Collbató – Pas de la Panxa – Pas de la Barrinada – Coll de les Garrigoses – Camí de les Bateries – Collbató

Itinerari: Volta circular per uns indrets montserratins poc freqüentats avui, però que alguns dels seus trams antigament foren camins de carboners molt emprats. Sortint de l’ermita de la Salut de Collbató es puja a les coves del Salnitre per agafar l’inici del camí de les Faixades que ràpidament es deixa per agafar un corriol que mena a la canal del pas de la Panxa a través de petits passos equipats i graons artificials. Passat aquest pas el camí progressa per poder baixar cap al torrent Fondo confluint-hi pocs metres abans del difícil pas de la Barra. Tot seguit es remunta el torrent i, pocs metres després de l’embocadura del torrent dels Escolans el camí s’enfila cap els pas de la Barrinada. Aquest, és un indret construït aprofitant un trau en la roca que permet vèncer un engorjada del torrent que cal vèncer amb equipament artificial. El camí retorna al torrent Fondo fins arribar a una carbonera des d’on surt un camí que s’enfila, després de passar per dues carboneres més, fins el coll de les Garrigoses. Des d’aquest indret es continua cap el camí de la Costa de Collbató a Montserrat o camí de les Bateries que s’agafa per baixar fins a Collbató i retornar al lloc d’origen.

Dificultat:  Sense una dificultat especial llevat els passos per unes cornises aèries en l’entorn del pas de la Panxa on cal ser curosos alhora de fer-los. Evitar fer aquest camí si està humida la roca.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància: 7.800 metres

Ascensió acumulada des de la sortida: 922 metres
Descens acumulat des de sortida: 918 metres

Descripció de l’itinerari

Inici . Sortida des de l’aparcament de l’ermita de la Salut a Collbató. Agafar la drecera que s’enfila en direcció a les coves del Salnitre. Corriol recentment recuperat amb força encert.

2minuts Bifurcació. El corriol arriba a la carretera asfaltada que s’apropa al peu de la cova del Salnitre. Seguir carretera amunt.

4 minuts. Esplanada. Aparcament de cotxes de les coves del Salnitre. Agafar el camí cimentat amb baranes que puja cap a les coves.

12 minuts Bifurcació. Abans de fer la darrera pujada a la boca de les coves de Salnitre cal agafar el petit corriol que senyala l’inici del camí de les Feixades. Petita baixada del camí.

13 minuts Bifurcació. Abans de començar una forta baixada fent una llaçada es deixa per l’esquerra el camí de les Feixades. S’agafa corriol mig insinuat a l’esquerra que s’enfila per la base del massís. És l’inici del camí de la Panxa.

14 minuts Balma. A l’esquerra, al damunt del camí, hi ha una balma anomenada cova del pas de la Panxa. Una petita figuera a l’entrada podria induir a la confussió i pensar que és una de les coves Cabrafiguera. Aquestes es troben en una cota inferior, més a prop del camí de les Feixades i més a l’est.

17 minuts Pas. El petit corriol supera un pas força aeri, situat al damunt del camí de les Feixades, fàcil de passar gracies a un passa ma.

18 minuts Canal. Arribada a una canal que es supera primer gràcies a unes escales ben construïdes de carreus de dimensió mitja, tot seguit el corriol s’enfila, una corda facilita la petita ascensió.

19 minuts. Canal bífida. Després d’un pas fàcil gràcies a una corda s’arriba al peu d’una primera canal que es travessa sense cap dificultat. Pocs metres després s’arriba al peu d’una nova canal. Més amunt les dues canals s’ajunten en una sola. Cal remuntar sense cap dificultat la canal. La descripció de Ramon Ribera d’aquest itinerari es proposa remuntar la primera canal en lloc de la segona. Probablement les pluges han fet ara més practicable la segona canal que la primera.

23 minuts. Bifurcació. Quan no es pot pujar més la canal de forma natural cal sortir-ne per la dreta en direcció a una fita ben visible. Avançar sense perdre cota.

47 minuts. Coll. Arribada a un coll que ens situa en un canvi de rasant al final de la serra de les Garrigoses. Ara es veu clarament al torrent Fondo flanquejat per la vessant occidental del serrat dels Monjos. Alerta, en alguna cartografia s’anomena per error aquesta serra com Llarga. Des d’aquest indret s’aprecia l’inici del complicar pas de la Barra situat al final del torrent Fondo al damunt mateix del camí de les Feixades i també s’aprecia el curs del torrent dels Escolans confluent de l’anterior.

