Collbató – Font del Barraquer

Itinerari. Senzilla excursió que surt del municipi de Collbató per les coves del Salnitre des d’on s’agafa el camí de les Feixades. Es segueix un bon tros d’aquest interessant camí fins arribar a la cruïlla del camí del Forat. Es baixa un petit tros d’aquest camí fins trobar un discret corriol que tot planejant permet arribar a la font del Barraquer després de resseguir per baix tot el final del serrat dels Monjos. Es passa a prop de la font de la Guineu que es pot anar-hi desviant-se pocs minuts del camí. Vistes inèdites de la conca del Llobregat i de la Santa Cova i dels monestir de Santa Maria de Montserrat.

Dificultat: No té cap dificultat especial, llevat que abans d’arribar a la font del Barraquer el camí està força tapat per la vegetació i cal obrir una mica el pas. En tot moment la traça del camí és prou clara.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 7.875 metres

Descens acumulat: 471 metres
Desnivell màxim: 232 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida. S’inicia l’itinerari a l’ermita de la Salut a Collbató. Àmplia zona de lleure i aparcament on comença  la carretera de pujada a les coves del Salnitre. Agafar unes rústiques escales ben construïdes i mantingudes que estalvien algunes marrades de la carretera. S’observen les marques de GR5 i GR172.

8 minuts. Bifurcació. Arribada a la carretera asfaltada que puja a les coves del Salnitre. Seguir la carretera per l’esquerra en franca pujada.

10 minuts. Aparcament. Petita placeta al final de la carreta emprada com aparcament. Comencen les escales que entre llaçades de forta pujada porten a l’entrada de les coves del Salnitre.

16 minuts. Coves del Salnitre. Abans de fer la darrera pujada per situar-se al davant de la porta de les coves del Salnitre hi ha un corriol a la dreta, és l’inici del camí de les Feixades.  Tòtem de senyalització. Continuar per aquest camí en lleugera baixada amb curtes llaçades. Observar les marques de les barrinades a les roques. La família Bacarisas de Collbató, que eren els propietaris de la Posada de las Cuevas de Monserrat, i que tenia la concessió del restaurant de sant Jeroni, arreglà aquest camí per poder-hi passat còmodament bestiar amb càrrega.

17 minuts. Bifurcació. Abans que s’iniciï una baixada discret corriol a l’esquerra. Seguint-lo s’arriba, primer a l’inici inferior de la difícil canal coneguda com pas de la Panxa o de sant Joan, indicat per unes pedres apilades a la paret, i després s’arriba a les coves de la Cabrafiguera. La canal de la Panxa separa els dos tossals més orientals del serrat de les Garrigoses. Seguir pel camí principal en una discreta llaçada.

19 minuts. Final de les llaçades. Després de les llaçades de baixada el camí comença a planejar. Durant molts metres es camina sense perdre massa cota resseguint el final del serrat de les Garrigoses.

22 minuts. Via l’Aranya. A l’esquerra queda l’inici de la via l’Aranya oberta per Joan Altamira l’ octubre de 1997 i reequipada per P. Forts, J. Escofet, J. Figuereo, L. Alfonso l’any 2011 en el serrat de les Garrigoses. Lletres pintades damunt la roca. Aquesta via és una clàssica de la muntanya montserratina. Són metres i metres de paret amb escàs equipament, passos variats i també diferents que, com diuen molts escaladors, són molt diferents als que es poden trobar a altres zones de la muntanya de Montserrat.

25 minuts. Balma. Al damunt del camí, s’hi puja amb una fàcil grimpada, es veu un balma força gran per aixoplugar-se en cas de necessitat. Mirant a la dreta del camí es veu l’Obaga de la serra dels Gatell que corre en paral·lel al torrent de la Salut que queda més enclotat. Al fons, i al darrera, queda el poble de Collbató.

31 minuts. Descens. Petita baixada cap al torrent Fondo.

33 minuts. Torrent Fondo. Cruïlla amb el torrent Fondo. Important torrent del massís que separa el serrat de les Garrigoses, el qual s’ha anat resseguint fins ara, del serrat dels Monjos que es resseguirà per la seva part baixa durant força estona. Impressionant aglomeració de roques. Entrant al torrent es pot apreciar l’extrem inferior del pas de la Barra que connecta, per la part superior, amb el pas de la Barrinada. Seguir continuant pel camí principal.

38 minuts. Feixes. Inici de les àmplies feixes que donen nom al camí. S’observen les feixes a banda i banda del camí. Les més rellevants estan a  l’esquerra des del camí creant diversos nivells fins a la base del massís. Aquestes feixes havien estat, anys enrere, plenes d’oliveres. A la dreta, en paral·lel al camí però a l’altra vessant del torrent de la Salut s’estén l’Obaga de la serra de can Rubió. Al fons,  es fa evident el riu Llobregat calmat pel reclòs del Cairat al costat de les masies de ca n’Astruc vell i nou.

43 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí del Forat, GR 6, que puja des de la carretera B-112 sortint de la caseta de les Olives. Totem de senyalització i pintades a terra. Deixar el camí que duia i girar a l’esquerra per començar a baixar els primer metres del camí del Forat. El nom de la caseta de les Olives prové del seu ús com a magatzem de les olives recollides en aquestes feixes.

44 minuts. Bifurcació. A l’esquerra, al peu de la resta d’un arbre cremat, comença el camí de baix de les Canals. Una mica abans d’aquest punt hi ha un petit viarany que també porta aquest camí. Pintades a terra de color blau i groc. Des d’aquesta cruïlla, baixant una mica més pel camí del Forat, es pot apreciar la roca que, degut al seu punt natural, dóna origen a la toponímia del camí i les primeres baranes que faciliten el ràpid descens a la caseta de les Olives. També es poden observar, restes de feixes en la vessant que la muntanya cau damunt de la carretera de Collbató evidenciant un aprofitament extrem del terreny. Retornar i seguir pel camí de baix de les Canals.

