Vinya Nova – Camí dels francesos – Camí del Pont – Vinya Nova

Caminada circular llarga que s’inicia en la vessant sud del massís en la finca de la Vinya Nova i acaba al mateix lloc. Es puja pel camí dels Francesos fins el coll del Muset i es continua fins al peu del Camell de Sant Jeroni on s’agafa el camí del Montgròs en direcció al coll de les Pinasses al peu de l’Albarda Castellana. Pujada a aquesta roca. Es continua pel camí nou de Sant Jeroni fins la cruïlla del camí del Pont. Baixada per aquest camí fins el coll de la Roca Mala considerat per algunes persones com l’Axis mundi del massís. Tot seguit el camí segueix baixant pel costat del torrent del Pont entre el serrat de la Vinya Nova i el serrat dels Pollegons. Al final, al peu del Trió dels Pollegons s’agafa una petita drecera que porta a la Vinya Nova.

En tot moment es camina per corriols. Es puja durant quasi una hora i mitja. Després d’un petit trànsit per un camí ample es baixa per un altre corriol, estones pedregós, durant quasi bé dues hores. Cal tenir present que és una caminada llarga que exigeix anar ben calçat i amb aigua, ja que en cap moment es passa per una font. La pujada a l’Albarda Castellana és opcional i es pot evitar si no es vol fer una petita grimpada amb corda fixa. Part d’aquest excursió transcorre pels mateixos indrets transitats per César August Torras l’any 1880 i que donà peu a la seva crònica Ascensió al Montgròs de Montserrat.

Distància  7.751 metres

Descens acumulat  673 metres
Desnivell màxim  664 metres

Descripció de l’itinerari

00:00 minuts Sortida de la Vinya Nova. Agafar la pista que des de la Vinya Nova va en direcció al Bruc per can Jorba. Tot sortint d’aquest complex d’edificis, es deixa a la dreta un camp d’oliveres, el camp del Vicari, on surt un corriol que s’endinsa dins del bosc en direcció al massís.

08 minuts. Camp del Vicari. Després del Camp del Vicari, i després d’una pronunciada corba, es creua un camí que s’enfila pel torrent de la Maçana. Cal continuar pel camí principal que es seguia des de la Vinya Nova.

10 minuts. La Socarrada. Camí dels Francesos.  Cruïlla amb la pista que s’ha deixat abans i que uneix Collbató amb Collbató passant per la Vinya Nova i can Jorba. Aquest indret és conegut com la Socarrada. En Ramon Ribera, comenta que el nom de la Socarrada evoca el record d’algun antic incendi. En aquest lloc hi ha la part inferior del camí dels Francesos conegut també amb el nom de camí del Bassal dels Gats. Tanca de fusta per impedir l’accés de vehicles i cavalls. Plafó indicador. El camí s’orienta cap el massís i s’enfila al costat del torrent del Bassal dels Gats. Pocs metres després de l’indret on s’agafa el camí hi ha la casa de can Jorba. Es veuen marques rogenques en algun arbre i blanques-grogues del PR-C 78, també es poden veure restes de marques només grogues.

Al començament es puja per l’esquerra del torren del Bassal dels Gats fins que s’entra per un moment en el seu buc. Es puja per dins d’un petit bosc d’alzines i pins. El camí està força erosionat. Durant tota  aquesta pujada el camí es paral·lel al serrat dels Tudons que queda a l’esquerra. És un camí força ombrívol degut a la espessa vegetació que l’envolta.

15 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb un camí barrat a l’esquerra. Aquest camí retorna a la pista de Collbató a El Bruc. En aquesta cruïlla els dos camins creuen el torrent del Bassal dels Gats que en aquest indret ha rebut l’aportació d’altres torrents que el camí trobarà més amunt. Petita fita. Llaçada. Tot seguit el camí dels Francesos es separa del torrent quasi girant noranta graus per començar una llaçada per prendre alçada. Pas per un petit graó rocós tornant a apropar-se al torrent. El camí està assentat per uns murs de pedra seca. Continuar pujant protegits pel serrat dels Tudons.

20 minuts. Torrent del Bassal dels Gats. Abans de creuar el torrent del Bassal dels Gats hi ha una petita clapa rocosa des d’on es s’aprecia l’amplitud del coll de Muset que queda enlairat amb l’agulla l’Ajaguda a l’esquerra. El camí s’acosta i creua el torrent del Bassal dels Gats. Seguir pujant en un terreny força terrós.

45 minuts. Coll de Muset. El camí dels Francesos queda pocs metres per sota del coll.  Val la pena pujar al coll per observar la gran vista que es domina des d’aquest indret. El coll de Muset queda al damunt de la canal del Migdia a la part superior del recorregut anomenat Joc de l’Oca. Des del coll es domina una àmplia panoràmica que abasta l’agulla de l’Ajaguda, el coll de la Palomera o de Mosset, el Faraó i serrat del Faró, el Montgròs, els Plecs del Llibre, la Cajoleta, les Talaies, el Gegant Encantat, Sant Jeroni i l’Albarda Castellana. Des d’aquest coll hi ha camí que baixa directa i ràpidament al torrent del Migdia.  A prop també es troba l’avenc d’en Barberà situat entre la roca de l’Avenc i la roca del Jardí.

Aquest coll al peu de l’agulla Ajaguda ha rebut diferents noms com pot comprovar-se en les diferents cartografies del massís i en les guies excursionistes. Alguns referències cartogràfiques i guies d’excursions esmenten aquest coll com Bassal dels Gats o coll de l’Ajaguda per més informació sobre el nom coll de Muset o de l’Ajaguda veure la nota corresponent al final de la ressenya.

51 minuts. Mirador. Sortint del coll del Muset el camí segueix pujant prenent ràpidament alçada. S’avança primer cap a l’est, després es gira a l’oest per damunt d’una rampa de roca per continuar en pujada cap al nord-est. Arribada a un indret escàs de vegetació que és un bon mirador panoràmic de tota la zona. Estem situats a la carena principal que baixa del Camell de Sant Jeroni. El camí dels Francesos continua pujant seguint el vessant dret del torrent dels Bugaders que té la seva capçalera al proper Camell de Sant Jeroni..

56 minuts. Bifurcació. Corriol a la dreta per anar al torrent dels Bugaders. Deu ser uns dels punts utilitzats pels practicants de baixada de barrancs  per accedir a la part equipada del torrent dels Bugaders. Continuar pujant suaument en camí força estona aeri. Val la pena aturar-se de tant en tant per contemplar la vista. A mesura que es puja la visió s’eixampla: el serrat de la Sajolida, al darrera es veuen els cims de la Prenyada, Sant Salvador i la Gorra Frígia; i a ponent les parets dels Plecs del Llibre, el Montgròs i Ecos. Tot un gaudi visual.

1 hora 3 minuts. Camí del Clot de Sajolida. Després d’entrar en una zona boscana es troba a ma dreta la cruïlla del camí que permet anar al camí del Pont a través del clot de Sajolida. No fa pas massa hi havia un rètol de fusta que deia Can Jorba.

1 hora 6 minuts. Camí del Montgròs. El camí dels Francesos, poc abans de l’indret anomenat la Pleta, es troba amb el camí que va al Montgròs. Cruïlla amb el camí del Montgròs al peu del Camell de Sant Jeroni proper a l’indret de la cova de la Palla. Seguir a la dreta pujant per dins del bosc. Una mica més amunt a l’esquerra del camí, desviant-se pocs metres, es troben uns roquissars amb excel·lents vistes al Montgròs, roca Plana dels Llamps, els Ecos, les Talaies i Sant Jeroni. Antigament, el camí cap el Montgròs no existia i s’obrí per unir el Portell del Migdia, al peu de les Talaies, amb el Camell de Sant Jeroni i per això es coneixia com el camí del Camell. En aquesta cruïlla el PR-C 78 continua a l’esquerra en direcció al Montgròs.

1 hora 17 minuts. Les Pinasses. Coll amb cruïlla de camins al peu mateix de l’Albarda Castellana.  El camí de l’esquerra és pròpiament la continuïtat del camí dels Francesos i porta planerament al camí de Sant Jeroni quasi sota mateix del mirador de Mossèn Cinto. El camí de la dreta, més modern, baixa en quatre llaçades, al camí de Sant Jeroni a trobar una de les capçaleres del torrent de Santa Maria. El camí que queda a l’esquena puja a l’Albarda Castellana amb una petita grimpada ajudada per una corda. La vista des de l’Albarda Castellana és magnífica. Seguir pel camí de la dreta que baixa ràpidament al camí de sant Jeroni.

1 hora 21 minuts. Cim de l’Albarda Castellana. Magnifica vista de la regió de les Gorres, el Puntal de l’Albarda, el serrat dels Pollegons, el clot de Sajolida i el serrat de la Vinya Nova.

1 hora 26 minuts. Les Pinasses. Situats novament en el coll de l’Albarda Castellana agafar el camí de la dreta per anar ràpidament al camí de Sant Jeroni al costat del torrent de Santa Maria.

1 hora 28 minuts. Camí de Sant Jeroni. Arribada al camí de Sant Jeroni. Senyal indicadora. Girar a la dreta. Baixar per un tram de l’antic camí de ferradura del Monestir de Santa Maria a sant Jeroni avui integrat en el camí nou de sant Jeroni.

1 hora 36minut. Camí antic de ferradura de Sant Jeroni. El camí entra dins del torrent de Sant Maria durant uns pocs metres. En el buc del torrent hi ha unes petites cavitats que formen unes cadolles o bassiols. A continuació el camí es situa per damunt de marge esquerra del torrent. El camí de sant Jeroni deixa el torrent i passa entre dues roques. Barana de fusta. El camí ara és de formigó. Des d’aquest indret, just abans d’un revolt pronunciat a la dreta, just al damunt seu i en front, hi ha la primera massa rocosa de la serra dels Patriarques amb un pi mitja paret pràcticament sense terra.  Just fet el revolt hi ha la cruïlla amb l’antic camí de Sant Jeroni que puja des del monestir de Santa Maria de Montserrat pel Pla dels Ocells. Senyal indicadora. Passat el revolt apareix el Cigronet i al fons les diferents Gorres.  Petit pont de fusta per salva el torrent de Santa Maria que en aquest indret forma una important cadolla.

1 hora 39 minuts. Fita. Poc abans d’arribar al peu del Cigronet, a ma dreta al costat del camí, hi ha una Important fita de pedra delimitadora de propietat.

1 hora 46 minuts. Camí del Pont. Cruïlla amb el camí del Pont en un petit collet quasi inapreciable. No està senyalitzat com altres camins, però sí que hi ha una pintada en un roca que diu Vinya Nova i el dibuix d’una cabra. Agafar aquest camí que baixa ràpidament per un roquissar. Es veuen marques blanques. Uns metres abans d’arribar a aquest indret, a ma esquerra hi ha un petit corriol que comunica el camí nou de sant Jeroni amb l’antic camí de ferradura que transcorre per una cota inferior. Aquest petit corriol és, ni més ni menús, que el tram inicial del camí del Pont que antigament tenia l’inici superior en el camí de ferradura de sant Jeroni a l’alçada de les basses de sant Antoni. Al fer-se el camí nou de sant Jeroni desfigurà aquesta part inicial del camí del Pont i el seu inici es traslladà on es troba avui.

El camí del Pont es descriu en el llibre Montserrat. Itinerari publicat per la Revista Montserratina l’any 1909 i es diu que el bon estat del camí es deu al se ús per part dels propietaris del restaurant de Sant Jeroni que hi pugen des de Collbató.

2 hores 1 minut. Pou de Sajolida. Baixant pel camí del pont, a la dreta surt un petit corriol, senyalitzat amb una fita, que permet situar-se uns tres metres per sota el camí on es troba aquest avenc. És una boca estreta i un xic allargada que dóna accés a un estret pou. És un dels avencs més importants del massís.

2 hora 6 minuts. Coll de la roca Mala. El camí del Pont comença a baixar a través d’una zona boscosa, després per roquissar o brolla. A mesura que es baixa es veu la vessant nord del serrat dels Pollegons. Després d’una baixada considerable per una roquissar s’arriba al coll de la roca Mala. En aquest coll surt el camí de Sajolida que, a través del bassal del mateix nom, porta al camí dels Francesos. Aquest corriol és fàcilment identificable, a més d’estar indicat per una pintada vermella damunt d’una pedra. Amplia vista. Algunes persones opinen que a l’entorn d’aquest coll, o la mateixa Roca Mala, es podria situar l’Axis mundi montserratí. Axis mundi és una expressió que designa el centre del món en la concepció de la mitologia, habitualment representat per un element natural destacable al qual si li atorga un caràcter sagrat i de contingut altament simbòlic.

La vista del massís montserratí des d’aquest indret és molt àmplia. En direcció est es veu al fons la regió de les gorres destacant la Gorra Frígia; davant seu hi ha els Pollegons, el Rave, la Campana; el Sentinella. Al peu del coll, a l’oest, queda el clot de Sajolida, el serrat de Sajolida amb les roques del Castellet i al fons, l’Albarda Castellana i al darrera el Camell de Sant Jeroni, tota la regió de Sant Jeroni, el Montgròs, la Roca Plana dels Llamps i part de la regió dels Ecos.

El camí del Pont gira en angle recte per orientar-se al nord i baixar per un ample roquissar anant a buscar el profund torrent situat entre el serrat on es troba la roca Mala, roca del Pi i roca Tormes, i el serrat dels Pollegons. La baixada es fa per un estret pas terrós al final del roquissar.

2 hores 8 minuts. Bassal de la Murdela. Pocs metres després de sortir del coll de la roca Mala a ma esquerra es troba, al peu d’una sabina i en l’àmplia zona rocosa, el bassal de la Murdela. El camí segueix baixant per creuant dos petits torrents afluents del torrent de la canal de l’Ermità Mort. No l’hauria trobat sino fos per la seva localització gràcies a les indicacions de l’Andreu Rafa.

2 hores 10 minuts. Cruïlla del camí de la cova de la Murdela. Després d’una ràpida baixada el corriol arriba al torrent i després hi ha la cruïlla del camí de la cova de la Murdela. Tot  seguit el corriol va baixant, durant una bona estona, pel torrent. Quan se’n surt, es fan unes quantes llaçades. Es veu com el camí està ben construir amb murs de paret seca i graons pel bestiar. El torrent cada cop està més enclotat.

2 hores 20 minuts. Carena dels Pollegons. El camí del Pont abandona el torrent poc abans que el torrent de l’Ermità Mort, que baixa de la zona del balma de la Murdela, s’uneixi amb el torrent que es venia seguint. Després d’anar uns pocs metres pel torrent que prové de la canal de l’Ermità Mort el camí fa unes quantes llaçades i continua pel marge dret del torrent. A partir d’aquest indret el camí del Pont anirà serpentejant la basses del conjunt de serrats que formen el Trio dels Pollegons.

En una d’aquestes llaçades el camí s’acosta a la carena dels Pollegons a l’alçada de la roca Gris. Tot seguit el torrent comença a obrir-se ara entre el serrat de la Vinya Nova i el serrat dels Pollegons i el corriol es situa per damunt del torrent al peu de les últimes parets del serrat dels Pollegons. A l’alçada de l’estreta canal dels Pollegons, que es deixa a l’esquerra, des del corriol, que ha pres alçada respecte al torrent, es veu dins d’aquest el Pont natural format per unes roques..

2 hores 23 minuts. El Pont. La caiguda d’uns blocs de pedra han creat un pont artificial al bell mig del torrent que, a partir d’aquest punt, deixa de dir-se de la canal de l’Ermità Mort i passar a nomenar-se del Pont. Es pot baixar al Pont per un estret corriol. El nom El nom del camí prové d’aquest fenomen.

2 hores 24 minuts. Canal dels Pollegons. El camí s’acosta a la base del serrat que baixa directament de les agulles dels Pollegons passant a tocar de la roca Gris i tot seguit amb la canal dels Pollegons

2 hores 32 minuts. Canal Fosca. Baixada continuada del camí al peu del Trio dels Pollegons. La següent canal que apareix a l’esquerra del corriol és la canal Fosca enclotada entre les darreres parets del serrat dels Pollegons. Pocs metres després, el corriol es separa de les altes parets i, en l’extrem inferior del serrat de roca de la Palleta, arriba al torrent, ara convertit en d’un ampli llet pedregós. Al darrera queda la canal de l’Artiga Alta on es troba la via ferrada de la Dama. En aquest indret, es bo girar-se per contemplar la coma del Trió dels Pollegons, formada per els tres extrems de la fi del serrat dels Pollegons, i l’entalla del torrent del Pont.

2 hores 33 minuts. Cruïlla de camins. El camí de l’esquerra baixa apropant-se a la canal de l’Artiga Alta fins el camí de Collbató a el Bruc. Rètol de fusta amb el nom de camí del Pont. Cal agafar el camí de la dreta que baixa fins el buc del torrent ple de còdols. Baixar uns metres pel torrent procurant situar-se a la seva dreta per sortir-se en direcció a la Vinya Nova.

2 hores 36 minuts. Cruïlla. Camí a la dreta, quasi imperceptible, que s’endinsa dins del bosc. Seguir-lo en direcció a la Vinya Nova.

2 hores 43 minuts. Final a la Vinya Nova

Vinya Nova – Cami dels Francesos – camí del Pont – Vinya Nova

Track de l’itinerari en format GPX
Track de l’itinerari en format KMZ
Waypoints de l’itinerari en format GPX