El Castell – camí dels Carboners i Estació d’ensarriar –– El Castell

Itinerari circular per un entorn força conegut pels escaladors però poc freqüentat pels senderistes. Es surt des de la masia del Castell del Bruc des d’on, a través d’uns camp conreats, s’agafa l’antíc camí ben fressat de la Cova de l’Arcada al costat del bassal del Gorg. Aquest camí transcorre al peu del serrat de les Arnes fins la Raconada i segueix enfilant-se cap el coll del Xincarró des don es baixa cap al pla de l’olivar del Xebret, i a la font del mateix nom, per continuar pujant cap a la cova de l’Arcada. Passat aquest espectacular indret i abans d’arribar al torrent de les Grutes hi ha una drecera que s’enfila ràpidament en direcció al conjunt de roques conegudes com els Bonys dels Naps situades al final d’un petit serrat.

Aquesta drecera porta al camí dels Carboners que recorre transversalment, sense perdre nivell, les roques situades al final del serrat dels Bonys dels Naps, travessa una gran carbonera situada en el torrent de la Coma dels Naps de Dalt i segueix més a l’est passant al peu d’algunes de les agulles més occidentals del final del serrat del Cabrit on sobresurt el Cavall dels Brucs i acaba en una balma situada al peu del Boletet. De tornada es desfà el camí, però en lloc d’agafar la drecera, es continua el camí fins el seu extrem occidental on s’acaba en el camí del torrent de les Grutes. Des d’aquest camí es puja pel buc del torrent fins arribar a l’Estació d’ensarriar.

Després de l’Estació d’ensarriar es retorna cap a la cova de l’Arcada baixant pel torrent de les Grutes fins la cruïlla amb el camí del torrent del Lloro i des d’allí, un cop creuat l’extrem de la serra de les Saleres, s’arriba a la cova de l’Arcada i es desfà el camí de pujada. Passada la font del Xebret es segueix baixant tota l’estona pel torrent del clot del Tambor fins arribar al punt d’inici de l’itinerari.

Dificultat: Camí sense cap dificultat especial llevat un pas on hi ha uns agafadors metàl·lics per superar una roca. El pas per aquestes grapes no es gens difícil.
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 7 km.
Descens sortida: 836 metres
Desnivell màxim: 342 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida. S’inicia l’itinerari en el pou del Castell, indret situat en el Clot del Tambor antigament conegut com l’olivar del Fonsu. Zona pedregosa plena d’oliveres situada en la confluència del torrent del Tambor i del Porquer en la pista que uneix Collbató i el Bruc per can Jorba. Es puja per aquesta pista, en pujada forta fent una gran llaçada, en direcció ponent per anar a trobar uns camps conreats situats entre les masies del Castell i can Salses.

12 minuts. Cruïlla. Passada una corba al final de la pujada i acabat el bosc, deixar la pista i girar a la dreta per entrar al primer camp conreat. Primer es camina per un camí ample de tractor i quan gira a l’esquerra cal deixar-lo per travessar en diagonal un camp d’oliveres. Al final ja es troba un camí que primer pren direcció nord-oest i després nord en direcció a la serra de les Arnes. Primeres senyals, vermell pintat damunt de groc.

17 minuts. Cruïlla. Per l’esquerra s’incorpora el camí antic de la cova de l’Arcada que prové de la Plana Llarga. Es camina per una zona amb vegetació baixa en direcció al indret conegut com la Raconada. Es camina resseguint el peu de la serra de les Arnes per un camí ben obrat amb considerables murs que l’apuntalen. A la dreta, enfonsat, queda el torrent del Porquer. A l’altra banda del torrent són ben evidents els murs dels antics camps d’aquesta zona.  Poc a poc la vegetació s’espesseix i el camí baixa tot indicant l’arribada al torrent.