El camí de baix de les Canals és un camí antiquíssim del massís montserratí, avui perdut en part. En la guia Montserrat. Itinerari de 1909 s’esmenta aquest camí com de bon passar entre Collbató i Monistrol. En la descripció d’aquest itinerari es descriuen alguns dels indrets comentats en aquest recorregut a la font del Barraquer. Anys després, en una ressenya de F. Maspons i Anglasell dins de l’article “Els camins de Collbató a Montserrat i a sant Jeroni” publicada en el Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya (XLII 1932) es comenta que del “camí del Forat, quan s’ha acabat l’escala í el petit tros gairebé horitzontal al capdamunt, surt un corriol, avui bastant perdut, que dóna la volta a la muntanya a mig aire per sota la cova de la Mare de Déu, en direcció a Monistrol. És un corriol poc freqüentat i perdedor, el qual travessa algun tros de bosc ben agradable. Ramon Ribera descriu tot l’itinerari en el seu llibre “Caminant a Montsrerat” (1998) sense comentar cap particularitat. Però avui, els incendis i els aiguats, han malmès el traçat d’aquest sender tant concorregut anys enrere.

48 minuts. Torrent. Arribada al clot d’en Casanelles, nom evocador d’una propietat, on es creua el torrent de Bellasona que separa el serrat dels Monjos, que es deixa al darrera, de la serra Llarga. El camí es totalment obert i ressegueix els diferents esperons de la base de la serra Llarga. Bona visió de la cursa del riu Llobregat, can Tovella al peu de la serra del Cairat, sant Salvador de les Espases, la resclosa del Cairat i ca n’Estruc nou.

51 minuts. Bifurcació. Corriol a l’esquerra per anar a la font de la Guineu i a la cova de la Bellasona. Aquest corriol mena cap al clot d’en Casanelles, paratge ple de feixes i pujadors. Al capdamunt del clot hi ha la balma de Bellasona on s’observa una petita tanca i la cisterna obrada de la font de la Guineu. Continuar pel que camí que es duia en direcció nord-est. El camí continua resseguint els esperons rocosos i les seves canals del final de la serra Llarga. Al fons, retallant el paisatge, es veuen uns pocs pins aïllats i solitaris.

1 hora. Pi. El camí passa just al costat d’un gran pi solitari. Més endavant se’n veuen tres o quatre pins més escampats. El camí s’orienta clarament al nord. A la dreta queda el riu Llobregat que transcorre en profunditat. Ben aviat comença aparèixer els primers edificis del santuari i monestir de Santa Maria de Montserrat.

1 hora 5 minuts. Mirador. Ampli replà que és un bon mirador de tot l’entorn. Al marge esquerra del riu Llobregat surt el serrat del Cul de Portadora i el serrat de l’Abat. Al fons s’eleva el monestir de santa Maria de Montserrat i a mig vista queda la visió de la santa Cova. Més amunt del riu sobresurt la colònia Gomis i l’aeri de Montserrat. Mirant cap a la serra Llarga destaca l’esperó que Renart i Muntanya dibuixaren el castell Otger. El camí es comença a tapar per la profusió de brolla i s’ha d’endevinar per on va. Això alenteix un mica la marxa.

1 hora 20 minuts. Font del Barraquer. Al mateix costat del camí, a ma esquerra segons la marxa,  hi ha la font indicada per una pintada groga. Més amunt del torrent es troben unes petites basses. A la dreta, hi ha la roca viva del torrent que baixa en forta pendent cap a la carretera BP-112. La tornada es fa desfent fil per randa el camí d’anaqda.

1hora 35 minuts. Mirador. Cal estar atent a agafar bé el camí de tornada que, des d’aquest replà, gira lleugerament cap a la dreta tot i que, per inèrcia de sentit que es portava, hi ha tendència a seguir recte. Hi ha una petita fita a terra que indica per on segueix el camí.

1 hora 40 minuts. Pi solitari

1 hora 50 minuts. Corriol. Cruïlla amb el corriol que va a la font de la Guineu i a la cova de la Bellasona

1 hora 52 minuts. Torrent. Arribada al clot d’en Casanelles on es creua el torrent de la Bellasona.

1 hores 56 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí del Forat. Girar a la dreta per seguir-lo amunt.

1 hores 57 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de les Feixades. Girar a l’esquerra. Tòtem indicador.

2 hores 9 minuts. Torrent. Creuar el torrent Fondo i la fi del pas de la Barra

2 hores 19 minuts. Via l’Aranya. A la dreta queda l’inici de la coneguda via d’escalada l’Aranya.

2 hores 22 minuts. Bifurcació. A la dreta queda el corriol que mena a l’inici del pas de la Panxa i a les dues coves Cabrafiguera.

2 hores 23 minuts. Coves del Salnitre. Després de pujar amb curtes llaçades s’arriba a les coves del Salnitre.

2 hores 30 minuts. Final. Arribada a l’ermita de la Salut.

Itineraris Collbato - font del Barraquer 1

Collbató – font del Barraquer

Itineraris Collbato - font del Barraquer 2

Itineraris Collbato - font del Barraquer 3

Itineraris Collbato - font del Barraquer 4

Collbató – font del Barraquer

Itineraris Collbato - font del Barraquer 5

Itineraris Collbato - font del Barraquer 6

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