La Fonollosa – camí de la Palomera – canal Roja – Serrat del Faraó – camí de la Palomera – la Fonollosa

Itinerari: Caminada per un dels racons poc freqüentats del massís montserratí. És un Itinerari amb força desnivell que passa per alguns indrets amb alguns passos de certa dificultat per aquelles persones poc acostumades a caminar per damunt de roca. S’inicia l’itinerari en els camps d’oliveres de la Fonollosa des d’on s’agafa el camí que s’enfila cap a la Palomera. Arribats al peu d’aquest serrat es baixa per creuar el torrent de la canal Roja i tot seguit agafar el camí que s’enfila en paral·lel a aquesta canal.

El camí transcorre en paral·lel per damunt de la canal Roja i després de passar una llarga clapa rocosa s’arriba al torrent. Un cop creuat el camí puja per una canal frondosa amb arrels en superfície que faciliten l’ascens. Al final s’arriba a un petit coll a partir del qual comença cap el sud el serrat del Faró. El camí entra dins d’un bosc espès i després de creuar a una carbonera s’arriba al camí del Montgròs al costat d’un tòtem de senyalització. Es retorna desfent el camí.

Dificultat: Ruta de dificultat alta, tant pel desnivell, especialment en l’indret de la canal Roja i la baixada cap al torrent del Migdia, com pel fet de que en aquest entorn es camina sobre la roca pelada guiats per una tènues pintades o discretes fites.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc de forta adherència a la roca, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància  5,294 kilòmetres

Descens sortida   597 metres
Desnivell màxim   526 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida Sortir de l’indret conegut com la Fonollosa, gran camp d’oliveres travessat per la pista que uneix els municipis de Collbató i el Bruc. A pocs metres d’aquest camp, just quan el camí gira quasi en angle recte per orientar-se cap al mas de can Jorba, a ma esquerra hi ha l’inici del camí de la Palomera. No és massa evident el començament del camí. Marques vermelles força antigues.

L’alçada de sortida és 521 metres. El camí s’enfila ràpidament per dins d’un bosc espès de pins i alzines. Marques vermelles antigues. El camí, en un primer moment, s’apropa al torrent de la coma del Pastor fins a paral·lel a ell en una cota més alta. Seguidament, el camí gira cap al sud i després d’una llaçada torna a situar-se paral·lel al torrent però en una cota més elevada. Ens pocs minuts s’han fet 136 metres de desnivell.

32 minuts. Mirador. Arribada a un clapa rocosa situada a l’inici del serrat de la Palomera que és un bon mirador del torrent de la coma del Pastor que corre encaixonat entre un serrat en el seu vessant dret, al final del qual hi ha l’agulla del Pilot, i el mateix serrat de la Palomera. Al final de la coma del Pastor es troba el Pas de la Llastre que permet accedir al camí del Cabrit.

El camí es separa de la coma d’en Pastor i gira cap l’est per flanquejar l’extrem del serrat de la Palomera. Després d’una pujada s’entra plenament en el domini del torrent de la canal Roja i es comencen a veure totes les agulles que envolten aquest indret. Aquest part inferior de la canal Roja es coneix, pels amants del barraquisme, amb el nom de Tres en Ratlla. El camí passa a estones per damunt de roca o per dins d’un petit bosquet.

37 minuts. Bifurcació. Un gra fita senyala el creuament de camins. El camí de la Palomera ha tingut diverses variants totes confluents.

40 minuts. Agulla de la Fita de la Palomera. El camí passa pel peu d’una agulla força freqüentada pels escaladors tal com ho testimonien les diferents vies que solquen la seva gran paret. Més que un gran agulla es tracta d’una punta rocosa sense massa interès per l’escalada. Des del seu cim es té una molt bona vista de la part inferior de la coma d’en Pastor.

45 minuts. Palomera. El camí comença a resseguir les diferents masses rocoses que conformen el serrat de la Palomera. Es puja fortament per damunt de pedres i arrels.

49 minuts. Mirador.  Espai rocós que permet contemplar la part sud del serrat de la Palomera i tota la plana que s’estén des de Collbató cap al Bruc al peu de la muntanya. Fins aquest indret s’han fet 270 metres de desnivell.