Des del coll, sense perdre massa cota, es ressegueix l’extrem del serrat de les Garrigoses fins arribar a una tartera mig terrosa i mig pedregosa que porta directament al buc del torrent Fondo.

1 hora Torrent Fondo. Arribada al buc del torrent Fondo. A la dreta, seguint el curs del torrent s’arriba al pas de la Barra que acaba en el camí de les Faixades. En aquest punt es troben encarats a molt poca distància el serrat de les Garrigoses i el dels Monjos.

1 hora 5 minuts. Torrent dels Escolans. Cruïlla de dos torrents. El de la dreta és el torrent dels Escolans i el de l’esquerra és el torrent Fondo que cal continuar remuntant.

1 hora 9 minuts. Bifurcació. A la dreta, quasi imperceptible  hi ha un caminoi que s’enfila per la dreta, segons el sentit de la marxa, del torrent. El caminoi pren orientació a un petit pont natural anomenat el Gerro de la Barrinada. Es puja fins al costa d’aquesta curiosa formació  per unes llaçades ben construïdes al damunt de parets seques. Aquesta obra ben traçada i definida indica la importància d’aquesta camí pels carboners que baixaven la seva càrrega cap el pas de la Barra a través del torrent Fondo.

1 hora 17 minuts. Pas de la Barrinada. El caminoi, després de deixa un tram que transcorre per damunt d’uns metres de paret seca, arriba a un pas entre dues roques. Actualment, la vegetació ha envaït aquest pas, però encara conserva la seva estructura i és visible, a ma dreta segons es ve, la marca d’una barrinada.

Sortint del pas es segueix pel caminoi, algun cop més intuït que evident, que en sua pendent va a buscar de nou el buc del torrent Fondo.

1 hora 22 minuts. Torrent Fondo. S’arriba de nou al torrent Fondo. El pas de la Barrinada és un camí que separant-se momentàniament del torrent evita uns passos difícils pel seu buc. Avui, aquests passos estan ben equipats per remuntar-los. Cal estar-ne ben entrenat per passar per ells.

1 hora 25 minuts. Cruïlla. A la dreta del sentit de la marxa hi ha el petit corriol que permet anar a trobar el buc del torrent dels Escolans. Continuar pel torrent del buc del torrent Fondo.

1 hora 40 minuts. Cruïlla. Arriba a un petit replà en el mateix buc del torrent Fondo. En aquest indret hi ha a l’esquerra, mig tapat per la vegetació i indicat amb unes marques blaves, l’inici del camí que des del torrent Fondo s’enfila per anar fins el coll de les Garrigoses. Zona d’una antiga carbonera.

1 hora 46 minuts. Carbonera. El camí puja, primer al costat d’un petit torrent que baixa del coll de les Garrigoses. Restes d’una antiga carbonera.

1 hora 48 minuts. Carbonera. El camí es separa del torrent després de creuar-lo amb una pronunciada llaçada que torna a creuar més amunt el torrent per la seva capçalera. Reses d’una antiga carbonera.

Al costat d’aquest camí de pujada es troben, en diversos indrets, uns carreus d’un gres similar al observat a les restes que es conserven de les antigues creus que solcaven el camí de la Costa de Collbató a Montserrat o camí de les Bateries.

Després d’una nova llaçada el camí arriba al coll de les Garrigoses.

2 hores 3 minuts. Coll de les Garrigoses. Després d’una nova llaçada el camí arriba al coll de les Garrigoses. Cal prosseguir carenant la part nord del serrat de les Garrigoses en direcció al camí de la costa de Collbató a Montserrat o camí de les Bateries que es veu en direcció nord per sota del serrat de Sant Joan.

2 hores 8 minuts. Les Bateries. Àmplia esplanada on durant la guerra del Francès un destacament militar francès instal·là una bateria de nou canons que un escamot del poble de Collbató estimbaren. Una petita volta per aquest esplanada es pot veure que la seva base és artificial per haver reomplert aquest indret amb diversos materials.

