El Castell – Camí del Cabrit – Camí del torrent de l’Estevet – El Castell

Itinerari: Passejada circular per la cara sud del massís montserratí. Es camina per uns dels racons no massa coneguts del massís montserratí. Es comença des del Pou del Castell a la part baixa del Clot del Tambor. El camí s’enfila durant pocs metres pel buc del torrent del Tambor i se’n surt per la dreta per agafar un camí que avança per l’Olivar de l’Alfonso fins arribar al pou de l’Estevet. Des d’aquest indret es puja pel llom d’una petita carena fins situar-se al peu de la Proa i la roca Vella on es troba amb el camí del Cabrit. Es segueix per aquest camí en direcció al torrent de la Coma dels Naps de baix passant por sota de la Roca Roja i a prop de l’agulla Fina. Després de creuar el torrent es continua en direcció al coll de la Palomera identificat com a coll de Mosset en alguna cartografia. Pocs metres després a la dreta surt un corriol que baixa per el llom d’una carena situada entre el torrent de l’Estevet, esquerra, i el torrent del Clot del Boixar a la dreta. Aquest camí, inicialment es separa del torrent de l’Estevet però al final torna a ell i el segueix per la seva banda esquerra fins el clot de l’Estevet des d’on es retorna al lloc d’origen.

Dificultat: Ruta sense masses dificultats, llevat la baixada pel camí de la coma de l’Estevet que cal estar molt atent de no perdre l’orientació de les fites..
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 3.328 metres

Ascensió acumulada des de la sortida: 279 metres
Descens acumulat des de la sortida: 282 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida Sortida del petit replà al costat de l’anomenat pou del Castell enfilant el clot del Tambor. Aquest punt d’aigua és una construcció amagada al darrera d’unes grans alzines situades al costat del camí a l’alçada de l’anomenat clot del Tambor. Es tracta d’una construcció circular, tota de pedra, adossada a un marge de 4-5 m, enmig d’una franja arbòria estreta però espessa. Sembla un antic pou de glaç o un forn de calç, els indicis donen més versemblança això últim. A la vora del camí hi ha un altre pou, que no es fa servir; està totalment recobert d’esbarzers. En el mapa de Ramon de Semir (1949) indica una font propera, que anomena el Fornot, i també una bassa, que no han estat localitzades fins ara. El clot del Tambor és una gran plana pedregosa formada pel torrent del Tambor per acumulació de còdols de conglomerat. Aquest clot ha estat aprofitat pel conreu d’oliveres. Cal situar-se a l’inici de la gran clotada i avançar en direcció nord.

2 minuts. Camí. Al final del clot es troba l’inici clar del camí que s’enfila pel torrent del Tambor. Cal seguir-lo uns quants metres amunt. La vegetació tanca el camí.

5 minuts. Bifurcació Cruïlla del camí. Rètol de regulació de l’escalada identificat amb el rètol E181. El camí de l’esquerra segueix pel torrent del Tambor amunt. S’agafa el camí de la dreta que s’orienta cap el clot del Boixar. El camí està ben fressat i força tancat per la vegetació. Restes dèbils de senyals vermelles.

9 minuts. Bassa del clot del Boixar o bassa de  l’Estevet. Bassa rectangular excavada al terra i revestida de formigó. Fa aproximadament 2 m de llarg per 1,5 m d’ample, i quasi 1 m de fondària. La bassa es troba enmig d’una pineda, antigament s’havia fet servir com a punt de proveïment per a reg. Aquest punt d’aigua es manté actualment ple com abeurador de les bestioles. Aquesta bassa no consta en cap referent cartogràfic antiga; només surt en el mapes de Ramon de Semir (1949) i l’Alpina (2006) com un punt d’aigua anomenat ‘pou de l’Estevet’, però topològicament situat més a l’est proper al torrent de l’Estevet. Nova cruïlla de camins i nou cartell d’avís sobre la regulació de l’escalada. El camí de la dreta porta directament a la cova del Boixar. Seguir pel de l’esquerra. En el mapa d’en Ramon de Semir no s’indiquen aquests camins i la toponímia que identifica el torrent és Buixà així com la cova en la seva llera.

Plafó explicatius vandalitzat. Té una placa amb el número E381. Seguint pel camí de l’esquerra es puja cap el massís. Ràpidament es pren alçada per un camí que transcórrer dins d’un bosquet tancat. El ferm és terrós. S’observen marques vermelles. Quan s’aclareix la vegetació es veuen els Pallers ben al fons a ponent i al seu davant la serra d’Arnes i el Xincarró. El camí segueix enfilant-se de forma notòria i s’acosta casi tocant a una agulla i després pren més alçada enfilant-se per sobre ella per un esperó rocós. Les marques vermelles ajuden a orientar la direcció. Seguir pujant  amb vista dominant sobre el Vermell del Xincarró i la clotada del Tambor.

