Monestir de Santa Maria – serra de les Lluernes -ermita de Sant Antoni – drecera de Sant Jeroni – Monestir de Santa Maria

Itinerari Agradable passejada per anar a l’ermita de Sant Antoni per la serra de les Lluernes. El camí transcorre per l’antic camí de la drecera de Sant Jeroni conegut també per l’Escala dels Pobres i passa pel extraordinari Pas dels Francesos. Poc abans del Pla dels Ocells s’agafa un corriol que porta al coll de la Canal Plana i segueix carenant la serra de les Lluernes des d’on gaudeix d’una extraordinàries vistes de les regions de sant Salvador, Flautats i les Gorres. El camí passa a tocar del Cavall Bernat i s’enfila fins l’ermita de Sant Antoni magnífic mirador de bona part del massís montserratí, especialment la seva part occidental. Des de l’ermita es baixa per a anar a trobar de nou el camí de la drecera de Sant Jeroni per baixar de nou cap el monestir de Santa Maria.

Dificultat: No té un gran dificultat, llevat de dos passos sobre roca al final de la serra de les Lluernes. Cal tenir molta cura en el cas d’elevada humitat. També cal prestar atenció en el camí de pujada a l’ermita de Sant Antoni degut a la seva elevada erosió.

Material recomanat: És necessari portar aigua (recomanable un litre i mig a l’estiu), botes de tresc, roba d’abric segons el temps i, a l’estiu, barret.

Distància 5.900 metres

Descens acumulat: 475 metres
Desnivell màxim: 399 metres

Descripció de l’itinerari

0 minuts. Inici. Sortida des de la plaça de la Creu del monestir de Santa Maria de Montserrat al costat de l’estació del cremallera de Montserrat. Pujar el costat de la creu de Sant Miquel de Josep M. Subirachs a la plaça de l’abat Oliba. Edificis de les cel·les,a banda i banda, i tenda de queviures i bar, sota d’un preciós exemplar de cedre del Líban plantat fa molts anys pel pare Bonaventura Ubach.

2 minuts Plaça Abat Oliba. De la plaça de l’Abat Oliba continuar cap a les escales de l’esquerra de la nova font de la plaça. Aquesta font substitueix l’antiga font del Portal, feta malbé pels aiguats del juny del 2000. Després de creuar el carrer superior, continuar pujant més escales. Al final, a l’esquerra, hi ha l’inici del camí del Via Crucis monumental travessar per un pont de fusta el torrent de Santa Maria o vall Mala, tal com s’anomenava antigament, el principal curs d’aigua del massís. A l’esquerra queda la Pedrera, ara abandonada, i actualment inici del nou col·lector que canalitza les aigües d’aquest torrent, que en temps de pluges abundoses baixa impetuosament.

El camí segueix per la falda dreta de la muntanya que no es deixa en tota l’estona fins al pla dels Ocells, llevat d’un moment en què, després de travessar un petit pont de fusta, es puja per un petit grau de l’altre vessant. L’indret inicial s’anomenava escales dels Pobres, en record del cementiri homònim que hi havia per a enterrar els pelegrins que morien a Montserrat. Pocs minuts després es passa pel costat del bassal dels Coloms, safareig excavat a la roca.  En alguns punts es poden veure, al costat dels graons de ciment, els antics graons excavats a la roca.

15 minuts Pas dels Francesos. Un cop abandonat el llit del torrent el camí fa unes quantes ziga-zagues i tot seguit passa per un trau entre roques, enmig de les quals s’enfila l’escala: el pas dels Francesos, abans anomenat Estret de Gibraltar o Trencabarralons. A la sortida del pas ja es veu al fons la impressionant mola de la Panxa del Bisbe i a la seva esquerra les altives agulles de la regió de les Gorres.

20 minuts Plaça de santa Anna. Després d’uns pocs metres plans, el camí torna a pujar per escales en curtes marrades fins a la plaça de Santa Anna, petit replà amb camins a les quatre direccions. Totem indicador. En una primera cruïlla es troba el camí del GR (senyals vermells i blancs que trenquen cap a la dreta). Seguint en la direcció de la marxa, a la dreta i a terra es veuen dos senyals borrosos: un pas barrat de GR, blanc i vermell, i un altre de groc. Immediatament es troba una nova cruïlla de camins. A l’esquerra queda un camí marcat amb un senyal groc i blanc; és el camí de l’ermita de Santa Anna i el PR C-19, que porta al Pla de les Taràntules i a l’estació superior del funicular de Sant Joan. Sense fer cas al pas barrat groc i blanc del PR seguir pel camí que, pujant cap al nord-oest continua per la banda esquerra del torrent de santa Maria. El camí planeja suaument fins passar per sota de la grossa roca de la Panxa del Bisbe, visible ben aviat. Al seus peus s’inicia una curta baixada; sempre per escales i trams ben consolidats es passen uns indrets emboscats on hi ha torrents ben plens de pedres.

