Una ermita de sant Dimes que és sant Antoni
Hi ha una publicació titulada “Ensemble de 255 dessins originaux à la mine de plomb, à la plume avec lavis ayant servi à illustrer le Voyage pittoresque et historique de l’Espagne, par A. de Laborde” (editada aproximadament l’any 1800) que és consultable, com arxiu digital a l’Institut National d’Histoire de l’Art (INHA) a Paris. La majoria d’aquests dibuixos es feren servir per il·lustrar el llibre “Voyage pittoresque et historique de l’Espagne” d’Alexandre de Laborde (Paris, impr. Didot any 1806-1820), però hi ha alguns dibuixos que són inèdits perquè no donaren origen a cap planxa. Un d’aquest dibuixos inèdits, identificat com el 20859, està anotat a ma la seva identificació com ermita de sant Dimes i es troba a continuació d’un dibuix de l’ermita de sant Dimes que donà origen a la planxa XXIX. Eñ dibuix inèdit, atribuït a Bourgeois du Castelet, J.C.C. diu que representa “l’ermitage de S.Dimas”.
Es tracta d’un error important perquè ni per la situació de l’ermita, ni la vegetació de l’entorn, ni l’estructura de les roques ni la forma de l’ermita, ni la confortabilitat de les escales, ni l’arquitectura de l’ermita són les que es poden apreciar a sant Dimes. És impossible trobar a sant Dimes en una composició com la que mostra el dibuix.
¿Quina és l’ermita que dibuixà Bourgeois du Castelet, J.C.C per Alexandre de Laborda? Una manera ràpida d’esbrinar de quina ermita es tracta és comparar aquesta imatge amb altres dibuixos de l’eremitori. Aquest exercici permet comprovar l’estructura de l’ermita dibuixada per Bourgeois du Castelet, J.C.C i l’entorn, són els mateixos que dibuixaren pocs anys abans per Pere Pau Montaña i Francesc Remart és la mateixa.
Sens dubte l’ermita representada en el dibuix identificat com el 20859 en l’àlbum “Ensemble de 255 dessins originaux à la mine de plomb, à la plume avec lavis ayant servi à illustrer le Voyage pittoresque et historique de l’Espagne, par A. de Laborde” (editada aproximadament l’any 1800), consultable com arxiu digital a l’Institut National d’Histoire de l’Art (INHA) a Paris, i anotat a ma com ermita de sant Dimes és realment l’ermita de sant Antoni. Es tracta d’un dibuix inèdit que, per alguna raó, no fou incorporat com una imatge alhora de fer-ne un gravat.
Actualment l’estat ruïnós de l’ermita de Sant Antoni, la vegetació i l’erosió del terreny, molt malmès pels aiguats de l’any 2000, ha desfigurat la visió dels dibuixos de finals del XVIII i inicis del segle XIX. Les escales, tant ben marcades en el dibuix avui són simples insinuacions del que era una pujada àmplia a l’ermita. En qualsevol cas, tots els indicis suggereixen que l’ermita dibuixada per Bourgeois du Castelet, J.C.C. i que té una anotació a ma que diu “l’ermitage de S.Dimas” es tracta de l’ermita de sant Antoni.
Il·lustració 4 Indret on probablement es situà Bourgeois du Castelet, J.C.C per fer el seu dibuix de l’ermita de Sant Antoni. A primer pla les restes malmeses de les escales i a la dreta la base del Merlet de sant Antoni. Els arbres impedeixen veure l’ermita