15 minuts. Clapa rocosa. El camí segueix pujant per damunt d’un roquissar. Petita grimpada.

18 minuts. Clapa rocosa. Continuar pujar per una clapa rocosa.

20 minuts. Clapa rocosa. Nova grimpada i sortida sobre roca amb poca vegetació. Bona vista de la part inferior de la Coma baixa dels Naps amb les agulles que flanquegen el camí.

31 minuts. Bifurcació. Cruïlla a l’esquerra amb el camí que ve de la roca del Tambor. Hi ha marques damunt del roquissar. Des d’aquest indret, que queda alçat al clot del Boixar, hi ha un bona vista de l’agulla de la Castanyada, el Fitot i altres roques. També es dominen les roques que es troben en a la part superior del torrent del Tambor.

33 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí del Cabrit. Més amunt hi ha la balma del Cabrit. Per l’esquerra arriba el que ve del camí cova de l’Arcada.  Just enfront de la cruïlla surt el caminoi que mena a la cova del Cabrit i segueix més enllà per anar al peu de vies d’escalada. Agafar el camí del Cabrit girant a la dreta. En aquest tram el camí és ufanós, obert i amb bones vistes. Des d’aquest punt es domina la coma dels Naps i les roques de la regió de Roca Roja i el serrat del Faraó presidit per l’agulla de l’Arítjol. Al camí avança pel peu d’aquests roques en direcció al torrent de la coma dels Naps de Baix. Marques vermelles

38 minuts. Clapa rocosa. El camí es desdibuixa a l’arribar un important roquissar. No hi ha marques que orientin però al final d’aquesta zona rocosa es veu la continuació del camí. El pas no és difícil, però cal estar atent.

43 minuts. Torrent. Arribada a tocar del torrent de la coma dels Naps de Baix. Profusió d’arbres atorgant al lloc un caire fantasmagòric. En aquest indret cal estar molt atent per no perdre el camí. És córrer el risc de seguir recte enfilant-se torrent amunt on s’insinua un caminoi que per inèrcia hi ha tendència a seguir-lo. Cal estar atent. Arribats en aquest indret cal baixar lleugerament per creuar ràpidament el torrent girant a la dreta. Unes marques vermelles pintades en els troncs de varis arbres que es troben molt propers baixant cap el torrent  ajuden a no perdre el camí. Suau descens cap al torrent fins una gran roca enclastada en la seva llera, flanquejar-la just pel darrera. Tot i aquestes indicacions, cal estar atent. Creuar el torrent

50 minuts. Bifurcació. Sortint del torrent de la coma dels Naps de Baix, el camí puja. Es passa de nou per la balma sota la Geperuda i l’agulla de l’Arítjol força tapades per la vegetació  entre la vegetació. A la sortida de la zona boscosa, i després d’una pujada, hi ha la cruïlla amb el corriol del camí del Clot de l’Estevet. Sortida del camí i baixar pel llom anant a buscar uns pins que queden a la dreta al final de l’esperó. Algunes marques vermelles.

1 hora 5 minuts. Torrent. Entrada al torrent. Sortida per l’esquerra, El camí baixa pràcticament pel llom de la serreta que separa la coma d’en Pastor, que queda a l’esquerra i la coma dels Naps de Baixa que en aquest indret s’anomena clot del Boixar. Es va baixant, de tant en tant hi ha marques vermelles o alguna discreta fita, fins trobar un gran pi solitari. Des d’aquest pi el camí baixa ràpidament per entrar al torrent de la coma d’en Pastor. Durant uns metres el camí, després de sortir del torrent el ressegueix durant bona estona. Ara el camí té un traç ben marcat i està ben construït amb una amplada apte per passar-hi animals de bast.

1 hora 16 minuts. Bifurcació. A l’alçada de dues basses o clotes dins del buc d’un torrent arriba un caminoi que ve del clot del Boixar i la Castanyada.

1 hora 22 minuts Camp d’oliveres. Al final de la baixada, i després de separar-se del torrent, el camí arriba a la plana del massís montserratí al capdamunt dels camps d’oliveres de la Fonollosa. Cal seguir el camp pel seu límit superior direcció llevant.

1 hora 37 minuts. El Castell. Arribada a l’entorn del pou del Castell. Final de l’itinerari

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