El camí que prové del coll de eles Garrigoses voreja aquesta plataforma i progressa en direcció nord-oest per damunt d’uns trams amb murs de contenció de pedra seca per anar a trobar el camí de la Costa de Collbató a Montserrat o de les Bateries.

2 hores 10 minuts. Bifurcació. Confluència amb el camí de la Costa de Collbató a Montserrat o de les Bateries. En aquesta zona on és ben apreciable la singular coexistència de les argiles i lutites amb el conglomerat montserratí. Al deixar l’esplanada de les Bateries s’ha abandonat la vessant del torrent Fondo i ara es baixa pel camí dins de la zona d’influència del torrent de Santa Caterina. Marques grogues.

2 hores 15 minuts. Bifurcació. A l’esquerra, pocs metres abans d’arribar a la confluència amb el torrent de Santa Caterina, hi ha el camí de la font Seca que amb ràpida pujada porta a les ermites de Sant Joan i Sant Onofre. Tòtem indicador.

2 hores 16 minuts. Torrent. Després d’una curta baixada s’arriba al torrent de Santa Caterina també anomenat de la font Seca. El camí progressa una estona per dins del buc del torrent. Cal ser curosos, especialment, si ha  plogut per evitar relliscar. Un cop passat el torrent es veu, a l’esquerra, les restes de la cisterna de la  Font Seca associada a una miracle de la Mare de Déu. Segons s’explica, aquesta font s’asseca per  donar origen a la font del Miracle, l’actual font del Portal al monestir de Santa Maria. Després de fer uns pocs metres per dins del torrent el se’n surt per la seva dreta per continuar baixant ara en direcció sud.

2 hores 24 minuts. Pou Petit de la Costa Dreta o pou de Sant Joan. A la dreta del camí queda l’estreta entrada de Pou Petit de la Costa Dreta o altrament dit pou de Sant Joan. És un petit avenc de sis  metres de fondària. Al seu costat surt el corriol que porta cap l’avenc del Pi Ver o pou de la Costa  Dreta,  de  103  metres  de  profunditat,  que  queda  una  mica  allunyat,  uns  20  minuts  de  marxa.  Des  d’aquest indret, mirant cap a llevant es contempla tot el serrat de les Garrigoses i l’esplanada de les Bateries on s’instal·laren les bateries durant la Guerra del Francès. Mirant al peu del cingle que queda a l’esquerra, per damunt del torrent, es distingeix l’entrada de la  cova  Gran,  important  abrigall  de  civilitzacions  passades. També és apreciable la singular estructura anomenada el Pont Natural de Collbató.  També  d’aquest  indret,  mirant  enrere,  es  veuen les ermites de Sant Joan i Sant Onofre.

2 hores 26 minuts. Les Voltes o la Costa. Inici de les anomenades Voltes o la Costa importants llaçades del camí que permeten perdre ràpidament alçada. Immediatament passat l’avenc el camí s’orienta cap el sud-oest i descriu cinc llaçades. Aquest indret  se’l coneix com les Voltes, tot i que alguna persona també l’anomena com les voltes de Sant Antoni. Cal apreciar  els murs de pedra seca que donen solidesa al camí. A l’esquerra del nostre camí arriba de pujada la  drecera anomenada de Fra Garí que puja des de Collbató per una cresta rocosa molt dreta. Hi ha  marques grogues i blanques.

2 hores 31. Bifurcació. Després del tercer revolt de les llaçades a ma esquerra hi la cruïlla amb la drecera de fra Garí que puja des del poble de Collbató per damunt d’una cresta molt rocosa.

2 hores 35 minuts. Roca dels Polls i roca Llisa El camí arriba a un zona de terra més dura que l’ordinària, de consistència argilosa i color fosc. El camí passa  per una cornisa rocosa de conglomerat i gresos rogencs. A la dreta es troba un espero que és l’agulla  anomenada roca dels Polls. A pocs metres mes avall es troba l’anomenada Roca Llisa, dita així per la  composició del terra d’aquesta zona. És una balconada sobre Collbató al peu d’un cingle. Observis els rebaixos fets antigament a la roca per facilitar el pas dels cavalls.