30 minuts Bifurcació. Petit corriol a la dreta immediatament després de passar al peu de la panxa del Bisbe i just sota de la imponent agulla del Pla dels Ocells. A tocar hi ha el Pla dels Ocells. Agafar el corriol que s’enfila ràpidament resseguint la base de la carena de roques que cauen al damunt del Pla dels Ocells. Pujada suau, però continuada, per dins d’un bosquet.

42 minuts Coll de la canal Plana. Arribada al coll de la canal Plana. Cruïlla amb el camí que carenant la serra de les Lluernes uneix la regió de sant Salvador amb l’antic camí de sant Jeroni. Al davant queda el camí descendent de la canal Plana. Girar a l’esquerra. Marques grogues.

Seguir pel camí carener de la serra de les Lluernes gaudint de les magnifiques vistes que es van obrint-se a mesura que s’avança. Al darrera queda la regió de Sant Salvador i els Flautats, i al davant, poc a poc, va apareixent l’imponent Cavall Bernat, les roques de sant Antoni amb l’ermita a sota del serrat de les Onze i al damunt de la paret dels Diables. Més enllà es veu sant Jeroni i l’Albarda castellana. Al darrera en direcció sud hi ha totes les agulles de la regió de les Gorres. El camí progressa tota l’estona per damunt de la vessant esquerra del torrent de la Vall Mala o Santa Maria. En els trams finals d’aquest tros del camí es camina per damunt d’unes clapes de roca de pas senzill, però que exigeixen estar atents.

52 minuts. Bifurcació. Cruïlla a l’esquerra amb un corriol que baixa ràpidament per dins d’un bosquet al camí de la drecera de Sant Jeroni. Seguir pel camí de la serra de les Lluernes. A la tornada, es passarà per aquest camí.

53 minuts Balma del Cavall Bernat. Aquesta balma obrada fou l’aixopluc de molts escaladors a mitjans del segle passat. Fou freqüentada per les diferents cordades que escalaven el Call Bernat.

55 minuts. Bifurcació. El camí de la serra de les Lluernes continua per l’esquerra cap el camí de sant Jeroni passant per sota de la roca Cap de Mort. Cal agafar el corriol de la dreta: és el camí de sant Antoni. El corriol s’enfila al costat de la torrentera cap a munt per dins d’un espès bosc. Caminar amb cura per la important degradació del camí. Estar atent de trobar referents que siguin útils per orientar-se durant la baixada. El camí puja de forma decidida en línia recta, tot i que s’intueixen les antigues llaçades que el feien més suau. Pujar fins arribar a uns murs disposats en bancals: són les restes dels jardins de la primitiva ermita de sant Antoni. Arribats sota aquests murs el camí gira a la dreta.

1 hora 5 minuts. Ermita de Sant Antoni. De l’antiga ermita en queden alguns murs de sustentació, alguns restes de paviment, la cisterna i murs dels jardí. La balma, que en el seu moment estava integrada dins de l’ermita, ara és un lloc habilitat com aixopluc. Gaudir de les vistes del Cavall Bernat que sembla estar a tocar de la punt dels dits. Al fons destaquen les roques de la regió de Sant Salvador i els Flautats, i el llom de la serra de les Lluernes. Al peu transcorre la Vall Mala que deixa a la seva dreta el camí nou de sant Jeroni que transcorre des de la regió de les Gorres fins a sant Jeroni. Al costat del cim més alt del massís destaca el Moro o Montcau i el mirador del Moro amb les antenes de Telecomunicacions.

Abans d’emprendre el retorn cal fer dues visites a dues mirandes. La primera és la miranda que es troba just al damunt de l’ermita. S’hi puja per uns graons gratats a la roca que es troben al darrera de la cisterna. La vista des d’aquest indret, situat al capdamunt de la paret dels diable, domina extensament totes les muntanyes del Pirineu, a més de moltes agulles montserratines. Un altra miranda està sota l’anomenada roca d’en Sorolla o roca 357 just al costat del Cap de mort. Per anar-hi s’agafa un petit corriol que surt a continuació dels murs dels bancals de l’ermita i que en pocs metres porta a la miranda.