El camí comença un suau descens en paral·lel al torrent que corre encaixonat al fons entre el serrat de la Palomera i l’espectacular massa rocosa allargassada de la roca Mur. Darrera d’aquesta emergeix l’agulla del Jardí que mig tapa l’agulla de l’Avenc darrera de la qual es troba l’agulla Ajaguda. Al fons, al nord, destaca al rampa de l’Esfinx, el Montgròs i els Plecs del Llibre.

53 minuts. Bifurcació. Cruïlla del camí de la Palomera amb el camí que uneix el coll de la Palomera amb el torrent del Migdia, continuació del camí del Cabrit. Agafar el camí de de la dreta que en ràpida baixada permet creuar el torrent de la canal Roja. Marques vermelles.

54 minuts. Torrent de la canal Roja. Arribada al torrent de la canal Roja. Seguir cap a llevant en lleugera pujada. La cota en el buc del torrent és de 787 metres.

56 minuts. Bifurcació. Després d’una lleugera pujada des del torrent per dins del bosc s’arriba a una clapa rocosa. En aquest indret surt, a l’esquerra el camí de la canal Roja. Abans d’emprendre la pujada contemplar tot el serrat de la Palomera i el coll que el separa d’una gran massa rocosa on es troba la placa dels Roofs. Al fons s’eleva el serrat del Faraó que continua cap a llevant amb la Rampa de l’Esfinx i el Montgròs. El camí s’enfila en direcció nord seguint unes marques blaves superposades a unes altres grogues. La pujada és notable per damunt d’un roquissar. El desnivell actual és de 270 metres respecte el punt de sortida. Hi ha marques blaves i grogues, les primeres acostumen a tapar part de les segones. Dues lletres, MO, pintades en groga orienta la direcció del camí.

1 hora 11 minuts. Bifurcació. Poc després de passar per les restes d’una carbonera el camí passa per un pas relativament exposat per la pendent de la roca pelada que cal travessar. S’arriba a un punt on hi ha un fita i les dues marques, la blava i la groga, es separen momentàniament. A terra estan pintades les lletres MG en blau senyalant el camí que marxa en direcció al torrent de la canal Roja i les grogues s’enfilen per una costeruda pendent de roca viva. El camí que baixa al torrent és el que, després de creuar-lo, seguirà pujant fins al camí del Montgròs al peu de la roca Plana dels Llamps.

1 hora 16 minuts. Torrent. Després de passar un petita zona amb vegetació el camí creua el torrent de la canal Roja. Des d’aquest indret pot veure’s el trajecte descendent de la canal Roja des del seu inici entre la gran turó del Montgròs i la llarga pendent pètria de la rampa de l’Esfinx i la pròpia Esfinx del Montgròs. Un cop creuat el torrent el camí es s’enfila per la roca en força pendent resseguint el torrent ara situat a la dreta. Arribada a una petita clapa de vegetació d’arbres i arbusts.

1 hora 26 minuts. Bifurcació. Just en el punt on comença la zona del petit bosquet hi ha la cruïlla amb el camí del Plecs de Llibre. Damunt de la roca està escrit MG en clor blau, a l’esquerra, i Plecs en grog, a la dreta. S’agafa el camí senyalat en blau que s’orienta clarament cap a la base de la llarga i ampla base de la Rampa de l’Esfinx.

1 hora 27 minuts. Rampa pètria. Inici d’una llarga costa pètria situada al final de la Rampa de l’Esfinx. Es puja, amb força precaució per la verticalitat de la roca, per la rampa en lleugera diagonal en direcció a un canal plena de vegetació que es veu al capdamunt on arrenca del serrat del Faraó. En aquest indret la Rampa de l’Esfinx queda dividida per dues canals. La de llevant és estreta, mentre que  la de ponent, tot i també ser-ho, té més amplitud. Es puja per aquesta darrera canal

1 hora 32 minuts. Canal. Pujada per una canal terrosa amb arbres i arrels aèries que fan més fàcil la pujada. Aquest canal està situada entre el serrat del Faraó, que queda a l’esquerra, i la Rampa de l’Esfinx que queda a la dreta.