2 hores 37 minuts. Taca Blanca o el Llençol. En un pany de roca, antigament hi havia una gran pintada blanca que feia de referència visual, d’aquí  el  nom  de  Taca  Blanca  o  el  Llençol.  Avui,  aquesta  taca  ha  estat  substituïda  per  una  senyera  envoltada  de  petites  plaques  evocadores  d’esdeveniments  muntanyencs  i  de  records  a  difunts.  En aquest indret acaba la drecera dels Graus que puja de Collbató. En una fissura de la roca hi ha una capsa metàl·lica que contenia un antic llibre de registre actualment inexistent. En una altra fissura hi ha un petit pessebre. Val la pena observar com alguns dels carreus fets servir per construir el mur del camí en aquest indret, són de gres i per la forma deun provenir d’alguna de les antigues creus que solcaven el camí.

2 hores 43 minuts. Torrent. El camí continua baixant fins arribar a una de les branques del  torrent del clot dels Lladerns que facilita el  ràpid  descens.  En  aquest  indret  uns  quants  gabions  sostenen  el  camí.  A  continuació,  travessant  aladerns i marfulls, es creua un nou torrent que permet vèncer el serrat de la Guàrdia. Aquest indret  es una bona balconada dels camps d’oliveres i el poble de Collbató

2 hores 46 minuts. Serrat de la Guàrdia. El camí passa per la part inferior del serrat de la Guàrdia on una roca es troba en mig del pas.  Un cop flanquejat l’extrem inferior del serrat de la Guàrdia el camí gira cap el nord i continua baixant creuant un torrent que neix al peu del pou de la Costa Dreta. Baixada important. El ferm del camí conserva, durant forces metres,  l’empedrat original del camí original. En alguns indrets es veu perfectament com el camí original tenia una base que, emplenada de terra, servia de base per situar les pedres que feien de ferm del camí per facilitar el pas dels vianants i animals de càrrega.

3 hores 1 minut. Cova. A l’esquerra del camí, just abans d’un revolt hi ha la cova de les Bagasses situada per sota del nivell del camí. Es tracta d’una petita cova.  Immediatament el camí descriu dues ràpides llaçades. Es tracta d’un tram antic recuperat pel Patronat de la Muntanya de Montserrat, ja  que es trobava tapat durant molt anys per una espessa bardissa. S’observa l’empedrat medieval que  facilitava el pas de persones i animals.

3 hores 3 minuts. Bifurcació. Indret amb un magnífic pi de tres branques en la cruïlla de camins. Girar a l’esquerra per agafar el traç de l’antic camí medieval. El corriol de la dreta és una drecera que s’havia fet antigament quan el camí original, el que ara es transita agafat, es trobava colgat per la vegetació. Hi ha senyals grocs, tot i que en algun moment es poden veure algunes marques grogues i blanques. En aquest tram es pot observar, com també en altres indrets d’aquest camí vell de Collbató a Montserrat, l’existència d’un empedrat que facilitava el pas de les persones i els animals de càrrega. Aquest fet evidencia la importància de que tenia aquesta camí.

3 hores 4 minuts. Bifurcació. Trobada amb la drecera anterior. Restes d’un pal on hi havia un rètol explicant la recuperació del tram medieval del camí que acabem de fer.

3 hores 5 minuts. Tanca de fusta. Barrera de fusta per impedir l’accés de motocicletes, bicicletes i cavalls al camí de la Costa.

3 hores 7 minuts. Casalot. Fita on està inscrit PNMM. A la dreta es veu una paret de tàpia pràcticament engolida per la vegetació de la resta del que havia estat l’antic hostal anomenat el Casalot. Agafar la pista en direcció al poble de Collbató que està a  tocar. A l’esquerra hi ha una bassa i a la dreta un camí barrant amb una cadena.

3 hores 8 minuts. Bifurcació. Arribada a la pista de la Vinya Nova. En  aquest  indret,  hi ha un tòtem de  fusta on s’explica  la  història del camí vell de Collbató al monestir de Santa Maria de Montserrat, conegut a partir del segle  XIX com a camí de les Bateries.

3 hores 12 minuts Entrada a Collbató per la zona coneguda com el Pujolet on comença el carrer asfaltat de Pau Bertran que cal seguir fins arribar a l’església parroquial de Collbató.

3 hores 16 minuts. Església parroquial. Seguint per dins del poble pel carrer Pau Bertran s’arriba a l’església parroquial de sant Corneli. Agafar per dins del poble el caminet que porta a l’ermita de la Salut.

3 hores 24 minuts. Ermita de la Salut. Final de l’itinerari

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