Recular per agafar el camí de baixada. Cal desfer el camí de pujada procurant no desviar-se massa del buc del torrent. En pocs minuts s’arriba al camí de la serra de les Lluernes.

1 hora 24 minuts. Bifurcació. Es retorna desfent el camí de pujada. Anar baixant fins trobar el camí de la serra de les Lluernes. Cal estar atent per no enredar-se i confondre el buc del torrent amb el camí, tot i que hi ha moments que són el mateix. Arribats al camí de la serra de les Lluernes agafar aquest camí pel brancal de l’esquerra.

1hora 25 minuts Balma Cavall Bernat

1 hora 26 minuts. Bifurcació.  Cruïlla amb el corriol que uneix en forta i ràpida baixada el camí de la serra de les Lluernes amb el camí de la drecera de Sant Jeroni. En aquest punt es deixa el camí de la serra de les Lluernes, que segueix per l’esquerra per damunt de la carena, i baixar per corriol de la dreta per anar a buscar el torren de Santa Maria i el camí de la drecera de Sant Jeroni. La baixada és ràpida per dins d’un bosc espès.

1 hora 33 minuts. Bifurcació. Arribada primer al torrent de Santa Maria o Vall Mala i immediatament al camí de la drecera de sant Jeroni que en aquest indret transcorre tocant el marge dret del torrent. Continuar per aquest camí agafant el brancal de l’esquerra. Es camina per dins d’un bosc tenint sempre el torrent a l’esquerra.

1 hora 45  minuts. Pla dels Escurçons. Antiga carbonera al fons del torrent, al mig del camí, en un recolze de la muntanya. Des de les clarianes, la majoria antigues carboneres que es poden reconèixer sovint pel negre estèril de la terra, podem veure els cims de la muntanya apuntant entre els arbres.

1 hora 49 minuts. Auró. Al costat esquerra del camí hi ha un altíssim auró que contrasta amb la vegetació d’aquest entorn.

1 hora 51 minuts. Pla dels Ocells. Punt de trobada de varis camins i del torrent de santa Maria. Tòtem indicador. Un dels camins, indicat en el tòtem, s’enfila cap al Trencabarrals des d’on es s’arriba al Pla de les Taràntules. Aquest camí era l’antiga via per pujar a sant Jeroni a cavall abans de fer-se el camí nou de sant Jeroni. L’altra camí, mig insinuat al costat de l’anterior, ara puja directament al camí nou de sant Jeroni però antigament era l’inici del camí que unia el Pla dels Ocells amb la Vinya Nova i que s’anomenava camí del Pont perquè baixava al costat del torrent del Pont. Es bo recordar que l’actual camí nou de sant Jeroni es construí aprofitant un tros d’aquest camí antic.

A la sortida del pla dels Ocells, a l’esquerra hi ha un monòlit de pedra de l’Institut Agrícola Català de Sant Isidre amb un fragment del Benedicite, càntic del llibre de Daniel, al·lusiu a l’indret: Benedicite omnes volucres Domini Domino. S’intueix en la part superior que algú hi ha escrit que hi ha 1.026 graons.

1 hora 52 minuts. Bifurcació. Corriol a l’esquerra que és el camí agafat abans per pujar a la serra de les Lluernes. Tot seguit es passa per sota de la imponent roca coneguda com la Panxa del bisbe.

2 hores 2 minuts. Plaça de santa Anna. Cruïlla de camins. Cal seguir recte deixant a banda i banda els diferents camins que surten d’aquest indret.

2 hores 6 minuts. Pas dels Francesos. Baixada per les escales encaixonades en aquest pas situat entre la roca i un gros monòlit. Continuar baixant resseguint el curs del torrent de Santa Maria o Vall Mala. Es passa pel bassal dels Coloms i es continua baixant cap el recinte del santuari.

2 hores 15 minuts. Un cop passat el pont de fusta que creua el torrent de Santa Maria s’agafen les escales que porten de nou a la Plaça Abat Oliba.

2 hores 16minuts. Plaça Abat Oliba.

2 hores 18 minuts. Final. Plaça de la Creu

Hi ha una error en la legenda del mapa que serà corregit oportunament, on dia Monistrol de Montserrat ha de dir Monestir de santa Maria

Baixar el track en format GPX
Baixar el track en format KMZ