que separa la Serra de Sant Joan i la serra de les Garrigoses. Tot seguit es creuen varis torrents. Primer el torrent de Sant Joan i tot seguit la capçalera del torrent Fondo, i poc després la capçalera del torrent de la font dels Escolans després del qual s’arriba al començament de la carena del Serrat dels Monjos. Aquest indret, que es troba també al peu de la part baixa de la Serra Llarga és una zona àmplia molt esclarida coneguda com Pla de Sant Miquel o Pla dels Soldats. Tot seguit es baixa pel camí de les ermites fins a la capella de sant Miquel. Des d’on, a través del camí de Sant Miquel s’arriba al monestir de Santa Maria tot passant primer pel mirador de la creu de Sant Miquel.

Dificultat És un itinerari fàcil. El primer tram es planer. Tota la drecera de Sant Joan és una llarga baixada. Desprès, en el tram del camí vell de Collbató a Montserrat es combinen suaus descensos i pujades fins el Pla de Sant Miquel. Des d’allí es baixa ràpidament cap al Monestir.

Distància: 5.928 metres

Descens acumulat: 475 metres
Desnivell màxim: 359 metres

Descripció

Inici. Pla de les Taràntules. El Pla de les Taràntules es troba a la sortida de l’estació superior del funicular de Sant Joan. Agafar el camí que s’enfila cap a les ermites de sant Joan i sant Onofre. Tòtem de senyalització. Es pot pujar a la terrassa de l’estació del funicular per gaudir la vista de la regió de les Gorres i de sant Salvador.

9 minuts Capella de Sant Joan. Poc després de sortir del Pla de les Taràntules el camí de les ermites passa al peu de l’ermita de Sant Jaume que queda a mitja alçada la Gorra Marinera. Ja són apreciables les ermites de Sant Joan i Sant Onofre a mitja alçada de la cota 408. El camí continua en lleugera pujada. S’arriba a una cruïlla on, a l’esquerra surt el camí de la Font seca que s’agafarà més endavant i la dreta les escales que accedeixen a l’ermita de Sant Onofre. Cal seguir endavant per anar a trobar la capella de Sant Joan que s’alça al damunt d’un promontori rocós. Tot seguit el camí porta a les petites escales que donen accés a l’ermita de Sant Joan.

20 minuts. Bifurcació. Contrafort de la Miranda de Sant Joan. Al peu de les escales que menen a l’ermita de Sant Joan cal agafar un camí, força visible, que surt en direcció oest. Aquest camí just a l’inici es bifurca. El que baixa porta a l’ermita de Santa Caterina i a la Plantació, i el que planeja per damunt de la falda de la roca porta a la Miranda de Sant Joan. Seguir per aquest darrer. En el primer tram d’aquest camí poden apreciar-se el treball que feren els ermitans damunt la roca per canalitzar l’aigua. Hi ha unes altres excavacions d’utilitat incerta. Al final del flanqueig per damunt la roca el camí acaba amb uns petits graons excavats a la roca. Després d’aquest tram cal cercar el camí entre uns arbres, sempre en direcció oest. Ràpidament s’arriba a un petit collet rocós entre dos turos. El que queda a la dreta és anomenada el Contrafort de la Miranda de Santa Magdalena. És de fàcil accés i des d’allí es domina una bona vista de la Plantació.

24 minuts. Miranda de Sant Joan o Miranda Xica. L’altra cota, la que queda a l’esquerra del collet, és la cota 409 anomenada també Miranda de Sant Joan o Miranda Xica. En relació al nom d’aquesta cota en algunes guies hi ha una certa confusió. Des d’aquest indret es domina la Plantació i els serrats del Penitent, de San Joan i la Serra Llarga. Cal ser curós al caminar per aquesta Miranda perquè en un tram encara es conserva un empedrat fet probablement pels ermitans. A un extrem de la miranda hi ha una bancada excavada a la roca.

38  minuts. Bifurcació. Camí de la Font seca. Un cop abandonada la Miranda de Sant Joan i desfent el camí d’anada, tot just passada la capella de Sant Joan es troba la cruïlla senyalitzada on a l’esquerra s’inicien les escales de Jacob i a la dreta surt el camí conegut com camí de la Font seca tot i que algú l’anomena com camí de la Drecera de Sant Joan. Això és una equivocació perquè ja existia antigament un camí amb aquest nom que pujava des del monestir de Santa Maria per la canal dels Avellaners. La construcció del funicular de sant Joan anul·là aquesta drecera. El camí de la Font seca, en un primer moment, baixa suaument fins arribar a uns petits turons des d’on es domina la vista de les ermites de Sant Joan i Sant Onofre. Des d’aquest indret en Pere Pau Montaña instal·là la càmera clara en el segle XVIII per fer els dibuixos d’aquests ermites.

Un cop abandonats els turons el camí baixa de forma pronunciada i s’enfonsa per seguir el curs del torrent de Santa Caterina. Mentre es baixa es domina, a l’altre marge del torrent, tot el serrat dels Penitents. Abans d’arribar a un pas estret entre dues roques, a l’esquerra hi ha la roca del Xampinyó. Una mica més avall, damunt de l’estrat pas rocós i a l’altra banda del camí, hi ha la Roca del Pas de la Drecera de Sant Joan (mal anomenada pel que s’ha comentat abans). Passat el pas el camí continua baixant ara per unes pronunciades llaçades configurades per una sèrie de parets de pedra seca.

1 hora 8 minuts. Bifurcació. Cruïlla camí vell de Collbató a Montserrat. Arribat al camí vell de Montserrat a Collbató o camí de les Bateries cal agafar-lo en direcció esquerra en pujada. Des d’aquest indret es distingeix la cisterna de pedra, des de fa molts anys esquerdada, de la Font Seca. Una llegenda explica la història de com s’assecà la font i se n’obrí una altra prop del monestir, la font del Portal o de Santa Maria. Marques grogues indicant el camí

1hora 15 minuts. Les Bateries. El camí comença una sua pujada en direcció al indret anomenat les Bateries. Nom donat evocant a un destacament militar durant la Guerra del Francès. Aquest indret és un coll ampli situat al peu del serrat de Sant Joan i que el separa de la serra de les Garrigoses. Ara s’entra a la vessant del torrent Fondo.

1hora 25 minuts. Torrent Fondo. El camí gira per vèncer les petites roques de la fi de la serra de Sant Joan i baixa suaument per trobar el torrent de Sant Joan que es passa per damunt d’un gabió. Aquest torrent, des d’aquest indret, s’anomena torrent Fondo. Ara el camí torna a pujar suaument. Bona part del buc del torrent està ocupat per amplis blocs de pedres caigudes.

1 hora 40 minuts. Torrent dels Escolans. Després de creuar algunes capçaleres de torrents que alimenten el torrent del Fondo o d’altres que fan nàixer el torrent dels Escolans s’arriba a un ampli indret característic pel to vermellós de les nombroses argiles que es troben a l’inici del serrat dels Monjos i a la fi de la serra Llarga. A la dreta surt un camí que porta a la caseta de guaita forestal i a la Creu Nova dels Escolans que es veu al fons. Si es té temps es pot arribar a aquest indret on hi ha una creu en substitució de l’antiga que es trobava situada en el punt de bifurcació del camí vell de Collbató a Montserrat.

1 hora 44 minuts. Bifurcació Pla de Sant Miquel o dels Soldats. El camí vell de Collbató a Montserrat arriba a una àmplia esplanada coneguda com a Pla de Sant Miquel o Pla dels Soldats on es troba amb el camí de les ermites que baixa per la serra Llarga des del pla de les Taràntules. Aquest punt era una cruïlla estratègica de comunicacions per unir la serra de Collserola i el Bages abans de l’existència de la ràdio. En aquesta cruïlla surt el camí que mena a les ermites de Sant Joan i Sant Onofre, per una banda, el camí de la Quadra de Sant Miquel que porta al camí de la Fita, des d’on es pot anar a la Sant Cova o Collbató, i el camí que agafarem per anar al monestir de Montserrat. En el Pla dels Soldats són apreciables els punts d’anclatges d’antigues construccions. Important fita antiga.

1 hora 56 minuts. Bifurcació. Creu de Sant Miquel. Des del pla de Sant Miquel s’agafa el camí de les Ermites en direcció descendent, la dreta. Pocs metres després es passa al costa d’una gran bassa de reserva d’aigua i d’alimentació d’una altra bassa més menuda, totes integrades en el sistema de prevenció d’incendis del massís de Montserrat. Pocs mestres després s’arriba a la capella de Sant Miquel. Després de deixar la capella de Sant Miquel surt un camí a la dreta que porta, després de pocs metres, a la Creu de Sant Miquel des d’on es domina una magnífica vista del Monestir de Montserrat.

2 hora 8 minuts. Final. Monestir de Montserrat. Desfent el camí anterior es torna al camí que porta al Monestir de Montserrat. Ara el camí s’anomena camí de Sant Miquel. És un camí de ràpida baixada. Als pocs metres del seu inici es passa per la resta d’un porxo que està desmuntat per facilitar el pas de vehicles de bombers i, tot seguit, per una porta de ferro presidida per una estàtua de Sant Miquel. El camí continua baixant. Es passa pel que antigament fou una zona d’acampada i pocs metres després a l’esquerra hi ha el camí del Viacrucis. Tot seguit s’arriba al recinte del Santuari.

Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 1 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 2
Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 3 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 4
Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 5 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 6
Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 7 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 8
Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 9 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 10
Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 11 Tarantules - drecera sant Joan - Monestir dibuix 12

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