24 minuts. Torrent. Creuar, envoltats d’una vegetació espessa, el torrent anomenat aquí del Porquer. És la continuació del torrent dels Pallers. Lleugera pujada per sota les roques vermelles del Xincarró per un camí pedregós i vermellós amb vegetació baixa.

27 minuts. Bifurcació. Per l’esquerra s’incorpora una drecera del mateix camí.

30 minuts. Coll. Arribada a l’ample coll del Xincarró. Indret de terra vermellosa situat al peu de les roques i agulles de la regió de la Desdentegada. El camí entra a la zona de l’entorn del pla del Xebret on abans hi havia un estens olivar. Magnifica vista de les roques i agulles que acompanyen la gran massa rocosa del Pas del Príncep, perfectament identificable al fons al final del torrent de les Grutes. A la dreta d’aquest gran massa rocosa s’estenen les diferents roques i agulles que formen els Naps i la l’extrem inferior del serrat del Cabrit que formen el vessant occidental de la regió de la Roca Roja on es troba la cova de l’Arcada. Tot plegat delimita una petita conca solcada pel torrent del Tambor. El camí baixa en sua pendent cap aquest torrent.

36 minuts. Roca del Tambor. A la dreta, a baix del torrent, hi ha la gran roca triangular del Tambor. Al darrera d’ella es perfectament visible el petit abric artificial, conegut com la cova del tambor, creat aprofitant una roca caiguda. El camí continua baixant cap al torrent. Des d’aquest indret hi ha bons punts amb bones perspectives d’aquesta petita coma.

38 minuts. Bifurcació. El camí arriba al torrent del Clot del Tambor. En aquest punt hi ha la cruïlla de diversos camins: el camí que uneix la plana del Xebret amb el Clot del Tambor i un petit corriol que s’enfila cap el camí del Cabrit. Seguir per l’esquerra en direcció a la plana del Xebret. S’avança per dins del torrent en voltats d’una densa vegetació i un ferm ple de còdols del conglomerat montserratí.

40 minuts. Bifurcació. A l’esquerra queda el corriol que permet pujar al peu de les agulles de la regió de la Desdentegada, molt preuades pels escaladors, on destaca la Miranda de les Agulles, i que permet enfilar-se pel torrent dels Cargols. Entrada definitiva al pla del Xebret, antic olivar. La toponímia del lloc probablement indica la propietat d’aquest indret. Actualment a Collbató hi ha alguna casa que se’ls coneix com els Xebret.

41 minuts. Pla del Xebret.  A l’esquerra surt el corriol que puja resseguint el torrent que es forma per la confluència del torrent del Lloro i el torrent del Clot del Trago on s’hi pot accedir després d’un pas artificial.

45 minuts. Font del Xebret. Després d’un gir a la dreta el camí passa pel costat de la bonica font del Xebret. Indret arrengat en el seu moment i ara força abandonat. El camí comença una pujada amb unes pronunciades llaçades en direcció a les roques i agulles de l’extrem inferior del serrat del Cabrit.

49 minuts. Bifurcació. A la dreta, per damunt d’unes pedres surt el corriol que uneix el camí de la cova de l’Arcada amb el camí del Cabrit on hi ha la balma del mateix nom. Seguir pujant en direcció nord.

53 minuts. Cova de l’Arcada. Al peu de la gran volta de la cova de l’Arcada, espectacular cavitat roca de 5 metres de fons per 20 d’alt i 40 d’ampla resultat de la caiguda d’una part de les roques d’aquest indret. Al damunt d’aquesta gran volta acaba el torrent de la Coma dels Naps de Dalt.

56 minuts. Despreniment. El camí, fins aquest indret de bon traçat, queda interromput bruscament per uns blocs caiguts despresos de l’extrem de serra de les Saleres. Cal creuar aquest indret per damunt de les pedres fins trobar el camí, novament ben fressat, a l’altra banda del despreniment. El camí segueix en pendent en direcció al torrent de les Grutes.