1 hora 36 minuts. Coll. Al final de la canal hi ha un coll situat a l’inici del serrat del Faraó. Des d’aquest indret es té molt bona vista de la coma dels Naps de Baix i del conjunt de roques i agulles que formen les parets del torrent que baixa per aquesta coma. Des d’aquest indret es pot accedir amb fàcil grimpada a algunes roques des de les quals es gaudeix de molt bona vista. Un d’aquests turons és el Mirador del serrat del Cabrit i l’altra és el Mirador superior del serrat del Cabrit que es troben a banda i banda del coll i del camí que surt per anar vers el camí del Mongròs.

1 hora 39 minuts. Carbonera. Sortint del coll el camí s’orienta cap el nord i avança per dins d’un espès bosc. Per alguna clariana es pot apreciar la roca del Cabrit a l’esquerra. Pocs metres d’haver deixat el coll s’arriba a una carbonera. Es pot apreciar el treball fet pels carboners per crear una zona de treball prou àmplia, tot i que avui els arbres ho han desdibuixat.

1 hora 42 minuts. Bifurcació. Arribada a la cruïlla amb el camí del Montgròs. Seguint per la dreta es pujaria a puja a la base de la roca Plana dels Llamps des d’on s’arriba al coll de Montgròs. Tòtem senyalitzador. El retorn es pel mateix camí.

1 hora 45 minuts. Carbonera. De nou es passa per la carbonera i es continua baixant vers el coll del serrat del Faraó.

1 hora 48 minuts. Canal. Després de passar el coll del serrat del Faró es comença a baixar per la canal plena de vegetació ajudant-se amb les arrels per anar a buscar costa pètria de la part baixa de la Rampa de l’Esfinx.

1 hora 51 minuts. Rampa pètria. Inici de la costa pètria que és la part final de la Rampa de l’Esfinx. Cal començar a baixar per la rampa procurant seguir les marques. Però ara, a diferència de la pujada es farà un flanqueig per l’esquerra per tal d’evitar fer bona part de la pronunciada costa de pedra. Poc després de començar a baixar per la roca cal virar a l’esquerra per saltar a la canal del costat que es de més fàcil baixar entre vegetació i roca, arribant a l’indret on el camí de la canal Roja es troba amb el camí que va als Plecs del Llibre.

1 hora 58 minuts. Bifurcació. A la sortida de la canal que ha permès guanyar desnivell amb més comoditat que baixant directament per la costa nua de la Rampa de l’Esfinx s’arriba a l’indret on hi ha la cruïlla amb el camí dels Plecs del Llibre que ve per l’esquerra. Continuar baixant desfent el camí fet.

2 hores 12 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí que porta també als Plecs del Llibre. El camí alterna estones entre vegetació o passos per roca. Gaudir les imatges del coll de Muset amb les seves agulles, al fons, i el serrat del Faraó a la dreta amb les seves majestuoses agulles.

2 hores 23 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí que baixa del serrat de la Palomera cap al torrent del Migdia. Girar a la dreta en direcció del torrent de la canal Roja.

2 hores 26 minuts. Torrent. Creuar el torrent de la canal Roja. Petita pujada en direcció al coll de la Palomera.

2 hores 27 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de la Palomera que arriba per l’esquerra. Si seguíssim ens enfilaríem al coll de la Palomera. Agafar el camí de l’esquerra que, resseguint el peu del serrat de la Palomera permet una ràpida baixada a la plana montserratina. Just al començar aquest camí es passa per una petita carbonera.

3 hores 7 minuts. Després d’anar desfent tot el camí fet durant la pujada s’arriba a la plana del massís montserratí al capdamunt dels camps d’oliveres de la Fonollosa al costat de la barraca de l’Estevet. Final de l’itinerari.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ

La Fonollosa - camí de la Palaonera - canal Roja - camí de la Palomera - la Fonollosa. Cartografia Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

La Fonollosa – camí de la Palaonera – canal Roja – camí de la Palomera – la Fonollosa. Cartografia Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya