Monestir de Santa Maria – Ermita de Santa Anna – Pla de les Taràntules – Capella de sant Miquel – Monestir de Santa Maria

Itinerari: Petit recorregut circular des del monestir de Santa Maria de Montserrat apte per a totes les edats. El primer tram d’aquest itinerari transcorre per un sector del massís per on deurien passar alguns dels ermitans per anar al monestir de santa Maria en determinades festes que havien de baixar per participar en el culte comunitari. Un altra part de l’itinerari  passa carenant la important serra Llarga fins l’indret on arribaven els peregrins que pujaven pel camí ral des del municipi de Collbató per baixar fins el monestir de santa Maria de Montserrat.

Dificultat:  No presenta cap dificultat especial.
Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 4,677 km

Ascensió acumulada des de la sortida: 323 m
Descens acumulat des de la sortida: 323 m

Descripció de l’itinerari

Inici. Plaça de l’Abat Oliba. De la plaça de l’Abat Oliba continuar cap a les escales de l’esquerra de la nova font de la plaça. Aquesta font substitueix l’antiga font del Portal, feta malbé pels aiguats del juny del 2000. Després de creuar el carrer superior, continuar pujant més escales. Al final, a l’esquerra, hi ha l’inici del camí del Via Crucis monumental travessar per un pont de fusta el torrent de Santa Maria o vall Mala, tal com s’anomenava antigament, el principal curs d’aigua del massís. A l’esquerra queda la Pedrera, ara abandonada, i actualment inici del nou col·lector que canalitza les aigües d’aquest torrent, que en temps de pluges abundoses baixa impetuosament. El camí segueix per la falda dreta de la muntanya que no es deixa en tota l’estona fins al pla dels Ocells, llevat d’un moment en què, després de travessar un petit pont de fusta, es puja per un petit grau de l’altre vessant. L’indret inicial s’anomenava escales dels Pobres, en record del cementiri homònim que hi havia per a enterrar els pelegrins que morien a Montserrat.

3 minuts. Bassal dels Coloms. Pocs minuts després es passa pel costat del bassal dels Coloms, safareig excavat a la roca.  En alguns punts es poden veure, al costat dels graons de ciment, els antics graons excavats a la roca. Seguir pujant per graons i algun replà cimentat. A l’esquerra queda el Tascó, gran bloc rocós encastat en el buc del torrent de santa Maria. El camí creua el torrent per un pont de fusta i tot seguit s’entra en un petit tram engorjat que transcorre pel mateix buc del torrent. Sortir del torrent i seguir pujant per la graonada.

13 minuts. Pas dels Francesos. Un cop abandonat el llit del torrent el camí fa unes quantes ziga-zagues i tot seguit passa per un trau entre roques, enmig de les quals s’enfila l’escala: el pas dels Francesos, abans anomenat Estret de Gibraltar o Trencabarralons. A la sortida del pas ja es veu al fons la impressionant mola de la Panxa del Bisbe i a la seva esquerra les altives agulles de la regió de les Gorres.

18 minuts. Plaça de Santa Anna. Després d’uns pocs metres plans, el camí torna a pujar per escales en curtes marrades fins a la plaça de Santa Anna, petit replà amb camins a les quatre direccions. Tòtem indicador. En una primera cruïlla es troba el camí del GR (senyals vermells i blancs que trenquen cap a la dreta). Seguint en la direcció de la marxa, a la dreta i a terra es veuen dos senyals borrosos: un pas barrat de GR, blanc i vermell, i un altre de groc. Immediatament es troba una nova cruïlla de camins. A l’esquerra queda un camí marcat amb un senyal groc i blanc; és el camí de l’ermita de Santa Anna i el PR C-19, que porta al Pla de les Taràntules i a l’estació superior del funicular de Sant Joan. Cal seguir per aquest darrer camí.

19 minuts. Ermita de santa Anna. Després de pocs metres de baixada s’arriba a les ruïnes de l’ermita de santa Anna, avui en fase de recuperació de l’edifici i el seu entorn. Aquesta ermita fou la parròquia de totes les ermites de l’eremitori montserratí. Era l’indret on s’hi aplegaven totes els ermitans per celebrar determinades festes i activitats. Sortint de l’ermita es baixa en direcció al torrent de santa Maria. Abans, a la dreta, es veu un torrent amb unes estructures creades antigament per canalitzar l’aigua.

21 minuts. Torrent de santa Maria. Creuar per un gual el torrent de santa Maria i començar una suau pujada. Al costat del camí es encara visible una petita canonada que canalitzava l’aigua al sistema principal de captació que es trobava en el torrent de santa Maria.

23 minuts. Torrent amb captació aigua i Cova de santa Anna. Continuar amb suau pujada. Creuar un nou torrent on es encara visible part de l’estructura d’obra per la captació d’aigua. Tot seguit, a la dreta i una mica apartada del camí hi ha la cova de santa Anna. Alguna crònica antiga situa en aquest indret la primitiva ermita de santa Anna. Seguir pujant suaument a redós de les impressionants roques de la regió de les Gorres. Senyals blancs i grocs que indiquen que és un sender de Petit Recorregut PR.

28 minuts. Llaçada i Mirador. El camí fa una petita llaçada, just a sota de la Gorra Marinera,  on són ben visibles els murs de sustentació del camí i uns graons que faciliten l’ascens. Per sobre del punt on el camí gira hi ha un excel·lent mirador de tota la regió de sant Salvador i dels Flautats, així com de les roques de les Gorres.

31 minuts. Bifurcació. Cruïlla camí del Trencabarrals. El camí segueix pujant, ara més dret, fins trobar-se, per la dreta, amb el camí del Trencabarrals, restes de l’antic camí de Ferradura que anava des del monestir de santa Maria a sant Jeroni. Continuar per l’esquerra per aquest camí. Pocs metres després, a la dreta, surt el corriol que, en pujada per uns graons artificials, enllaça amb el camí nou de sant Jeroni. Continuar pel camí principal que segueix pujant de forma còmode per dins d’un discret bosquet montserratí. Les clarianes de la vegetació permeten seguir tenint una bona vista de la regió de sant Salvador i els Flautats, i les roques de les Gorres.

38 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb camí nou de sant Joan. El camí de Trencabarrals arriba quasi planejant a confluir amb el camí nou de sant Joan. Tòtem indicador.

40 minuts Pla de les Taràntules. El Pla de les Taràntules es troba a la sortida de l’estació superior del funicular de Sant Joan. Agafar el camí que s’enfila cap a les ermites de sant Joan i sant Onofre. Tòtem de senyalització. Es pot pujar a la terrassa de l’estació del funicular per gaudir la vista de la regió de les Gorres i de sant Salvador. Continuar pel camí de les ermites en direcció al monestir de santa Maria. Aquest camí careneja  serra Llarga, és l’antic camí de ferradura entre el monestir de santa Maria i sant Jeroni. Tot sortint del Pla de les Taràntules i començar el camí, a l’esquerra hi una corriol que mena a un mirador des d’on hi ha un bona vista de la regió de sant Salvador, els Flautats i l’entorn del monestir de Santa Maria. Seguin per la serra Llarga, a la dreta, hi ha alguns bons miradors de l’entorn de les ermites de sant Joan, sant Onofre i sant Jaume.

59 minuts. Bifurcació. Drecera del torrent de sant Miquel. Cruïlla amb el camí de la drecera del torrent sant Miquel que permet baixar ràpidament a la bassa de sant Miquel.

1 hora 5 minuts Pla de sant Miquel. El camí de les ermites conflueix amb el camí vell de Collbató a Montserrat, camí de la Costa o camí de les Bateries en  una àmplia esplanada coneguda com a Pla de Sant Miquel o Pla dels Soldats. Aquest punt era una cruïlla estratègica de comunicacions per unir la serra de Collserola i el Bages abans de l’existència de la ràdio. En aquesta cruïlla surt el camí que mena a les ermites de Sant Joan i Sant Onofre, per una banda, el camí de la Quadra de Sant Miquel que porta al camí de la Fita, des d’on es pot anar a la Sant Cova o Collbató, i el camí que agafarem per anar al monestir de Montserrat. En el Pla dels Soldats són apreciables els punts d’ancoratge d’antigues construccions. Important fita antiga.

1 hora 8  minuts. Bassa de sant Miquel. Des del pla de Sant Miquel es baixa en direcció al monestir de santa Maria de Montserrat. Pocs metres després es passa al costa d’una gran bassa de reserva d’aigua i d’alimentació d’una altra bassa més menuda, totes integrades en el sistema de prevenció d’incendis del massís de Montserrat.

1 hora 11 minuts. Capella de sant Miquel. Continuant baixant es troba tot seguit la capella de Sant Miquel enlairada a l’esquerra. L’estructura d’aquesta capella ha sofert moltes transformacions al llarg dels anys. La referència de la capella de Sant Miquel és de l’època de la vida eremítica a Montserrat, tot i que mai va estar ocupada per cap ermita incardinat en l’eremitori montserratí. Aquest indret, amb una important creu de terme, fou una antiga capella-ermita on, com consta en documents antiquíssims, pels anys 1063 visqueren el sacerdot Trasvari o Trasver, i un ermita anomenat Garí, que el seu nom podia haver-se manllevat per construir la llegenda de Joan Garí.

L’actual construcció és recent i substituí una altra que fou destruïda durant la guerra del francès. L’any 1870 s’edificà l’actual capella que fou beneïda el dia de sant Miquel del mateix any pe l’abat Muntades. L’any 1895 encara s’hi veien algunes restes de l’antiga capella. Al costat de la capella de Sant Miquel, sant protector de la muntanya, hi ha una creu de terme que ja es veu en els antics gravats. Aquest indret era la referència que tenien els caminants que venien per camí de Collbató a Montserrat de que ja estaven a punt d’arribar al monestir de Montserrat. Ja que, des d’ell es veia tot el santuari i el monestir de Santa Maria de Montserrat. Ara la creixent vegetació impedeix gaudí totalment d’aquesta visió. Fins aquest indret solia venir antigament el pare abat del monestir acompanyat de l’escolania per rebre visitants il·lustres. aquest Al costat d’aquesta capella va haver-hi una teularia per elaborar les teules que cobririen els edificis del santuari i l’església. Antigues llegendes situen en aquest indret un antic temple romà suposadament dedicat a la deessa Venus.

1 hora 13 minuts. Camí a la creu de sant Miquel. Un cop passada la capella de Sant Miquel, es deixa un camí molt clar que baixa, a la dreta, pel fil de la carena en direcció a la creu de Sant Miquel. Lloc d’una immillorable vista del monestir i santuari de Santa Maria de Montserrat i de la regió de sant Salvador.

1 hora 16 minuts. Roca de la Llicència i porxo. El camí passa entre quatre pilars, restes d’un antic porxo desmuntat per facilitar el pas dels camins de bombers, i tot seguit a la dreta hi ha la roca de la Llicència, gran bloc caigut del penya-segat.  Antigament, fins aquest punt es on podien arribar els monjos sense demanar permís al pare abat.

1 hora 18 minuts. Porta de sant Miquel. El camí arriba a una la gran porta enreixada de sant Miquel amb una estàtua de l’arcàngel al capdamunt. Sant Miquel és el sant patró de tota la muntanya. Es passa per una porta lateral. Continuar baixant.

1 hora 20 minuts. Estàtua sant Francesc i càmping. A la dreta hi ha la zona de l’antic càmping de Montserrat i, a l’esquerra, el monument a Sant Francesc d’Assis

1 hora 22 minuts. Camí de fra Garí. A l’esquerra surt el petit corriol que porta al mirador de fra Garí remuntant part del torrent dels Micos.

1 hora 23 minuts. Camí del Via Crucis. A l’esquerra hi ha el final del camí del Via Crucis montserratí.

1 hora 25 minuts. Estacions funicular. A dreta i esquerra queden les estacions inferior del funicular de sant Joan i superior del funicular de la santa Cova, respectivament.

1 hora 26 minuts. Arribada a la plaça de l’Abat Oliba. Final de l’itinerari.

Monestir de Santa Maria – Ermita de santa Anna – Pla de les Taràntules – Capella de sant Miquel – Monestir de Santa Maria

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