57 minuts. Bifurcació. Cruïlla on surt un camí a la dreta amb pujada en direcció al peu de la serra on hi ha el conjunt de roques conegudes com els Bonys dels Naps. Aquest camí fou arranjat per Ricard Darder i uns quants escaladors més per facilitar l’accés del camí dels Carboners. El camí puja decididament.

1 hora 2 minuts. Pas de les grapes. Després de passar per damunt d’un petit pont natural que és una llastra caiguda s’arriba a un conjunt de blocs que es pugen ajudant-se d’unes grapes de ferro. Aquestes faciliten el pas, gens difícil en cap moment.

1 hora 4 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí dels Carboners just a sota del Bony dels Naps nº 1 o agulla Altiva. Girar a la dreta i prosseguir planejant per vorejar per sota l’agulla Altiva en direcció sud.

1 hora 7 minuts. Torrent i carbonera. El camí creua el torrent de la Coma dels Naps de Dalt. Blocs caiguts i forces arbres donen aquest lloc un aspecte força particular. Al costa del torrent hi ha una gran carbonera, tot i que l’indret actualment està envaït pels arbres encara és apreciable la seva extensió. El camí segueix creuant la carbonera en direcció sud sense perdre alçada. Tota l’estona es va per dins d’un bosc.

1 hora 9 minuts. Carbonera. Nova carbonera, de petites dimensions. Seguir sense perdre alçada. El camí va vorejant algunes de les agulles de l’extrem del serrat del Cabrit, primer al peu de l’agulla del pas dels Naps i l’agulla dels Naps de dalt, i després tocant el Cavall dels Brucs. Continuar sense deixar cota.

1 hora 18 minuts. Balma. El camí acaba en una grossa balma situada al peu d’una roca propera al Boletet i al Musclet.

1 hora 20 minuts. Mirador. Al sota de la balma hi ha un bon mirador de fàcil accés que domina tota la plana del Xebret i el conjunt de torrents d’aquesta zona, així com les principals roques i agulles. Sortint d’aquest mirador es reprèn el camí de tornada.

1 hora 22 minuts. Cavall dels Brucs. El camí passa al peu mateix del Cavall dels Brucs.

1 hora 33 minuts. Torrent i carbonera. Es creua la carbonera i el torrent de la Coma dels Naps de Dalt.

1 hora 37 minuts. Bifurcació. El camí dels Carboners es troba a l’esquerra amb el corriol fet servir per pujar-hi des del camí del torrent de les Grutes. Seguir recte pel camí dels Carboners ara en suau pendent orientada cap el torrent de les Grutes.

1 hora 40 minuts. Torrent i carbonera. El camí creua un petit torrent i una petita carbonera.

1 hora 43 minuts. Bifurcació. Torrent de les Grutes. El camí dels Carboners acaba en el camí del torrent de les Grutes que en aquest punt avança pràcticament per dins del torrent. Seguir per la dreta una estona pujant pel buc del torrent. Després d’un estret pas el camí s’aparta del torrent i arriba a l’estació d’ensarriar.

1 hora 46 minuts. Estació d’ensarriar. Aquest indret és un espai format  per la caiguda d’un gran bloc de pedra. Segons la toponímia el lloc era un punt on els carboners carregaven el carbó en les sàrries dels animals d’abast. Ara caldrà desfer part del camí resseguint de baixada el torrent de les Grutes.

1 hora 48 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb l’inici del camí dels Carboners. Seguir pel camí del torrent de les Grutes envoltats de vegetació. El camí baixa per dins del bosc sortint després per una clapes rocoses des d’on es gaudeix magnífiques vistes de les agulles i roques de la zona del Naps i de la base de la Miranda del Príncep.

