COLLBATÓ – CAMÍ DE LES ARTIGUES – POLLEGONS – BALMA DE LA MURDELA – CAMÍ DEL PONT – COLLBATÓ

Itinerari: Suggerent caminada per un dels indrets gens afectat pels successius incendis del massís montserratí tot i que són encara apreciables les regirades ocasionades pels aiguats de l’any 2000. L’interès de caminar per aquest entorn és, a més de gaudir la bellesa de la plasticitat de les seves roques i la frondositat de la vegetació, és entendre la seva complexitat deguda a les canals i serrats que constitueixen la regió identificada genèricament amb el nom de les Artigues.

L’excursió s’inicia a Collbató agafant la pista de la Vinya Nova avançant cap a la Planeta per arribar al clot de la Mònica o Rabassa d’en Bertran. Des d’aquest indret surt el camí de la coma d’en Rafel que puja entre el serrat d’en Muntaner i la Pastereta. Arribat a un trau rocós el camí es divideix. El brancall de la dreta remunta cap a sant Joan i l’altra segueix per les Artigues. Antigament aquest ramal i el que s’agafa tot seguit formaven una única unitat coneguda com a camí de l’Artiga baixa. Agafant el ramal de l’esquerra camí, en lleugera baixada deixant el serrat d’en Muntaner al darrera, entra a l’Artiga baixa creuen les diverses canals, entre elles la canal de les Dames i torrents que solquen aquest indret. Sortint de l’Artiga baixa es puja cap a la part superior del serrat de l’Artiga al peu de la roca del Tinter, en la part superior del serrat de l’Artiga, a tocar de la capçalera de la canal de l’Artiga Alta. Des d’allí el camí baixa lleugerament per entrar en la zona de l’Artiga Alta avançant al costat del torrent. Tot seguir el camí puja per anar al coll dels Pollegons.

Des del coll dels Pollegons el camí de l’Artiga s’enfila per anar a la serra de les Paparres de l’Alzina o de Bellavista i també, al redós del darrer Pollegó surt un corriol que baixa ràpidament cap a la canal de l’Ermità Mort passant per la balma de la Murdela arribant al camí del Pont. Des d’aquest indret es pot pujar per damunt d’una llarga clapa rocosa fins al peu del serrat de la roca Mala d’on surt un petit corriol que mena cap al clot de Sajolida i al camí de les Francesos. Si es continuar un mica pel camí del Pont cap a munt s’arriba al pou de Sajolida.

Tot seguit es desfà el camí baixant pel dret camí del Pont que recorre totes les parts baixes de les carenes i canals que formen el Trio dels Pollegons passant al costat de la curiosa formació anomenada el Pont. Abans d’arribar a la Vinya Nova s’agafa un camí que passa al costat de les parts baixes del serrat del Pollegons, l’Artiga Alta, el serrat de l’Artiga i la Canal de les Dames fins arribar a la coma d’en Rafel des d’on es pot anar a Collbató per diversos camins.

Aquest itinerari té l’interès de passar per dos indrets que la seva denominació o localització, encara avui, està en discussió. No està aclarit del tot com denominar el camí que puja des de l’olivar de la Mònica cap al coll que permet entrar a l’Artiga baixa. La cartografia antiga anomena aquest camí con la canal de l’Artiga baixa, mentre que les ressenyes modernes anomenen l’Artiga baixa a la canal on es troba la via ferrada de les Dames. L’altre qüestió oberta és on situar el bassal de la Murdela. Novament, la cartografia antiga el situa a prop el coll de la roca Mala mentre que algunes ressenyes modernes parlen de que es troba a prop de la balma de la Murdela. Ambdues qüestions mereixen ser discutides.

Dificultat: No té cap dificultat específica.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància 9.519 metres

Ascensió acumulada des de la sortida 942 metres
Descens acumulat des de la sortida 935 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts Sortida S’inicia l’excursió agafant la pista de la Vinya Nova que es troba al final del carrer Pau Bertran de Collbató.

5 minuts. Bifurcació. A la dreta de la pista de la Vinya Nova s’inicia el camí de la Costa o camí Vell de Collbató a Montserrat o camí de les Bateries. Avançar per la pista entre camps d’oliveres

10 minuts. Bifurcació. Un cop passat l’indret conegut com la Pleta es deixa la pista de la Vinya Nova. Entrada en bosca. Agafar un camí a la dreta en direcció a la muntanya. Es camina per dins del bosc.

12 minuts. Bifurcació. A la dreta arriba un camí que ve des del camí de la Costa o de les Bateries. Girar a l’esquerra. Avançar entre feixes ben delimitades per sòlids murs de pedra. Marques blaves pintades pel gran excursionista Jordi Oliver cap l’any 1998. A la dreta es deixa la part baixa del torrent Misser. Sortida del bosc i primeres oliveres de l’ampli oliverar de la Mònica.

17 minuts. Bifurcació. Arribada al camp d’oliveres de l’olivar de la Mònica que es flanqueja per la dreta. Cruïlla amb un camí que ve des de la pista de la Vinya Nova i que puja en direcció al massís. Girar a la dreta per entrar dins d’un bosquet.

18 minuts. Bifurcació. Cruïlla a l’esquerra amb el camí que va cap al camí del Pont travessant la coma d’en Rafel i el torrent de les Artigues. Seguir pel camí que puja per dins del bosc tocant la vessant esquerra del torrent. Ramon de Semir anomena aquest torrent canal de l’Artiga baixa. Denominació que contrasta amb l’assimilació que es farà anys més tard entre aquest nom i la canal de les Dames.

23 minuts. Torrent. El camí segueix pujant, primer direcció nord, i després gira a l’oest per creuar el torrent i acostar-se al serrat d’en Muntaner. Restes de marques blaves en algun arbre pintades en el seu moment per Jordi Oliver. Són ben evidents els murs de pedra que aguanten el camí i li donen solidesa. Antigament el camí, quan arribava al torrent, s’enfilava pel seu buc.

29 minuts. Serrat d’en Muntaner. Durant un tram el camí avança pujant paral·lel al serrat d’en Muntaner on és ben visible la característica agulla del Frare baix. Cruïlla amb un petit corriol a l’esquerra que permet atansar-se a aquesta agulla. El camí gira cap a l’est per tornar a creuar el torrent. En aquest punt arribava abans l’antiga variant del camí esmentada en l’anterior pas del torrent. Després de creuar el torrent el camí segueix pujant en direcció sud per una zona rocosa de poca vegetació. Bona visió panoràmica de tot els serrat del Muntaner amb el Frare baix i la zona d’influència del torrent. Petit tram on el camí planeja suaument fins arribar a una gropa de roca a la base de la serra de la Pastereta.

33 minuts. Gropa rocosa. Pujada continua per damunt de roca en direcció nord. Enfront la capçalera del torrent es tanca. Al peu de la serra d’en Muntaner són ben evidents algunes feixes delimitades per considerables murs de pedres ben visibles des delcamí.

41 minuts. Roca. El camí passa al costa d’una roca solitària amb una petita balma obrada en la seva base. Nova entrada en bosc en la zona d’influència del torrent. Es creuen diversos torrents que venen de la serra de la Pastereta cap al torrent principal.

46 minuts. Torrent. El camí torna a creuar novament el torrent i puja per la seva dreta.

50 minuts. Ziga-zagues. El camí pren ràpidament alçada gràcies a una varies ziga-zagues totes ben apuntalades per impressionants murs de pedra.

1 hora. Bifurcació. Arribada a un petit coll rocós on hi ha una cruïlla de camins. Al damunt de la roca hi ha una pintada antiga que indica: a la dreta sant Joan en 40 minuts a l’esquerra als Pollegons en 39 minuts. Agafar el camí de l’esquerra. A la sortida del coll, el camí comença a baixar. Abans de la baixada a l’esquerra hi ha un petit corriol que permet accedir a un mirador al capdamunt del serrat d’en Muntaner. El camí continua baixant en direcció al torrent Alguna marca groga en els arbres.

1 hora 2 minuts. Canal. El camí entra en el buc del torrent. A l’esquerra hi ha la fi superior de la canal amb la vida ferrada de les Dames. Zona frondosa. Es passen per diverses carboneres. El camí avança per l’esquerra del torrent. Indret molt espès de vegetació i força regirat pels aiguats del 2.000. El camí entra en el buc del torrent pujant-hi un tram per dins.

1 hora 7 minuts. Fita. El camí surt del torrent i segueix per la seva esquerra. Pocs metres més amunt hi ha una gran fita de pedres a la dreta. Aquesta fita indica el punt per on s’inicia l’ascens per la canal dels Llorers. Terra de carboners. No hi ha evidències de marges, ni en el camí ni en el seu entorn.

1 hora 19 minuts. Serrat de les Artigues. El camí segueix pujant sempre per dins del bosc fins a un petit coll a l’extrem superior del serrat de les Artigues al peu de l’agulla del Tinter. Es pot transitar des del collet fins aquesta agulla i contemplar les magnífiques vistes del serrat dels Pollegons, les agulles dels Pollegons i el sistema de canals que formen el Trio de Pollegons.

Al peu del coll hi ha un petit corriol amb marques verdes que indica la baixada a la canal de l’Artiga alta. Des d’aquest coll hi ha una àmplia visió de la Plantació amb les agulles i roques de les Gorres al fons. Seguir pujant pel camí de les Artigues avançant per damunt d’un tram rocós. Entrar de nou en la zona boscosa de l’Artiga alta. Terra de carboners. El camí evita entrar al torrent.

1 hora 30 minuts. Torrent. El camí creua el torrent de l’Artiga alta. Avançar pujant per dins d’un bosc. Gran plaça carbonera. Poc abans d’arribar al coll dels Pollegons hi ha una cruïlla amb un corriol que no porta en enlloc, cal estar-hi atent al baixar per evitar anar-hi. Seguir pujant tota l’estona per dins de bosc.

1 hora 42 minuts. Coll dels Pollegons. Bifurcació. Arribada al coll dels Pollegons al peu de l’emblemàtica agulla dels Pollegons i inici d’un serrat. Cruïlla de camins. Agafar un corriol a l’esquerra, indicat amb senyals vermelles, que baixa ràpidament cap a la balma de la Murdela i canal de l’Ermità mort. El camí de les Artigues, marcat en grog, continua cap amunt en direcció a la serra de les Paparres de l’Alzina o Bellavista. Baixada agradable per dins d’un bosquet montserratí. Primer es baixa en direcció oest i després es gira cap el nord per anar a creuar un petit torrent i arribar a la balma de la Murdela. En la baixada hi ha més d’un mirador extraordinari de la zona de l’Albarda castellana i voltants. Alguna clapa rocosa, mentre s’entra si surt del típic bosquet montserratí.

1 hora 57 minuts. Torrent. Creuar un torrent petit que és una de les branques de la capçalera del torrent de l’Ermità mort.

1 hora 59 minuts. Balma de la Murdela. Sota una gran bloc rocós allargassat hi ha una balma que fou obrada cap els anys setanta quan algunes persones volgueren fer experiències eremítiques. Aquesta balma fou habitada primer per una ermitana i després per alguna persona més. En algunes guies excursionistes diuen que a prop, baixant cap a l’esquerra, en el torrent, hi ha el bassal de la Murdela. Altres referències situen aquest bassal en l’entorn del camí del Pont a prop del coll de la roca Mala. Sortint de la balma el camí s’orienta a ponent.

2 hores 01 minuts. Torrents. El camí creua dos torrents, un a continuació de l’altra, són branques de capçalera del torrent de l’Ermità mort. Un cop creuat el segon torrent girar a l’esquerra cap a ponent travessant una llarga clapa rocosa. Restes de petits marges damunt de la mateixa roca. Marques vermelles i petita fita. A la sortida el camí entra en zona boscosa. Carbonera

2 hores 07 minuts. Bifurcació. Cruïlla del camí de la balma de la Murdela amb al camí del Pont. Girar a la dreta per pujar cap el coll de la roca Mala. El camí avança primer per dins del bosc montserratí i al final per damunt d’una pendent de roca nua. En aquest indret es troba una bassal sota una sabina que és identificat per algunes persones com a bassal de la Murdela.

2 hores 19 minuts. Coll de la Roca Mala. Des del coll de la roca Mala pot agafar-se un corriol per anar a aquesta roca. Bones vistes del Montgròs, l’Albarda castellana i la serra de les Paparres de l’alzina, i del clot de Sajolida amb les roques que l’envolten. Al costat de la roca Mala acostuma haver-hi un petit pessebre. Des d’aquest coll surt un camí que baixa al clot de Sajolida. Seguir pujant per damunt de roca en direcció a la serra de les Paparres de l’alzina. Estar atent a no perdre la referència d’una fita al peu d’un pi indicant la baixada de pocs metres el pou de Sajolida.

2 hores 32 minuts. Pou de Sajolida. Tot pujant pel camí de les Artigues es troba una fita al peu d’un pi d’esvelta copa indicant el corriol per baixar al Pou de Sajolida. Cal baixar no més de tres metres per arribat aquest pou envoltat d’alzines. És un dels avencs important del massís montserratí conegut des d’antic. Retornar desfent el camí baixant pel camí del Pont.

2 hores 43 minuts. Roca Mala. Coll on hi ha la cruïlla amb el camí que mena al clot de Sajolida.

2 hores 49 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de la Murdela per el qual s’ha accedit al camí del Pont.

3 hores 2 minuts. Torrent. Arribada al torrent. Una mica més amunt el torrent de l’Ermità mort s’ha unit amb un torrent que neix sota el coll de la roca Mala. Ara el torrent rep el nom de torrent del Pont. Seguir baixant pel camí del Pont pel marge esquerra del torrent.

3 hores 11 minuts. Bifurcació. Petit corriol a la dreta que baixa al torrent on hi ha la particular formació denominada el Pont resultat de la figura singular creada per uns blocs caiguts.

3 hores 14 minuts. Canal dels Pollegons. El camí comença a resseguir les parts inferiors de les carenes que formen el Trio dels Pollegons i les seves respectives canals. La primera canal que es troba és la canal dels Pollegons. Seguir baixant pel camí del Pont.

3 hores 27 minuts. Canal Fosca. Es camina per dins d’un bosquet. El camí passa al peu de la canal Fosca que queda força tapada per la vegetació que envolta el camí. Inici de vàries ziga-zagues rocoses que fan per perdre ràpidament alçada. Continuar baixant.

3 hores 40 minuts. Bifurcació. Deixar a la dreta el camí que porta a la Vinya Nova. Agafar el camí de l’esquerra que va resseguint el peu de les diferents carenes d’aquesta zona.

3 hores 49 minuts. Torrent. El camí passa a tocar de la part baixa del serrat dels Pollegons i del serrat de les Artigues i creua el torrent de les Artigues. Una mica més amunt, el torrent de l’Artiga alta s’ha unit amb el torrent on hi ha la canal ferrada de les Dames.Tot seguit passa al tocar de la part baixa del serrat d’en Muntaner i entra en els olivars de la coma d’en Rafel.

4 hores 02 minuts. Clot de la Mònica. Arribada a les oliveres del clot de la Mònica i cruïlla amb el camí emprés abans per pujar a les Artigues. Tornar a agafar el camí seguit a l’inici de l’excursió.

4 hores 10 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb la pista de la Vinya Nova. Girar a l’esquerra en direcció a Collbató.

4 hores 15 minuts. Bifurcació. Cruïlla amb el camí de les Costes o camí de les bateries

4 hores 19 minuts. Final. Arribada a Collbató.

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