Escena montserratina  de la pel·lícula Sierra de Teruel

La muntanya de Montserrat ha estat un plató natural per algunes pel·lícules. De totes elles la més rellevant, per la seva extraordinària qualitat, és Sierra de Teruel, també coneguda com a Espoir. Es tracta d’una pel·lícula francoespanyola dirigida per l’escriptor francès André Malraux entre els anys 1938 i 1939. El guió està basat en la novel·la del mateix Malraux L’Espoir (L’esperança). Recrea un episodi de la Guerra Civil espanyola, en la qual l’escriptor va participar com a aviador al servei de l’Exèrcit republicà. La major part del rodatge es va fer a Catalunya en escenaris interiors o exteriors a Barcelona, Tarragona i Collbató, entre d’altres. L’escriptor valencià Max Aub fou ajudant de direcció i traduí el guió al castellà. El rodatge de la pel·lícula es va interrompre per l’avanç de les tropes franquistes vers Catalunya. L’equip de rodatge hagué de sortir d’Espanya i acabar la pel·lícula a França o, després de diverses dificultats, va estrar-se.

Segons els crítics Sierra de Teruel és una extraordinària pel·lícula on André Malraux mostra un extraordinari domini del llenguatge cinematogràfic, de l’el·lipsi i el simbolisme com a recursos estètics i una insòlita expressivitat lírica, tant en el retrat dels personatges com en les escenes bèl·liques més apressants.

A la part final de la pel·lícula hi ha la seqüència rodada a la muntanya de Montserrat en l’entorn de les coves del Salnitre i el poble del Collbató. Una de les escenes d’aquesta seqüència, la identificada com XXXIX-A en el guió, és la baixada dels pilots ferits per la muntanya en un tram on hi ha unes escales, condensen la tensió dramàtica de la pel·lícula en aquest gest. Com diu Anoti Cisteró en el seu llibre Campo de esperanza, “Tota la pel·lícula desemboca a la baixada de la muntanya”. Per fer-ho, André Malraux organitza la seqüència evocant metafòricament dues imatges de força impacte visual: l’escena de la baixada lliscant del cotxet infantil per les escales del Palau d’Hivern en la pel·lícula Acorazado Potemkim de Sergei Eisenstein i alguns quadres del davallament de Jesús de la creu.

Vaig quedar impressionat per la força de les imatges d’André Malraux i vaig buscar en quina part de muntanya de Montserrat s’havia filmat la seqüència final de la pel·lícula identificada com XXXIX. La major part de les escenes d’aquesta seqüència anomenada “El descenso” està filmada en el camí de les coves del Salnitre i en el poble del Collbató. Però quedava per saber on André Malraux situà la càmera en l’escena XXXIX-A doncs, segons consta en el guió de la pel·lícula (Archivos de les Filmoteca Valenciana, nº 3 1989) està filmada “en el camino de Montserrat” però no s’identifica on i és evident que no és en el camí ample de les altres escenes. Després de diverses recerques he pogut identificar on fou filmada aquesta escena. La seqüència d’imatges que acompanyen aquesta nota es veu, en primer lloc, dues imatges de l’escena XXXIX-A de la pel·lícula Sierra de Teruel; una imatge de la seqüència de la baixada del cotxet de nen en la pel·lícula El acorazado Potemkim; el quadre de davallament de Jesús de la creu de P.P. Rubens aproximadament el 1612; i dues imatges de l’indret de la muntanya on es fou filmada aquesta escena.