1 hora 54 minuts. Bifurcació. Damunt d’un zona roca el camí de les Grutes conflueix amb el camí del torrent del Lloro. Forces marques a terra indicant els dos camins i les direccions que prenen. Agafar el de baixa en direcció al torrent de les Grutes. Just iniciada la baixada observar l’important paret de pedra seca que dóna base a la plataforma de confluència dels dos camins.

1 hora 55 minuts. Torrent. Després de baixar per damunt de roca i una mica de vegetació es creua el torrent de les Grutes. Suau pujada cap a la cova de l’Arcada.

1 hores 56 minuts. Bifurcació. Cruïlla a l’esquerra amb la drecera que permet pujar al camí dels Carboners. Seguir en direcció a la cova de l’Arcada.

1 hora 57 minuts. Despreniment. El camí passa pel damunt del despreniment del final de la serra de les Saleres.

2 hores  1 minut. Cova de l’Arcada.  A l’esquerra queda la imponent apertura de la cova de l’Arcada. Mirador del conjunt d’agulles i roques que formen el pla del Xebret on es recullen les aigües dels torrents dels Cargols, Lloro i de les Grutes que conflueixen per formar el torrent del Tambor.

2 hores 5 minuts. Bifurcació. Trobada a l’esquerra amb el corriol que permet pujar al camí del Cabrit. Marques vermelles mig tapant marques grogues. Continuar baixant pel camí.

2 hores 11 minuts. Font del Xebret. A l’esquerra queda la font del Xebret. Seguir baixant.

2 hores 12 minuts. Bifurcació. Cruïlla a la dreta amb el camí que puja en direcció al torrent del Lloro al capdamunt de la plana del Xebret. Ara el camí es confon amb el torrent del Tambor. El camí és totalment ple de còdols de l’arrossegament dels torrents de l’entorn. Progressivament el camí queda tapat per l’espessa vegetació.

2 hores 13 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí que s’enfila cap al torrent dels Cargols. Es continua per buc del torrent.

2 hores 16 minuts. Bifurcació. Petita cruïlla de camins. El de la dreta s’enfila pel peu de la Desdentegada per anar a trobar el coll d’en Xincarró. El de l’esquerra és un corriol que porta cap el camí del Cabrit i el que segueix per buc del torrent és el camí del Tambor que durant una estona avança buc del torrent per sortir-ne després per la seva esquerra. Seguir per dins d’un bosc força espès.

2 hores 24 minuts. Bifurcació. A l’esquerra, mig insinuat entre el bosc, surt el camí cap a la cova del Cargol. Aquesta cova és realment un espai obrat a sota d’una gran bloc al costat nord de la roca del Tambor.

2 hores 28 minuts. Roca del Tambor. A la dreta queda el gran bloc de la roca del Tambor. Seguir baixant pel bosc. La recent recuperació del camí permet observar millor la bona construcció del camí amb unes parets de pedra seca que facilitaven el trànsit dels animals de bast.

2 hores 30 minuts. Torrent. El camí torna a entrar en el torrent que es segueix durant una bona estona. Baixada suau i continuada per un camí ample resultat de la bona tasca de manteniment recentment acabada. A l’esquerra del camí queda la característica agulla del Castell. De seguida s’arriba al cap dels camps d’oliveres del Clot del Tambor on el torrent ha dipositat gran quantitat de còdols del conglomerat montserratí.

2 hores 42 minuts. Bifurcació. A ma esquerra surt el camí del Cabrit que s’enfila cap el serrat del mateix nom. Aquest camí posteriorment es bifurcarà amb el camí del Boixar. Seguir pel camí del Tambor.

2  hores 46 minuts. Final. Després de travessar tot el cap d’oliveres, antigament conegut com l’olivar del Fonsu s’arriba al pou del Castell. Lloc d’inici de l’itinerari.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ

El Castell - Camí dels Carboners - Estació d'ensarriar - El Castell

El Castell – cova de l’Arcada – camí dels Carboners – Estació d’ensarriar – torrent de les Grutes – camí del Tambor – el Castell